Търсене в този блог

31.05.2013 г.

Защо марксизмът отново се възражда сред младите хора

Капитализмът   в световен мащаб е в криза  и не е ясно дали има алтернатива. Сега е интересно какво е отношението към размишленията на немския философ от XIX век.

“Карл Маркс е на мода  и само един Бог знае как може да свърши това ” – пише журналистът от Гардиън Стюарт Джефрис.

Преди 164 години Карл Маркс и Фридрих Енгелс пишат   “Комунистическия манифест”, но сега пролетариатът  вместо да стане гробокопач на капитализма “, го държи на изкуствено дишане. Скапани от работа ниско платени сътрудници, за които се предполага, че са освободени от най-голямата социалистическа революция в историята (китайската) , балансират на ръба на самоубийство в името на това на Запад хората да могат да се забавляват с всички видове айпади.

Америка живее с пари от  Китай, защото в противен случай щеше да фалира. ” Както казва професорът по философия в Университета на Париж VIII, марксистът Жак Рансиер, ” господството на капитализма в целия свят днес дължи съществуването си на Комунистическата партия на Китай.”

От 2008 г. насам непрекъснато нарастват продажбите на такива произведения като “Капиталът”, “Манифестът…”   и “Основни характеристики на критиката на политическата икономия”. Клиентите на банка Sparkasse в германския град Кемниц, бившият Карлмарксщадт, избраха портретът на Маркс да се печата върху пластмасовите карти, с които германците още повече ще затънат в дългове, иронизира авторът. В Китай по  “Капиталът” поставиха мюзикъл.

Джоузеф Чунара, организатор на марксисткия фестивал, който ежегодно организира Британската Социалистическа работническа партия казва, че всяка година събитието привлича все повече млади  участници: “възраждането на интереса към марксизма, особено сред младите хора се обяснява с това, че той дава инструменти за анализ на капитализма, и за анализ на  всички капиталистически кризи като тази, на която сме свидетели сега. ” Новото поколение не е подложено  на “триумфализма” на Франсис Фукуяма, в чиято книга “Краят на историята”  капитализмът се  явява като “нещо неоспоримо, без което е невъзможно.”

22 годишната марксистка Джъсуиндер Блекуел-Пал  с ентусиазъм разказа на автора на статията за египетската революция: “Бяха  разбити толкова много стереотипи … Считаше се, че в мюсюлманския свят хората няма да се борят за демокрация. Революцията като процес, а не като събитие, бе реабилитирана. … Тези събития показват, колко е важна организацията. “

След това разговорът се обръща към ситуацията в Обединеното кралство: “Ние имаме много, много слабо правителство, то е затънало във вътрешни противоборства.  Мисля, че ако можем да се организираме както трябва, ние можем да ги пратим в оставка.” “Кървава революция във Великобритания няма да има,  но може да се надяваме, че ще се сформира общество  на работещите хора за работещи хора” – казва 27-годишният представител на Новата левица, Оуен Джоунс.

“Ключът към разбирането на възраждането на марксизма на Запад”, според Джефрис е, че “за младежите той  не е опетнен с асоциации за сталинистките лагери”. Новите леви  са критикувани от гледна точка на морала: интересът към марксизма в съзнанието на някои хора е неразривно свързан  с апологиите на сталинисткия тоталитаризъм.

“Но ако вие прочетете  критика на капитализма от  Маркс и Енгелс,  означава ли това, че вие непременно сте съгласни да приемате светоусещането , на чиято съвест тежат повече убийства, отколкото на нацистите.  ГУЛАГ не произхожда  директно от “Комунистически манифест “- казва Джефрис.

За неизбежното настъпване на епохата на посткапитализма се застъпва и историкът Ерик Хобсбаум. В предговора към новото издание на “Манифеста …” той пише: “Изключително малко вероятно е, че това “пост-капиталистическото общество “ще съвпадне с традиционните модели на социализма, да не говорим за съществуващите в реалността образци на социализма от съветската епоха.” Но това ще е марксизъм  въплъщение на освобождение, заключава Джефрис.

 

Статия от чуждия печат  2012 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар