Роман Аврамов
Роман Петков Аврамов е деец на българското и международното комунистическо движение, роден в Свищов на 03.12.1882 г. Член на БРСДП от 1898 г., един от на най-талантливото социалистическо поколение на първопроходците. Застава на страната на тесните социалисти през 1903 г.
През 1900 г. продължава образованието си в Женева, следва юридически науки. Включва се активно в дейността на българската студентска социалдемократическа група и на задграничната руска социалдемокрация. Запознанството му с Ленин датира от 1901 г., поддържа връзки с Плеханов, Кауцки, Франц Меринг, Роза Люксембург и редица други. По поръчение на Ленин и Крупская участва в създаването и дейността на Болшевишката група в Берлин. През 1904 – 1905 г. е секретар на комитета на задграничните организации на болшевиките. По това време той организира издателската и разпространителската дейност на болшевишката фракция. Години наред Роман Аврамов изкарва хляба си като журналист и живее в крайна бедност.
През 1909 г. отбива военната си служба. Участва в Балканската война /1912 – 1913 г./. По време на Първата световна война е мобилизиран.
В края на 1917 г. пристига в Петроград и е включен в българската делегация в преговорите между съветската страна и централните сили за сключване на мир. През 1918 г. Роман Аврамов е в България и работи в дирекцията за стопанска защита. През 1920 г. е приет за член на БКП. През 1920 г. е един от седемте съветници – комунисти в Свищовската комуна.
Роман Аврамов става член на ВКП/б/ през 1924 г. Ленин му оказва високо доверие, особено след Втория конгрес на РСДРП, когато Роман Аврамов без колебание застава на страната на болшевиките и вписва името си в историята на руския социализъм.
През 1921 г. Роман Аврамов работи в Берлин в Съветското търговско представителство. През 1922 г. е командирован в Румъния, където организира закупуването и изпращането на 20 парахода зърнени храни за гладуващите в Съветска Русия. От 1925 г. е зам.-търговски представител на СССР – отначало във Франция, по-късно в Германия. През 1926 г. – 1929 г. е председател на търговското дружество "Аркос" в Лондон и изпълнява неофициално длъжността на съветски търговски представител. През 1929 г. – 1937 г. е председател на Всесъюзното обединение "Хлебстрой" в Москва.
През 1938 г. става жертва на култа към личността. Посмъртно е реабилитиран през 1954 г.
Една личност, за която малко се знае, а и не е докрай разбрана.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Якобинецът от Ючбунар / Статия на доц. Димитър Генчев /
В калейдоскопа на днешните политически страсти биографията му може да изглежда нелепа, странна и карикатурна. Кой е този, който ще зареже златните милиони на баща си, блестящите предимства на дипломата си по право, получена в един от най-реномираните юридически факултети на Европа? Старите политически връзки на семейството – гарантиращи сигурна обществена кариера? Каква е тази сила, която обрича и тебе, и петте ти деца на недоимък, болести, мизерия? И как се преодолява съблазънта – само с едно замахване на перото да промениш съдбата си: днес просяк – утре принц?
Дълго, много дълго се взирах в старата, пожълтяла фотография – за да открия някакъв особен белег, предопределящ личностната му съдба. Няма я енигматичната библейска кротост на Дядото, зад която се крие тежък македонски нрав. Нито пък артистичната замечтаност на Майстора, мировата скръб на железния Гаврил, харизмата на Кръстю Раковски... Няма я книжовната вглъбеност на Бакалов. Човекът от портрета прилича на клерк от Лондонското сити. Преуспяващ търговец в Европа или търговски пътник в Америка – с характерната окръгленост на лицето, купидоновската уста и съсредоточения, целенасочен поглед на тесните изразителни очи. И може би само приповдигнатата лява вежда подсказва някакво вродено чувство за собствено достойнство, граничещо с високомерие.
Така е със старите фотографии – те казват неща, които знаем предварително.
За съвременниците си, за онези, които го познават отблизо, Роман Аврамов притежава съвсем други личностни измерения. Иначе как да си обясним приятелството му с Ленин и Плеханов, връзките му с Кауцки и Франц Меринг, Роза Люксембург. Сговорите и раздорите с най-личните дейци на българския социализъм от първите две десетилетия на XX век.
* * *
Политическата одисея на Роман Аврамов започва в Женева през 1900 година. Следването му в Юридическия факултет на Женевския университет е дълбоко премислено предварително решение. Той тръгва по стъпките на най-талантливото социалистическо поколение от плеядата на чучулигите – Кръстю Раковски, Георги Бакалов, Слави Балабанов, Васил Коларов, Христо Кабакчиев. Разбира се, до този момент той е вписал в ученическата си биография участие в социалистически кръжоци в Русе и София, през 1898 г. става член на БРСДП.
До пристигането му в Женева трима души предопределят неговото духовно, интелектуално и политическо развитие – Кръстю Раковски, Янко Сакъзов и Димитър Димитров. Раковски го впечатлява с една поредица сказки през 1896 г. по историческия и диалектическия материализъм и особено с полемичните си изказвания за политиката на царска Русия на Балканите. Младият доктор по медицина, получил вече европейска известност, разбунва духовете с полемичен дар, с европейска образованост и непринудена общителност, които правят от всяка негова сказка духовен празник.
Янко Сакъзов го привлича при превеждането на знаменитата брошура на Карл Кауцки „Земеделският въпрос“ и несъмнено оставя своя духовен отпечатък върху неговата личност – с разказите за своите студентски странствания в университетите на Лондон, Париж и Берлин и за личните си срещи с най-големите дейци на европейската социалдемокрация.
Влиянието на Димитър Димитров е безспорно. Въпреки че след години Роман Аврамов ще бъде много пестелив в спомените си, няма съмнение, че преводачът на Бернщайн и един от най-талантливите теоретици на българската социалдемокрация е получил своето от съвместните им срещи.
Младият Роман Аврамов се изгражда като социалист и под мощното влияние на Димитър Благоев, Никола Габровски, Георги Бакалов, но до заминаването си за Швейцария той така и не е намерил своя безспорен теоретически и политически наставник. Разбира се, още с пристигането си в Женева бърза да се срещне с патриарха на руската социалдемокрация – Георги Валентинович Плеханов, с легендарната Вера Засулич, с тактика на групата „Освобождение на труда“ Павел Акселрод. И отдава ритуалната си почит към основоположниците на руския социализъм в лицето на Лев Дейч. С годините връзките му с първите руски марксисти стават все по-близки и въпреки че участва в българския социалистически кръжок, политическата му дейност е съсредоточена в Женевското предградие „Каруж“, където се чувства като най-свой между своите. Бракът му с една руска студентка по медицина още повече го потапя в руска среда – така и пише в спомените си: „От 1901 г. за мен започна един двойствен партиен живот. Участвувайки през цялото това време в живота на българската социалдемокрация, аз постепенно се впуснах и на работа в задграничната дейност на руската социалдемокрация.“
През тази година той среща Владимир Илич Ленин. Още първите разговори в сепаретата на кафене „Ландолт“, Лениновите беседи и реферати в руския „якобински клуб“ му подсказват, че руската революционна емиграция навлиза в нов етап на своето идейно-теоретическо и политическо развитие – етапа на „грядущата революция“. За Роман Аврамов в появата на Ленин няма нищо извънредно или месианско. И макар че личността му покорява с Високата си образованост, теоретична подготовка и полемична страст, Роман Аврамов попада в орбитата на неговото влияние най-вече заради фанатичната му целеустременост и прагматичност. На подходящото място, в подходящото време се е появил подходящият човек – или още по-точно, според свидетелството на Плеханов: „единствен по рода си човек, в който щастливо се съчетават и великолепният практик, и блестящият теоретик“.
В лицето на новия си български приятел и съмишленик Ленин също намира нещо съвсем ново в средите на руската емиграция. Българинът няма нищо общо с познатия му славянски тип – с неговите афекти и демонстративни жестове. С непомерните надежди, политическите екзалтации, необоснованите възторзи и още по-немотивираните разочарования. Роман Аврамов му вдъхва доверие със своята упоритост, самодисциплинираност и личностна устойчивост. Той знае какво иска, как да го постигне и преследва целта докрай – това е общото, което ги прави близки приятели, съмишленици и съпартийци.
В началото го използват за разпространението на „Искра“ в България и на Балканите. Роман Аврамов осигурява български паспорти и нелегален канал за Русия. После го оценяват по достойнство – през 1905 г. е избран за секретар на Комитета на задграничната организация на Руската социалдемократическа работническа партия. По това време той организира издателската и разпространителската дейност на болшевишката фракция. Ленин му оказва високо доверие, особено след Втория конгрес на РСДРП, когато Роман Аврамов без колебание застава на страната на болшевиките. От този момент българският „якобинец“, както го наричат заради радикалните му революционни възгледи, ще впише името си в историята на руския социализъм като един от близките съратници на Ленин.
И в раздвоението си между българския и руския социализъм Роман Аврамов успява да постигне онзи баланс, който му позволява да хармонизира дейността си в двете партии, без ущърб за едната или другата страна.
В България името му редовно се появява на страниците на партийния печат. Неговата европейска гледна точка, владеенето на френски, немски, английски, италиански и румънски му позволяват да държи ръката си на пулса на световното социалистическо движение. Да реферира, анализира и превежда последната дума на социалистическата теория и практика. Всичко това го прави извънредно ценен сътрудник. Ухажват го с молби за публикации и Благоев („наш добър другар и сътрудник“), и Бакалов („Вий сте толкова плодовит – като гледам по сътрудничеството Ви в „Ново време“, щото не ще се обръщам още веднъж с молба към Вас да напишете и нещо повече за „Работнишко дело“). Роман Аврамов пише навсякъде – и в „Ново време“, и в „Работнишко дело“, и в „Работнически вестник“. Независимо от искрите, които започват да прехвръкват между Благоев и Бакалов. Статиите си подписва с псевдонима Кемпфер (борец), който най-точно отразява радикалните му политически възгледи.
По време на разцеплението през 1903 г. Роман Аврамов няма никакво колебание за мястото си на барикадата. За него широкият социализъм на Янко Сакъзов и Димитър Димитров е местен балкански рецидив на европейския социалдемократически опортюнизъм, готов заради министерски или депутатски места да пожертва политическите цели и реалната класова борба на европейския пролетариат. И след като е взел страната на болшевиките през 1902-ра, за него няма нищо по-естествено да застане в редиците на тесните социалисти през 1903 година.
Нещо повече, Роман Аврамов осигурява политическата поддръжка на руските болшевики за Благоев и тесняците. Неговата статия в „Искра“ „Десетият конгрес на Българската социалдемократическа партия в Русе“ безапелационно клейми широките като „открита врата в партията“, като теоретици на някакъв сбъркан, доморасъл псевдосоциализъм, целещ класовото размиване на обществото заради постигане на лични кариеристични цели. И колкото и да е странно, именно в този момент, когато на всекиго в партията става ясно „кой – кой е“, редакцията на „Ново време“ прави опит да се разграничи от един от най-ценните си и плодовити сътрудници. Причината се корени в разногласията във фракцията на болшевиките и най-вече в конфликта между Плеханов и Ленин. За Димитър Благоев всякакви опити да се обвини Плеханов в опортюнистични грехове са пълна нелепост. За него той продължава да е първосъздателят на руския марксизъм, основоположникът на руската социалдемокрация и един от най-авторитетните дейци на европейското социалистическо движение. И за Благоев, както и за Кауцки, Плеханов е „познат“, родствен политически деец, с чието мнение се съобразяват ръководните органи на Интернационала и най-големите политически фигури на европейския социализъм. Ленин е още нова фигура, която, въпреки ръководните си позиции във фракцията на болшевиките, е още много далеч от политическия авторитет, историческите заслуги и теоретичния фундамент на Плеханов. Точно поради това Димитър Благоев с известно опасение публикува статиите на Роман Аврамов по руските спорове, с бележка на редакцията: „Не всичко с тази статия сме съгласни. В нея се застъпват възгледите за руската революция и задачите на руската социалдемокрация в нея, на ония от лагера на Ленин. Даваме място на статия с цел да запознаем читателите с умствените течения, които създават революционните събития от 9 януари насам“.
Обвинението в пристрастност и фракционна едностранчивост е съвсем прозрачно. И няма съмнение, че Роман Аврамов болезнено преживява редакционната бележка, написана от Дядото. Сякаш с едно изречение Благоев обезсмисля стотиците страници, публикувани в „Ново време“ и „Работнически вестник“. Вместо признание за неговия абсолютно безкористен труд, безсънни нощи, материални лишения, той получава укори.
По същото време пренебрегнат и унизен се чувства и другият голям привърженик на Лениновия болшевизъм – Георги Бакалов. И той се чувства недооценен за безкористното издаване на „Работнишко дело“, за нелегалните канали за разпространение на „Искра“ в Русия, за всекидневните опасности, на които се подлага при изпращането на паспорти и оръжие в чужбина и най-вече за надвисналата гилотина върху любимото му списание, срещнало толкова обич в партията и останало толкова неразбрано от ръководството.
Третият от ядрото на бъдещите „анархолиберали“ е Никола Харлаков. Бившият секретар на ЦК на БРСДП, който провежда цялата хирургическа операция при разцеплението от 1903 година. Около новия Централен комитет на БРСДП (т.с.) се групират млади, надеждни политически дейци – Георги Димитров, Васил Коларов, Тодор Петров, Христо Кабакчиев, които безрезервно подкрепят политическата линия на Благоев, Кирков и Гаврил Георгиев.
Харлаков се чувства пренебрегнат и излишен в ръководството на партията. Обвиненията му в „централизъм“, в диктатура на партийното ръководство над партийната маса довеждат до поредното разцепление в партията на тесните социалисти.
Следващите стъпки на „анархолибералите“ са известни – създаване на съюза „Пролетарий“, присъединяване към партията на Сакъзов – чак до 1920 г., когато пролетарската левица ще се влее в Българската комунистическа партия.
И през цялото това време Роман Аврамов продължава да е в орбитата на руското социалистическо движение. Адвокатската му диплома така и не влиза в действие. Ленин го товари със създаване на издателства, вестници и периодични издания. За Роман Аврамов финансовото предприемачество съвсем не е най-любимата сфера на действие (много години той отказва на баща си да заеме ръководно място във финансовата му кантора на едър търговец и промишленик), но той се подчинява на партийната дисциплина. И още нещо: той все пак е наследил някакви комерчески способности от семейството, защото успява с невероятна изобретателност да печели пари за партията. Вдъхновението му секва само когато се отнася за материалното осигуряване на собственото му семейство. Години наред Роман Аврамов изкарва хляба си като журналист и живее в крайна бедност.
Способността му да трупа и умножава пари (не за себе си) се проявява по странен начин по време на Първата световна бойна. Като офицер в българската армия Роман Аврамов е натоварен от генерал Александър Протогеров да се занимава с продоволствието на армията и населението. И толкова успешно се справя със задълженията си, че води сложни дипломатическо-финансови преговори и операции почти до края на войната.
Великата руска революция отново променя стремглаво живота му. След събитията в Петербург на Ленин му трябват не само войници, а и финансисти. Затова го извиква в Москва, за да му повери една от най-големите търговски фирми на Съветска Русия – „Дружество за външна търговия“ в Берлин. Кариерата му се развива шеметно: председател на съветското акционерно дружество „Аркос“ в Лондон и търговски представител на Съветския съюз в Англия. Така си и умира на петдесет и пет години. Голяма фирма – бедно положение!
* * *
Личността на Роман Аврамов и до днес (особено днес) си остава загадка. Историята не му отдаде дължимото дори в онези времена, когато личността на човека не се измерваше с дебелината на портфейла му. Статиите му останаха неиздадени. Възгледите му – недокрай разбрани. Спомените – разпилени. Затова сега плащаме лихвите. Защото, който плаща късно, плаща двойно.
Пак поглеждам старата пожълтяла фотография и кой знае защо сега ми се вижда променена: има нещо особено в този човек. Има!
Вгледайте се внимателно..............................
От книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар