
Животът е борба, казват мъдрите, и само този може да оцелее в тая борба и да излезе победител от нея, който най-добре се приспособи към условията й, с други думи — който навреме сполучи да си изкове най-добро оръжие и да заеме най-сгодна и непристъпна позиция.
Такъв е случаят и с нашите работници.
Благодарение на капиталистическия начин за произвеждане, който все повече става господствуващ в нашата страна, както и на постоянните грижи и залягания от страна на държавата, господарите, фабриканти и капиталисти, лека-полека добиват едно изключително икономическо надмощие над работниците, надмощие, основано обаче не на лично достойнство и труд, а на безконтролна, безсърдечна и безгранична експлоатация, насърчавана и покровителствувана от самата държава.
От всичките, издадени досега закони няма абсолютно нито един, в който поне от малко-малко да се вземат предвид интересите и нуждите на работниците. Напротив, всичките до един имат за основа само интересите и печалбите на господарите. Самата държава, като такава, съществува днес само за фабрикантите, капиталистите и изобщо — експлоататорите, но не и за тия, които с пот и черен труд изкарват прехраната си.
Този скръбен ред на работите, осветяван всяка година с цели купища закони и разпоредби, тази осъдителна едностранчивост в грижите на държавата, това систематично тъпчение масата за хатъря на неколцина избраници — всичко това съставлява същността на днешното общество, което, види се, за смях носи още и громката титла „християнско".
Благодарение на страшната експлоатация, благодарение на грабежите, насилията и безконтролните прахосвания от страна на господарската класа и нейните верни служители — правителствата, работната маса у нас бързо върви към разорение и сиромашия. Нашите фабрични и занаятчийски работници, за които държавата е мащеха, изпадат в едно положение, крайно опасно за съществуванието им, положение, от което те по какъвто и да е начин трябва да се освободят.
Оттук и въпросът: какво да се прави ?
И наистина, какво трябва да предприемат нашите работници, за да парализират, ако не напълно, то поне до известна степен, икономическото надмощие и произвол на господарите и явно злата воля на държавата?
Клип с клин се изпъжда, гласи народната мъдрост. По този начин на острия клин на господарите — тяхното икономическо господство и експлоатация, подкрепяна и насърчавана от държавните управници, работниците трябва да противопоставят своя собствен и не по- малко остър клин — клинът на задружната и съзнателна борба.
За добра чест началото е вече турено. Тук-таме вече се издигат основите на бъдещите работнически крепости. Сдружаването в синдикати за икономическа борба — ето тия бъдещи крепости. Наистина числото им засега е още твърде ограничено, но семето, което те пръскат измежду работническата маса, е здраво и сигурно ще даде богата жетва*. На съзнателните работници, които днес съставляват и трябва да съставляват първите кадри на бъдещата синдикирана работническа армия, предстои много да поработят и много да извършат. Всяко нехайство, всяка немарливост от тяхна страна е едно престъпление против общото работническо дело, против бъдещето на работническата класа. Нека веднъж завинаги се запомни, че без синдикална организация никаква борба, а следователно и никакъв успех не са мислими. В силата на това първата грижа на всеки съзнателен работник трябва да бъде да действува за създаваното на синдикати, гдето и когато може. Сам той лично трябва да принадлежи към известен синдикат, комуто да служи със своето знание и опитност.
Организирането в синдикати следователно трябва да бъде от сега нататък лозинката на всички съзнателни работници. Това се налага от самите условия, в които постепенно изпада работническата маса, това се диктува от нуждите на борбата, която работниците трябва да водят със своите икономически потисници, това най- сетне се налага от обществената задача, която е повикана да реши работническата класа.
Прочее напред към синдикиране!
Работнически вестник, Печата се по текста
№ 21, 24 ян. 1898 на в. Работнически вестник"
Подпис: Работник
* Синдикални организации в България съществуват само в няколко града: в София от печатари и железари; в Габрово — от шивачи; в Русе — от шивачи. В Плевен има само спомагателна каса.
Няма коментари:
Публикуване на коментар