
Намирайки се в затвора /1906 г./, Роза Люксембург много размишлявала върху различните важни аспекти на революционния процес, осмисляла ги теоретически и обмисляла решението на основните идейно-политически въпроси, а така също подготвила редица агитационни брошури и статии. В тях тя осветлявала политическата линия на СДПКиЛ и критикувала погрешната тактика на ПСП, която отслабва активността на работническата класа. До германския читател била адресирана подготвяната брошура „Масовата стачка, партията и.профсъюзите".
Главният научно-теоретичен проблем, който занимавал Роза Люксембург през време на революцията, бил проблемът за народните маси като решаващ фактор в историята, т. е. едно от основните теоретични положения на марксизма. Тя била изучила добре формите на политическата работа на социалдемокрацията и разбирала, че при относително мирно развитие на капитализма в Германия социалдемократите не могат да осигурят прехода към революционния етап от борбата на работническата класа. От първите дни на революцията тя неотстъпно съсредоточава вниманието си върху изясняването на логиката и пътищата на развитие на масовото работническо движение, върху социално-психологическия скок, върху бързото политизиране на пролетариата в хода на революционните боеве и маневрите на царизма. Тя специално се занимава с тези въпроси в полската поредица от брошури „Какво да се прави по-нататък?"
Познаването на многообразното съдържание и различните форми на революционния процес помага на Роза Люксембург да изследва важните аспекти на проблема за развитието на масовото революционно-демократично съзнание. Тя разглежда източниците и формите на инициативата на масите, установява връзка между измененията в икономическото положение на трудещите се и колебанията в тяхното настроение, изследва съчетанието и взаимодействието на икономическата и политическата борба, механизма на взаимодействие между масите и партията.
Роза Люксембург прави съществен принос в разработването на проблемите на общественото съзнание, социалната психология и пътищата за издигане класовото самосъзнание на пролетариата по-специално. Тя неведнъж прокарва разграничение между „чувство за класова принадлежност" и „класово самосъзнание", между социално-психологически скок и политизиране на масите като следващ етап в тяхното развитие. В революционна ситуация, както отбелязва Роза, „масите сами се появяват на политическата сцена, класовото самосъзнание става практическо, активно", т. е. те се политизират, класовият им усет (тя употребява много често тази социално-психологическа категория) се превръща в идейно-политическа зрелост, съчетана с активно действие. Липсата на революционна ситуация в Германия държи цели слоеве и групи на пролетариата в състояние на „политическо безсмислие", класовото самосъзнание, внушено на прогресивния германски работник от социалдемокрацията, е „чисто теоретично, скрито" и не се проявява „като непосредствено масово действие". Оттук Роза Люксембург прави извода за огромната роля на социално-психологическия скок в периода на революционния взрив: 30-те години на парламентарна и профсъюзна дейност дадоха на германския пролетариат по-малко, отколкото една година — на участниците в революцията от 1905 година.
Едно от основните й положения била тезата, че класовото самосъзнание на пролетариата и неговата организираност се развиват динамично в хода на революционната борба и че партията трябва да участвува активно в този процес, постоянно да анализира всички обрати в движението, които често се предизвикват от несъществени на пръв поглед поводи. Социалдемокрацията трябва да даде политически отдушник на настроенията на масите, подчертавала Роза, и „тя може да изпълни тази задача само с метод, отговарящ на самата същност на социалдемократическата агитация: чрез внасяне на политическо съзнание в това стихийно настроение" 53
Роза Люксембург извънредно, ярко изразила своето кредо през май 1905 г. със следните думи: „Освен в "догматизъм" социалдемокрацията бива обвинявана не по-малко често в „доктринерство"; т. е., в духовна ограниченост, опитваща се да вмъкне широкия и безкрайно разнообразен свят на социалните явления в строгите рамки на схема, която не знае нищо друго освен „материалните интереси" и е глуха и сляпа за психически явления от по-висше естество, като например националните чувства ...
В тесногръда, душна, сковаваща духа доктрина превръщат мирогледа на социалдемокрацията тъкмо ония, които хулят нейното „доктринерство". А марксизмът е по своята същност най-универсална, най-оплодотворяваща мисълта и окриляща духа теория, необятна като света, гъвкава и богата по цветове и тонове като самата природа, тласкаща към действие и бликаща от живот като самата младост. И само тази теория ни позволява да разберем загадките на миналата история, да предвиждаме пътищата на по-нататъшното развитие на обществото и по тези начин, „удряйки лявото крило о миналото, а дясното о бъдещото", да намираме днес сили за резултатни, действително революционни действия.
Защото осъзнаването на реалните направления, в които върви историческото развитие, съвсем не ни освобождава от активна намеса в историята на своето общество, съвсем не ни позволява,скръстили фаталистично ръце на гърдите, да чакаме като индийски факир какво ще ни донесе бъдещето. „Хората правят своята история сами, но не я правят произволно" — казва Маркс. С пълно право тази фраза може да бъде произнесена обратно: хората не правят своята история произволно, но я правят сами. Необходимостта да се държи сметка за насоката на обективния исторически процес не притъпява и съвсем не парализира активната революционна енергия, но положително стимулира и закалява волята и действията, сочейки ни верните пътища, по които можем успешно да тласкаме напред колелото на социалния прогрес...." 54
Кардиналният извод, до който Роза Люксембург стига в годините на революцията, е, че живата действителност не отговаря на теоретичните схеми, с които боравели обикновено във II Интернационал. И това се отнася преди всичко до масовото движение, до представите за ролята и възможностите на масите в класовата борба.
..........................................................................................................................................
В основата на анализа на стачното движение, който Роза Люксембург прави в брошурата „Масовата стачка, партията и профсъюзите", също лежи представата за революцията като процес на непрекъснато творчество на масите. Авторката показва погрешността на анархисткото становище за обща стачка, което отрича политическата борба на пролетариата. Тя била за активно ръководство на неговата борба, но не за такова ръководство, което било прието в германската социалдемокрация и което сковавало инициативата на масите, а за ръководство, ориентиращо към максимален подем на масовото революционно движение. Тя препоръчвала партията да следва „последователна, решителна, авангардна тактика", способна да породи в масите „чувство на увереност в себе си, вяра в собствените сили и жажда за борба" 61.
Такива били възгледите на Роза Люксембург за развитието на революционния процес. Те отразявали постепенното й, но неотклонно приближаване до ленинизма, до разбирането на ръководната и организираща роля на пролетарската партия.
В предговора към руското издание на книгата „Масовата стачка, партията и профсъюзите" Роза Люксембург пише: „Проблемът за общата стачка застана постепенно в центъра на целия духовен живот и духовен интерес на германската социалдемокрация... В него като във фокус се събират всички спорни въпроси на работническото движение в Германия: въпросът за парламентаризма и непосредствената роля на масите, за политическата и икономическата борба на пролетариата, за значението и ролята на организацията, за планомерността и стихийността на работническото движение, за мирната тактика и сблъскванията с въоръжената сила на господствуващите класи, за бавното врастване в социалдемократическия строй и за революционните „скокове" в развитието на класовата борба. И най-после... едно или друго отношение към борбата на руския пролетариат... С една дума, въпросът за общата стачка е станал символ на цял мироглед в работническото движение в Германия." 62
В тази книга Роза Люксембург продължава да разглежда проблемите за диалектическата връзка между реформа и революция, за конкретните пътища за завоюване на политическата власт от пролетариата. Тя анализира масовата стачка и посочва необходимостта от въоръжено въстание с оглед на особеностите на обстановката в Германия и другите западноевропейски страни. В. И. Ленин дава висока оценка на това произведение на Роза Люксембург като най-добрата на немски език характеристика на масовата стачка във връзка с особеностите на развитието на движението в Западна Европа. 63
53 Z doby rewolucyjnej. Co dalej? - Dodatek do №. 26, Czerwonego sztandaru, s. 4, 9.
54 Luksemburg, R. Wyboz pism, Т. 1, s. 403-404.
61 Luxemburg, R. Сеsаmmeltе Wегке. Вd. 2. Berlin, 1972, S. 433-434
62 Люксембург, Р. Всеобщая забастовка и немецкая социалдемократия ..., с. VIII—IX.
63 Виж Ленин, В, И, Соч. Т. 54, с. 481; виж също Ленин В. И. Съч. т. 31, с. 344; Ленинский сборник XXVI, с. 155.
Няма коментари:
Публикуване на коментар