Много години преследвах сянката на този човек. Вървях по дирите му в архивите и библиотеките на Букурещ, Москва, Париж, Варшава, Киев, Ленинград – докато осъзнах, че вместо отговори се натъквам на въпроси. На „проклетите“ въпроси за ролята и мястото на този век – най-кървавия, варварски, разрушителен век в историята на човечеството. За цената на величествената техническа цивилизация, постигната чрез революции, две световни касапници и чудовищно насилие над изконната човешка същност. За противоречието между целта и средствата, довело до абсурдни диктаторски режими на „целта на средствата“ и подкопало вярата и надеждата на милиони хора в един нов, справедлив и хуманен социалистически свят.
Не зная какво е мислил Кръстю Раковски на 11 септември 1941 година пред дулата на пушките в Орловския затвор. Зная (частично) онова, което е казал в хилядите си писма, стотиците статии и десетките книги. Историята милостиво е съхранила неговите надежди, угризения, разочарования, протести и желязната му воля за борба. Животът му е една велика одисея. Раковски има ясното съзнание за изключителността на собствения си живот и се опитва да го разкаже за поколенията през последните хиляда нощи в Орловския затвор.
На 5 март 1938 година главният прокурор на СССР Андрей Вишински театрално размахва пръст: „Вижте как изглежда този благообразен старик, който стои тук пред вас на скамейката на подсъдимите... Нашият народ иска едно: да се смаже проклетата гадина. Гробовете на ненавистните изменници ще обраснат с бурени и тръни... а ние ще крачим по изчистения от последната мръсотия и мерзост на миналото път, начело с нашия любим вожд и учител – великия Сталин“.
Това е предвестието на края. Раковски започва да разказва първата приказка на своя живот така, както е написана от следователите. Признава всичко, за да не каже нищо. С надеждата, че ще загуби само себе си. Редуват се истини, полуистини и откровени лъжи. Говори академично и безпристрастно, съзнателно имитирайки прокурора, за да стане пределно ясно, че самообвиненията са поръчково самоубийство, цената на живота на най-скъпите му хора.
Какво ли си е спомнил в този момент – в олтара на саможертвоприношението?
За пророческото си писмо, когато едва 16-годишен написва на родителите си: „Аз теглих, тегля и ще тегля“?
За Лиза Рябова – най-обичаната жена в неговия живот: „... той беше като побъркан и неузнаваем, когато се завърна от Русия след нейната смърт“ (майка му)?
За самоубийството на най-близкия си приятел от младостта: „Аз имах скъп другар, революционера Слави Балабанов, когото съдбата така немилостиво ми отне“?
За сина си Асколд, който никога няма да носи неговото фамилно име, за доведените си дъщери, които обича като свои деца. За любимата си племенница Лиляна и за още толкова близки скъпи хора, обречени заради него на глад, мизерия, заточение и смърт?
Западните журналисти безпристрастно са запечатали в съдебните си репортажи тъгата, болката, страданието, старческата му отпуснатост, некоординираните му жестове. Впрочем те отбелязват и още нещо – онези редки моменти, когато снагата му се изправя, гласът започва да вибрира със звън на метал, пръстите се свиват в юмрук. Тогава на сцената излиза другият, „истинският“ Кръстю Раковски – потомъкът на капитан Мамарчев и на Георги Стойков Раковски. Професионалният революционер, свързал името си със създаването на българската, румънската и руската социалистически партии. Основателят на Комунистическия интернационал, министър-председателят на Украйна, дипломатът... Тогава в погледа му проблясва вроденото му „чорбаджийско“ високомерие, снизходителната надменност, толкова ценена в дипломатическите салони, блестящото му остроумие и достолепната му осанка на светски лъв, свикнал да разговаря на равна нога с най-знаменитите мъже на епохата. Той знае собствената си цена и мястото си в световното социалистическо движение. Високото му самочувствие е изразено най-предизвикателно във френската преса, когато си позволява да заяви със сериозна самоироничност: „Някога седем града са си оспорвали честта да бъдат родно място на Омир. Аз принадлежа само на пет страни: на България, Румъния, Русия, Украйна и Франция“. Тогава – през 1925 година – той е съветският посланик в Париж. Името му не слиза от страниците на най-големите европейски вестници. Легенди се носят за ролята му в Гражданската война в Украйна, където се решава съдбата на Великата руска революция. Сравняват делото му само с това на Ленин и на Троцки, завиждат на славата му на блестящ интелектуалец – теоретик, философ, историк, социален психолог, на десетките му книги, писани на четири европейски езика, на хилядите му статии в най-авторитетните европейски издания. Журналистите не пропускат да отбележат и личното му обаяние, изискаността на облеклото, елегантните му маниери, вечната пура и слабостта му към красивите жени. Съветският посланик се чувства превъзходно и непринудено и сред позлатените мебели на Елисейския дворец, и на дървената пейка в някоя работническа хижа на парижките предградия.
Където и да го захвърли съдбата в безкрайните маршрути на политическите му странствания, Кръстю Раковски винаги се връща към отправната точка на своя живот – към българския си корен. Той – „космополитът“, „най-интернационалният революционер“, по израза на Троцки, е горещ патриот: „Моят живот не е нищо друго освен част от този на Отечеството ни“. Тези думи са записани в пътния му дневник през 1890 година, когато едва 16-годишен заминава да следва в Швейцария.
България е началото на революционния му път: „В Габрово аз оформих своите политически възгледи и станах марксист. Моят учител, а също и на завършилия със самоубийство добър мой другар, революционера Слави Балабанов, беше един от ветераните на българското революционно движение – Евтим Дабев“. Тези думи от неговата автобиография са написани във вихъра на Гражданската война в Украйна през 1920 година.
В историята на българския социализъм Кръстю Раковски е оставил своята дълбока и ярка следа. Името му се вписва между първосъздателите на партията. Неговата „Привременна програма на българските социалисти“, написана в Женева на 10 юли 1891 година, предизвиква първата голяма теоретична дискусия, която съпътства процеса на създаване на Българската работническа социалдемократическа партия. Амбицията му е ясна и лесно доловима: българското социалистическо движение трябва да намери своя европейски облик, да се отърси от провинциално-сантименталното сиромахомилство на Спиро Гулабчев и да се влее в редиците на световното социалистическо семейство. Кръстю Раковски ясно осъзнава и собствената си роля в този процес: да бъде свързващото звено между зараждащата се партия на българския пролетариат и западноевропейската социалдемокрация.
В изпълнението на тази толкова амбициозна мисия Кръстю Раковски, разбира се, не е сам. До него са членовете на студентската социалистическа група в Женева – Слави Балабанов, Георги Бакалов, Стоян Ноков, Елизавета Рябова – млади, буйни, енергични и умни, те олицетворяват младостта на българския социализъм, неговия огромен интелектуален и нравствен заряд: „За пръв път ние се почувствахме, пише Кръстю Раковски, че не сме отцепници от западния свят, разделени от него с природни и исторически граници, че сме граждани на прогресивното човечество; за пръв път в нашите сърца ние усетихме онова чувство на радост и сигурност, защото за нас стана ясно, че успехът на Европа ще бъде успех и за нас, че сме органически свързани с нея, че ний мислим с цивилизования свят и че вървим напред заедно с него“.
Студентските години на Кръстю Раковски, следването в най-реномираните европейски университети – Женева, Берлин, Монпелие и Париж, представляват удивителна хармония между личностното му самоизграждане, професионалната му подготовка и идейно-теоретичното му развитие. Само за няколко месеца след пристигането си в Женева той вече е лидер на Международната студентска социалистическа група – Младежкия „миниинтернационал“ – по думите на френския историк Франсис Конт. По същото време започва горещото му приятелство с бащата на руския марксизъм Георги Валентинович Плеханов, с една от най-знаменитите жени на века – Вера Засулич, която в спомените си го нарича „галеното дете“ на групата „Освобождение на труда“.
Студентските му странствания из големите европейски столици го сближават с най-големите лидери на европейския социализъм: в Париж се запознава и сприятелява с Жюл Гед, в Берлин – с Вилхелм Либкнехт, във Виена – с братята Адлер. И след всяка среща личните му качества – интелект, нравственост и воля – го превръщат от поклонник в съратник. Нещо повече: само за няколко години младият Раковски израства като една от ключовите, емблематични фигури на европейската социалдемокрация. Дебютът му на световната социалистическа сцена – Цюрихския конгрес на Интернационала (1893 година), предопределя не само постоянното му представителство на световните социалистически форуми (на четири конгреса представя българската социалдемокрация, на три румънската), но трасира пътя му към ръководството на световната социалистическа организация. Години наред Кръстю Раковски е член на Изпълнителния комитет на Международното социалистическо бюро на Втория интернационал. Страстните му речи против ревизионизма и анархизма, против участието на социалистите в буржоазните правителства, против милитаризма и войната, застъпничеството му за арменците и националното самоопределение на балканските народи, се изслушват с огромно внимание, а името му не слиза от страниците на европейските вестници. Деликатните мисии за обединение на социалистическите сили в цяла Европа, с които го товари Международното социалистическо бюро, му спечелват славата на ловък дипломат, теоретик и стратег.
Стремителното изкачване на д-р Кръстю Раковски на мостика на Социалистическия интернационал не може да бъде обяснено само с личните му качества и природните му дарби. Той е обаятелна личност, честен, принципен и неподкупен политик, талантлив публицист, блестящ полемист, но всичко това би било недостатъчно, ако не притежаваше характер. Онзи прословут български характер, който превръща живота му в непрестанна битка и който го изправя в неравен двубой с най-авторитетните лидери на европейския социализъм. Той, който в личния си живот е толкова склонен на компромиси и на отстъпки, кръстосва перото си с най-близките си приятели, довчерашните си учители и с най-верните си съратници. Когато се уронват каузата, принципите и единството на организацията, той е готов да пожертва всичко в името на своя идеал. Дори да си навлече гнева, омразата, раздялата с толкова близки хора.
Българските му полемики са отделна глава в богатата му биография. Първият сблъсък отеква на Бузлуджа, когато се противопоставя на Димитър Благоев и Никола Габровски – довчерашните му учители по социализъм, със своя политическа програма. Изнася полемиката на страниците на собственото си списание „Социалдемократ“, за да докаже правотата на подхода си към създаването на Българската социалистическа партия. През 1892 година Кръстю Раковски е в основата на разцеплението на БСДП на „партисти“ и „съюзисти“. В близо тригодишната теоретична битка, която се води в лични писма и на страниците на социалистическия печат, той привлича много съмишленици – бъдещите лидери на „широкия“ социализъм – Янко Сакъзов, Евтим Дабев, Сава Мутафов и Андрей Конов. Тази полемика е най-плодотворната теоретическа трибуна на младия български социализъм. Тя провокира социалния анализ и точната преценка за „бъдъщността“ на движението. В края на 1893 година Кръстю Раковски постига своето. Към названието „Българска социалдемократическа партия“ Димитър Благоев прибавя още една дума – „работническа“. Раковски разпуска фракцията си, а Благоев ще напише в своя знаменит „Принос към историята на социализма в България“, че списанието на Кръстю Раковски „Социалдемократ“ – „... беше едно марксическо списание, в което се поместваха ред оригинални и преводни превъзходни марксически статии“. Всеки, който познава трудния характер на Дядото, ще се досети каква висока оценка е изказана само в едно изречение...
През 1903 година Кръстю Раковски категорично застава на страната на тесните социалисти. В специалното си писмо до „Работнически вестник“ той заявява, че фракцията на „тесните“ се придържа към началата на социализма и че рано или късно победата ще бъде тяхна. В постъпката му няма нищо неочаквано. Още преди три години на Парижкия конгрес на Интернационала Раковски подкрепя левите сили, начело с Жюл Гед и Георги Валентинович Плеханов. Тогава за първи път той се сблъсква с най-безспорния авторитет на Втория интернационал – Карл Кауцки. Раковски използва високата конгресна трибуна, за да атакува неговата прекалено еластична концепция за единството на левите сили в световен мащаб. Четири години по-късно Раковски премерва интелекта и красноречието си в двубой с един от най-великите оратори на века – Жан Жорес. В знаменитата си реч Кръстю Раковски безкомпромисно разгромява голямата тройка на Интернационала – Кауцки, Вандервелде и Жорес, и тяхната „локумена“ тактика на компромиси с буржоазните партии.
Румънската следа в живота на Кръстю Раковски е една от най-благодатните писти за научни изследвания. Този период дава възможност на историците да постигнат автентичния образ на събитията при почти идеални лабораторни условия. Защото в тази страна Раковски има огромния шанс да реализира организационната си концепция в най-чист вид. Да създаде своята партия без посредничеството и ограниченията на съратниците с богато революционно минало и на съперниците, стремящи се към власт.
През 1900 година след експулсирането му от Русия заради активна революционна дейност Кръстю Раковски се установява в Букурещ. По това време румънското революционно движение изживява една от най-тежките организационни кризи в собствената си история. През 1899 г. партията на румънските социалисти вече се е саморазпуснала поради вливането на най-авторитетните ú дейци в Радикалната партия.
Още с пристигането си Кръстю Раковски разбира, че историята му е отпуснала рядката възможност да създаде отново румънската социалистическа партия. Да приложи на практика организационните си идеи, българския си опит и резултатите от многогодишната полемика между „партистите“ и „съюзистите“. В процеса на изграждане на тази нова партия Раковски се опира също така и на опита и традицията на европейското социалистическо движение. Започва с изграждане на масово профсъюзно движение – темелите на бъдещата партия. Създава и политическия орган на партията – вестник „Работническа Румъния“, и чак тогава повежда партията си на открита политическа борба.
Революционните събития в Румъния през 1905-1907 година показват, че Кръстю Раковски е постигнал целите на експеримента. Само за няколко години партията му се превръща в основен политически фактор в страната. Изгонването му от Румъния е доказателство за успеха на съзиданието. И както винаги, Раковски и сега плаща сметката: дълги години той е преследван, интерниран, арестуван. Чак до 1917 година, когато руски войници го освобождават от последната му влашка тюрма.
Започва ерата на свободата. Ще минат цели десет години до поредното (руско) заточение и до поредния (съветски) затвор.
Бившите му съмишленици от Българския социалдемократически съюз – Янко Сакъзов, Евтим Дабев, Андрей Конов – са безкрайно огорчени от безкомпромисната му позиция по време на разцеплението. Гневят се, че се е превърнал в рекламен агент на „тесните“, че е предал най-близките си другари. Обвиняват го, че не познава състоянието на българския социализъм, че се опитва да го напъха в овехтели чуждестранни калъпи. Раковски поема ръкавицата на предизвикателството със забележително хладнокръвие: „Янко Сакъзов да заповяда на публичното събрание по спора за партията... с най-голяма готовност ще му дам отговор на аргументи, извлечени от статиите му и от частни разговори“.
Откритата полемика в салона на цирк „България“ между Янко Сакъзов и Кръстю Раковски на 1 август 1904 година се превръща в една от най-големите политически атракции. Победата на Кръстю Раковски над Янко Сакъзов в многочасовия идеен маратон е толкова категорична, че предизвиква широк отглас в буржоазния печат. По този спор се произнасят и най-авторитетните лидери на Втория интернационал.
И точно в този момент на забележително единодушие между Кръстю Раковски и Димитър Благоев в отношенията им се забелязва първата пукнатина. Раковски, който почти цяла година започва и завършва речите си с думите „ние, тесните социалисти“, заговаря все по-настоятелно за опасността от „въплътяването на един известен принцип в една известна личност“. Намекът за прекалено здравата ръка, с която Дядото ръководи собствената си партия, е съвсем прозрачен. Идейната чистота, постигната след разцеплението в партията, води до голям партиен комфорт на нейните лидери – Раковски инстинктивно усеща ненужната централизация, ограниченията в мисленето на партийната маса, опасността от злоупотреба с вечно действащата гилотина на разцеплението. Затова предупреждава: „... тази личност, колкото и да е добра, колкото в нейното сърце да има добри намерения, тя е изложена на грешки и самоизмама, и ако този принцип се е въплътил в нея, то самият принцип търпи пораженията на въпросната личност. По този начин се деморализират масата, народът, които се виждат измамени от своя водител, започнали да вярват, че самият принцип е лъжлив. Така се сее разочарование сред масите, разочарование, след което се надига господството на тиранията. Социализмът измени всичко това: той постави принципа на свободата не върху раменете на една личност, а върху плещите на цяла класа“.
Тези думи са красноречиво доказателство, че Кръстю Раковски внимателно е прочел знаменитите „Бесове“ на Достоевски и че има абсолютна непоносимост към диктаторите, независимо дали са князе, министър-председатели или партийни водачи. Тя ще го конфронтира с Благоев само година по-късно – след изхвърляне на „анархолибералите“ от партията, ще го противопостави на Ленин и ще предопредели смъртната му присъда, подписана от Сталин.
Впрочем същите мисли Кръстю Раковски изказва и в знаменитото си „Писмо до Г. Валентинов“ през 1928 година. Тогава той – лидерът на опозицията – ще напише, че липсата на свобода и демокрация в партията и обществото са гибелни следствия от диктаторския режим на един човек, въплътил в личността си принципа на социализма. Че съветската власт е много далеч от социалистическия идеал, че само възстановяването на свободата и демокрацията в партията и в обществото ще доведе до изграждане на истинския, автентичния социализъм.
През 1928, през 1938, до последния си час, когато докторът по медицина се превръща в доктора на революцията, той ясно осъзнава, че раковият тумор се е разсеял из най-жизнените органи на Съветска Русия. Разбирал е безсмислеността на теоретичната терапия и е предписвал хирургическа намеса. Поемайки цялата отговорност и риск да напише диагнозата върху бланката със смъртната си присъда.
* * *
Февруарската революция е съдбовно събитие в живота на Кръстю Раковски. Разделното време на Първата световна война го тласка на страната на радикалната левица след краха на Втория интернационал. До 1917-а година отношението му към Ленин и болшевиките е сложно, нееднозначно и противоречиво. Той цени високо интелекта, аналитичните възможности, полемичния талант на Ленин, но до този момент за него лидерът, безспорният авторитет на руското революционно движение е Георги Валентинович Плеханов.
Бързо развиващите се събития след февруари 1917-а изискват личен избор и Раковски го прави без колебания: той застава до Ленин. Революцията го въвлича във вихъра на своята непредсказуемост. Само няколко месеца след великия Октомври Раковски заменя елегантния си докторски костюм с войнишка гимнастьорка. Старите филмови ленти са съхранили неговите превъплъщения: на бял кон предвожда Червената армия при влизането ú в Киев, ръководи министерския съвет на Украйна, говори на многохилядни митинги. При всички критични моменти на гражданската война председателят на Совнаркома Кръстю Раковски показва удивителния си кураж, воля за победа и духовна издръжливост.
* * *
В последните хиляда нощи на своя живот Кръстю Раковски разказва своите хиляда приказки за живота си и революцията, за живота си в революцията. Написал ги е на цигарена хартия и се е надявал, че един ден те ще стигнат до нас. Затова е прошепнал малко преди разстрела: „Може скоро да умра, може да се превърна в труп, но вие запомнете – ще дойде ден, когато и труповете ще проговорят.“
Последната приказка, онази, 1001-вата приказка с лошия край, така и не стигна до нас. Затова вкупом я преживяхме преди шестнадесет години.
Днес за поуките на историята е вече много късно. Утре ще е още повече. Докторът на революцията е предвиждал и бъдещето след всеки погром в страдалческия си живот.
Можем да го прочетем в книгите му -
РЕВОЛЮЦИЯТА УМРЯ. ДА ЖИВЕЕ РЕВОЛЮЦИЯТА!
v v v
От книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар