
Съвременний социализъм е учение, което обяснява явленията чисто материалистически чрез материалните, или икономическите условия. Материалистическото обяснение на човешката история в сегашно време е най-новото и най-научното. И наистина само от материалистическа гледна точка можем да си обясним историческите събития естествено и научно. В последно време материалистическата гледна точка все повече и повече се разпространява. Не ще и дума, че далеч е още пълното господство на тая гледна точка в историческата наука; но малко по малко господството й в последната от ден на ден става по-широко. Защото съвременний научний материализъм произтича направо от съвременното развитие на материалните, на икономическите условия. Колкото повече те се развиват, толкова повече и научният материализъм става по-ясен, по-очевиден като единствена научна система. Но засега още в много глави царствува старата гледна точка — метафизиката. Метафизика ще рече: обяснение на явленията, без да се взема пред очи физиката, сиреч вещественият свят, който ни окръжава, без да се вземат пред очи материалните условия, в които живеят народите. Ясно е, че такова обяснение на явленията не е нито естествено, нито научно. Но при всичко това и досега мнозина обясняват историческите явления метафизически. Как наистина обясняват историческите събития метафизиците? Целия човешки напредък те приписват на личността и на «човешкия разум». Между това человечеството докъде края на първата половина от сегашния век е вървяло сляпо, без да съзнава къде отива и към какво го води историческото движение. От това ясно излиза, че личността така също безсъзнателно е съдействувала на историческия процес или, по-добре, тя е съзнавала само това, що му е давала историческата епоха, в която е живял и живее. С други думи, личността е продукт на материалната среда, в която живее. Икономическите условия отпечатват в мозъците на хората тия или ония умствени и нравствени понятия и определят характера и направлението на деятелността на всяка личност. Няма съмнение, че всяка личност със своя ум, енергия и деятелност оказва влияние върху историческия процес. Личности, на които деятелността съвпада с историческото развитие на че- ловечеството, спомагат на това развитие; и, обратно, личности, на които деятелността не съвпада с естественото развитие на человечеството, пречат на това развитие. Но и едните, и другите действуват под влиянието на материалните условия, в които живеят. Такова е материалистическото обяснение на историческите явления. Да не приемаме материалистическата гледна точка, ще рече да зимаме историческите събития за случайни, появлението на историческата сцена на отделните личности и характери на тяхната деятелност да смятаме за продукт на свръхестествени сили и причини, които нямат нищо общо с физиката, с човешките работи.
У нас от това, че икономическите условия не са развити и знанията отсъствуват, материалистическата гледна точка върху историческите събития е съвсем неизвестна. Всичко у нас се обяснява метафизически. Ний гледаме на историческите явления като на плод от деятелността на отделните личности. Ний, българите, а най-вече «интелигентите», всичко приписваме на деятелността на отделните личности и никакво значение не оставяме за другите исторически фактори. В миналата хроника видяхме как нашата «интелигенция» смята себе си за една самостоятелна обществена сила, която може да управлява историческия вървеж според желанието си. Но освен това ний, българите, всякога свързвахме съществуванието на българския народ с известни отделни личности, без които смятаме, че България не може. Оттук произлиза прекаленото и много смешното хваление на известни обществени деятели у нас, което хваление всякога е каприциозно, непостоянно, изменливо. Така например преди години превъзнасяхме до небесата Д. Цанков, наричахме го «светец», без който България не може да съществува. Но подир малко време той падна и ония, които толкова прекалено го хвалиха, със същата прекаленост го смесиха с калта. Издигна се П. Каравелов и ний, българите, прекалено възхвалихме неговия ум, неговия патриотизъм и неговата честност. Тогава пишеха за него: няма Каравелов, няма България; ако и той излезе предател, не остава друго, освен да си земем шапките и да бягаме да се не видим, да се не чуем, да не се казваме българи. Подир малко и той падна, а ония, които толкова прекалено го хвалиха, същите не можаха да намерят думи, с които да го хулят. С малко думи, няма у нас деятел, който да не е безмерно възхваляван и най-подире безмерно хулен от тия същите, които толкова безсъвестно го възхваляваха преди малко. Същото нещо правим и сега. Днес някои от нашите деятели са предмет на такива прекалени възхваления, щото като ги чува човек, неволно се пита: истина ли е това, или е ирония. Защото прекаленото възхваление означава едно от двете: или че делата на тия деятели са такива, които не говорят сами за себе си достатъчно и се нуждаят от прекалени хвалби, или пък че тия, които сипят изобилни възхваления, страдат от нископоклоничеството и имат робски инстинкти. Във всякой случай прекалените хвалби всякога са унизителни и за ония, които са предмет на тях, и за ония, които ги съчиняват. Още повече, когато сме уверени, че утре, при друго положение, тия същите деятели ще бъдат също прекалено хулени, както прекалено са превъзнасяни, и ще бъдат хулени от тия същите хвалячи. Обществените деятели са притежание на историята, която и ще произнесе своята справедлива присъда. За обществения деятел, който съзнава, че изпълнява своята длъжност съвестно, не са нужни прекалени хвалби — нему стига съзнанието, че идущето поколение ще оцени неговите заслуги, че историята ще бъде справедлива към делата му. Разбира се, че всякой деятел трябва да се насърчава с поддръжка, със съчувствие в неговата полезна деятелност; но поддръжката и съчувствието, изказвани със спокойна оценка на полезните дела, без прекаленост, много повече значи и това би ни препоръчало за по-зрял народ, който зряло съди. Освен това, но да изпълнява човек своите длъжности съвестно, да бъде честен, да бъде «патриот» е негова длъжност и това съвсем не може да служи за предмет на прекалени хвалби. Когато у един народ чрезмерно хвалят някой деятел за честност, добросъвестност и «патриотизъм», това ще рече, че у тоя народ честността, добросъвестността и патриотизмът, както и гражданите с такива качества, са толкова редки явления, щото струва да се превъзнася и най-малкото проявление на тия качества. Както щете, но това е голямо унижение за всякой народ.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Сп. “Ден”, год. І, кн. 9 и 10, септември и октомври 1891 г.
Съдържание: 1891 г. и нашата журналистика; - В. „Балканска зора” в. „Свобода” и „Пловдив”, тяхното партийно разцепление и тяхната принципиална прилика; - Търпимостта на нашите партии и свободата; - Икономическата деятелност на нашата държава през 1891 г. и социализмът; - Материалистическа и метафизическа гледни точки в човешката история; - Последната гледна точка у нас и прекаленото превъзнасяне на личността; - Нашият „патриотизъм” и изложенията в Пловдив и Русе.
Няма коментари:
Публикуване на коментар