
Към 1909 – 1910 г. К. Кауцки тръгва по пътя на опортюнизма, по пътя на примиряване на пролетариата с буржоазията.
За Ленин и неговите съратници, които имали зад гърба си опита от революционната борба в Русия, били очевидни погрешността на „стратегията на изтощаване" и опасността, която тя криела, така също и неудобството, че я провъзгласявал именно Кауцки. Това означавало, че от противник на опортюнистите, какъвто бил до 1909 г., Кауцки се превръщал (за радост на ревизионистите) в техен защитник. През 1910 г., когато този обрат се извършвал, все още имало, изглежда, надежда, че се касае за поредно колебание на Кауцки, че в борбата против опортюнизма той няма да противостои на революционната социалдемокрация. На това очевидно се надявала и Роза Люксембург, когато подготвяла в защита на масовата политическа стачка статията „Теория и практика", насочена против Кауцки. „Това, което ме плаши, е убийственото за Карл Кауцки впечатление от цялата статия" 9 — пише тя на Л. Йогихес. Дори след известно време, когато съмнения вече почти не били останали, Роза писала: „Да му нанасяме сега удари, би било крайно непрактично... Толкова повече че унищожението на Карл Кауцки не представлява удоволствие нито за партията като цяло, нито за радикализма."10
Оценявайки съотношението на силите в ГСДП, в статията „Между Баден и Люксембург" Кауцки заявил: „Разположението на географската карта е днес символ на положението в германската социалдемокрация." Аналогията се свеждала до това, че отляво е Люксембург, отдясно, както и в ГСДП ревизионистите-баденци, а в центъра — Трир, родният град на Маркс; по отношение на партията, твърдял Кауцки, той заемал положението на „марксистки център".
В действителност обаче това било позиция на запазване вярност към марксизма на думи при отказ от него на практика. Както отбелязва по- късно В. И. Ленин, Кауцки признавал в марксизма „всичко освен революционните средства за борба, тяхната проповед и подготовка на масите именно в тази насота"11. Кауцки тръгвал по пътя на опортюнизма, по пътя на примиряване на пролетариата с буржоазията." От идеолог на марксизма той се превръщал в идеолог на центризма (кауцианството). Още в 1910 г. Роза Люксембург отбелязала, че с позовавания на К. Маркс и Ф. Енгелс Кауцки създава параван за ония елементи в партията и профсъюзите, на които не допадало по-нататъшното разгръщане на масовото движение, и същевременно сочи средство за провалянето на това движение. Тя открито заявявала: „Като спирачка Вие не сте ни нужен, другарю Кауцки."12
Роза Люксембург много добре разбирала, че за започване на масова стачка са необходими опредени условия, но смятала за задължителна подготовката на пролетариата за борба. „Ние трябва неуморно да осветляваме на широките слоеве на пролетариата действителното положение на нещата, да пробуждахме в масите, съзнание за собствената им сила, да засилваме бойната им енергия. . ."13 — заявила тя на 17 април 1910 г. на събрание в цирк „Шуман" във Франкфурт на Майн. Позицията й била революционна за разлика от позицията на Кауцки, който в 1910 г. сякаш спорел само за срока за преминаване към масови извънпарламентарни действия, заявявайки, че е съгласен с доклада на Роза Люксембург във Франкфурт. В действителност той спъвал подготовката на масите за извънпарламентарна революционна борба. „Революционер е онзи, който учи масите да се борят революционно. . "14 - изтъква Ленин.
В същия период Роза Люксембург горещо отстоявала искането за република. Тя пишела, че наред с лозунга за масова стачка, който навсякъде получава бурно одобрение, „още само един лозунг буди сега сред партийните маси в Германия ... също тъй бурно одобрение; това е твърдото акцентиране на нашата републиканска позиция ...."15. Роза издигала лозунга за република в широк план като „практически боен зов против милитаризма, маринизма, колониалната политика, световната политика, юнкерското господство и опрусачването на Германия", като „изразително обобщение на нашата всекидневна борба против всички частни прояви на господствуващата реакция"16. По този начин тя използвала демократичните традиции на борбата на германския народ против монархията и юнкерството, против господството на пруската сабя и полицейщината, като ги конкретизирала съобразно с условията на империалистическото развитие на Германия.
Като издигала искането за демократична република, Роза Люксембург продължавала най-добрите традиции на германското работническо движение, които били почнали да се предават на забрава в ГСДП, творчески развивала програмните положения на партията. Републиканските лозунги на Роза означавали конкретизация на пътя на работническата класа към завоюване на политическата власт. Макар ръководителите на германските леви да нямали още достатъчна представа за конкретния път за овладяване на политическата власт от работническата класа, революционната им борба за демократична република съдействувала за подготвяне на работническата класа за извоюване победа над монополистичната буржоазия и за въвличане широките кръгове на германския народ в борбата. Следователно издигането на лозунгите за масова стачка и демократична република в 1910 г. от страна на левите било важна крачка във формирането на отделно идейно-политическо ляво течение в ГСДП, противостоящо както на десните опортюнисти, така и на центристите.
Същевременно били направени първите опити за организирана борба на германските леви и другите революционни социалдемократи против разпространението на опортюнизма в германската социалдемокрация. Към тях се отнася създаването на клуба „Карл Маркс" в редица райони на Баден, особено в Манхайм. Членовете на клуба се стараели да заемат ясна марксистка позиция и да я отстояват в борба против ревизионистите на партийни събрания.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Подходът на Р. Люксембург към избирателната кампания коренно се различавал от подхода на Молкенбур. „Ние не ламтим за мандати. Ние не искаме зад нас да вървят огромни тълпи от неразсъждаващи за нищо спътници... Ние трябва да се възползваме от тази избирателна борба, за да разясним на масите нашите задачи" 21 – пише тя.
Като разяснявала широко задачите на социалдемокрацията, Роза Люксембург отделяла голямо внимание на популяризирането на икономическото учение на Карл Маркс. Още в 1907 г. тя имала случай да прочете в Берлин курс от лекции по политическа икономия. Подготвяйки се за лекциите, тя ги пишела във вид на брошури. По-късно курсът от лекции бил доработен и преработен във връзка с това, че от 1907 г. тя -преподавала политическа икономия и история на народното стопанство в партийната школа на германската социалдемокрация. Роза Люксембург разработвала курса въз основа на голям фактически материал, но отделяла внимание главно на теоретическото осмисляне на фактите, тъй като смятала, че е необходимо да се знае теорията, която дава възможност да се систематизира материалът и да се изкове смъртоносно оръжие против враговете. Тя отстоявала марксистката насоченост на преподаването в борба против ревизионистите, които се опитвали да не допускат левите до пропагандистка работа. През 1911 г. тези опити особено се засилили. Всичко това карало Роза Люксембург да завърши колкото е възможно по- бързо подготовката за издаването на своите лекции като „Увод в политическата икономия". В процеса на тази работа у нея възникнали въпроси, свързани с изясняването на съвкупния процес на капиталистическото възпроизводство.
Същевременно напрегнатата политическа борба, отстояването на принципните пролетарски позиции във връзка с мароканската криза изисквали според Роза Люксембург строго научно обяснение на империализма и неговите противоречия. Властно подтиквал към това и по-нататъшният развой на събитията през 1911- 1912 г. — Итало-турската война, Балканската война, подемът на антивоенното движение на масите. Толкова повече, че се очертала социалпацифистката позиция на цент- ристите по въпросите на. войната и мира, която изопачавала същността на въпроса. Още от пролетта на 1911 г. тази позиция почнал да формулира Кауцки.
Роза Люксембург свързала в едно проблемите на империалистическата политика, войната и революцията. При това години наред я занимавал оче- видно въпросът за формата, в която капиталистическият строй „сам по себе си, по силата на собствените си противоречия, ще подготви момента на своята гибел, когато съществуването му ще стане просто невъзможно" 23. Тя отдавна вече не споделила разпространената на времето сред социалдемократите представа, че за начало на социалистическия преврат може да послужи всеобща унищожителна криза.
Сега Роза Люксембург се опитвала „да представи достатъчно ясно съвкупния процес на капиталистическото производство в неговите конкретни отношения", „обективните му исторически граници" и същевременно да реши проблем, който е „свързан с практиката на съвременната империалистическа политика и нейните икономически корени". Тя смятала, че при правилно решение на поставения проблем нейната „работа покрай чисто теоретическия интерес... не може да няма и известно значение за нашата практическа борба с империализма"24. В резултат към август 1912 г., била написана книгата „Натрупване на капитала (Към въпроса за икономическото обяснение на империализма)".Роза Люксембург интензивно работила върху нея повече от половин година с голямо увлечение и извънредно задълбочено. През януари 1913 г. във „Форверц" било напечатано съобщение за излизането на книгата от печат. Скоро се появили рецензии — хвалебствени и унищожителни. И до днес „Натрупване на капитала" привлича вниманието не само на историците, но и на икономистите, на марксистите-ленинци и на техните идеологически противници.
Когато излязла книгата на Роза Люксембург, в германската социалдемокрация се били вече формирали устойчиви възгледи по проблемите на империализма. Във връзка с това е важно да бъдат отбелязани преди всичко книгата на Р. Хилфердинг „Финансовият капитал. Изследване на най-новата фаза в развитието на капитализма" (1910 г.) и материалите на Хемницкия конгрес на ГСДП (1912 г.) Последните въплътили пацифистките възгледи за преодоляване на завоевателната политика и надпреварата във въоръжаването, които се разпространявали по-рано в партията от ревизионистите и центристите. Призивът на конгреса да се води енергична борба против империализма, докато бъде съборен, си оставал обща фраза, под която можели да се подпишат представителите на всички борещи се помежду си течения в ГСДП.
Противоположно на тези възгледи за Роза Люксембург икономическото обяснение на империализма, който е "политически израз на процеса на натрупване на капитала в конкуретната му борба за остатъците от некапиталистическата световна среда" 25 било свързано с всекидневната борба за революционното събаряне на капитализма. На това била подчинена и задачата, която тя си поставила „да открие в този хаос на политическо насилие и изпробване на силите строгите закони на икономическия процес"26. За разлика от кауцианците Роза Люксембург (при цялото сходство на формулировките) не смятала империализма просто и само за политика. По-късно тя специално подчертавала, че целта на центристката концепция е „да представи стадия на империализма не като историческа необходимост, не като фаза от решаващата борба за социализъм, а като злоумисъл на шепа заинтересовани от това лица"27. Но в „Натрупване на капитала" тя не си поставяла, подобно на Хилфердинг, задачата да изследва най-новата фаза в развитието на капитализма. Тя смятала, че разглеждането на картелите и тръстовете „като специфично явление" на тази фаза „върху почвата на вътрешната конкурентна борба" излиза извън рамките на нейната работа28. Занимавал я друг ракурс на проблема: империализмът като израз на обективно обусловената конкурентна борба за външни пазари. Едновременно с Роза Люксембург с въпроса за империализма като особен стадий на икономическата еволюция на капитализма се занимавал Ю. Мархлевски.
Съгласно разбиранията на Роза Люксембург империализмът е икономически обусловен, той осигурява съществуването на капитализма и „същевременно е най-сигурното средство, за да бъде .... сложен обективен предел на неговото същест-вуване"31. Доказването на „обективния предел" имало според нея първостепенно значение, тъй като разкривало обективната обусловеност, историческата необходимост на социалистическата революция32. Не ставало дума за автоматически крах на капитализма, макар и да се казвало, че той „държи курс към момента", когато по-нататъшното натрупване ще стане невъзможно. Имайки предвид теоретичното изясняване на „тенденцията на развитието", Роза Люксембург подчертавала: „Същевременно колкото повече намира израз тази тенденция, толкова повече капиталът „изостря класовите противоречия, международната стопанска и политическа анархия, и то до такава степен, че неизбежно ще предизвика въстание на международния пролетариат против капиталистическото господство дълго преди осъществяването на крайния резултат на икономическото развитие".33
Избраният от Роза Люксембург аспект на разглеждане на империализма е правилен и пронизан от революционност. Но нейният подход имал методологични недостатъци и почивал върху погрешна теоретическа теза. У Роза империализмът като фаза в развитието на капитализма и като политика били откъснати. Тя не могла да се издигне до равнището на Лениновия анализ на империализма като система на производствени отношения на високо развития капитализъм.
9 Пролетарская революция, 1931, № 2—3, с. 129.
10 Пак там, с. 133.
11 Ленин, В. И, Съч. Т. 21, с. 310.
12 Luxemburg, R. Gesammelte Werke. Вd. 2, S. 347
13 Люксембург, Р. Речи ... с. 70.
14 Ленин, В. И. Съч. Т. 19, с. 225—226.
15 Luxemburg, R. Gesammelte Werke. Вd. 2, S 345.
16 Ibid., S. 303
21 Люксембург, Р. Речи... с. 77, 78.
23 Люксембург, Р. Социальная реформа или революция... с, 17.
24 Люксембург, Р. Накопление капитала. Т. 1—2, М. — Л., 1934, с. 3.
25 Пак там, с. 320.
26 Пак там, с. 326.
27 Пак там, с. 461. От самото начало Роза Люксембург разбирала, че й предстои борба с представителите на центризма и смятала за особено важна полемиката с Кауцки и неговите единомишленици.
28 Люксембург, Р. Накопление капитала... с. 329, бележката под линия. Но още в 1904 г. след Амстердамския конгрес, който отбелязал неизбежността на развитието на тръстовете, тя препрочита литературата за картелите и пише, че „тази тема е костелив орех". Тя отбелязва такива „типични прояви на империалистическия период", свързани „с последната фаза на капиталистическото развитие", като борбата на капиталистическите държави за колонии, сфери на влияние и възможност за приложение на европейския капитал, международната кредитна система, милитаризма, високите мита, господствуващата роля на банковия капитал и картелната промишленост в световната политика (Люксембург, Р. Накопление капитала... с. .388).
31 Люксембург, Р. Накопление капитала ... с. 321.
32 Виж пак там, с. 226. Тя изхождала от марксистката концепции, когато доказвала: „Ако капиталистическият начин на производство е в състояние да гарантира безгранично нарастване на производителните сили и икономическия прогрес, той е непреодолим". (Пак там).
33 Пак там, с. 387- 388; виж пак там, с. 337.
Няма коментари:
Публикуване на коментар