
На 2 февруари 1941 година радиото прекъсва редовната си емисия, за да съобщи една тъжна новина – от този свят си е отишъл Янко Сакъзов. Още същия ден хиляди българи от цялата страна се стичат към църквата „Свети Седмочисленици“ в София. Като някакъв странен паноптикум опелото събира хора от всички класи и съсловия: от бедните гаврошовци на Ючбунар и синеблузите работници на Захарна фабрика до най-видните представители на хайлайфа – депутати, министри, генерали, интелектуалци. Поклонението е удостоено и с височайшата особа на Негово царско величество Борис ІІІ.
Вестникарските репортери отбелязват чудо невиждано за грубите политически нрави на Царството – в процесията се смесват приятели, другари и съмишленици на Я. Сакъзов с вечните му политически противници. Тук са тримата бивши министър-председатели Александър Цанков, Стоян Данев и Никола Мушанов. Следват ги министрите Димитър Гичев, Стоян Костурков, Димитър Христов, Димо Казасов, Вергил Димов, Григор Василев. Академичното тяло е представено от професорите Петко Стайнов, Димитър Михалчев и Георги Батаклиев, а Писателският съюз – от Тодор Влайков, Добри Немиров и Стоян Чилингиров. Сякаш някакъв злоумишлен сценарий на съдбата събира в този ден един до друг Кръстю Пастухов и Коста Лулчев с Тодор Павлов и Сава Гановски. Каква ирония! Янко Сакъзов постигна със смъртта си онова, което не успя през живота си – поклонението му стана „общо дело на производящите слоеве“ и обедини българската левица.
Два дни по-късно погребението му се превръща в мощна демонстрация на всенародна почит. Дотогава София рядко е виждала такова стълпотворение на хора – може би само на погребенията на Иван Вазов и Димитър Благоев.
Смъртта на Янко Сакъзов врязва някаква символична граница в историята на българския социализъм. И не само защото затваря в черните си скоби началото и края на българската социалдемокрация, и не само защото четири месеца по-късно светът ще започне да се самоунищожава в най-кървавата световна касапница, която историята на човечеството познава, а защото с него почти изчезва една особена порода хора, тъй рядко появяваща се в хилядолетната ни история. Породата на хуманистите идеалисти, възвишените мислители, народните будители – онези вечно неспокойни чудаци, които слагат народното благо по-високо от собствения си келепир. И които остават в историята неразбрани и от приятелите си, и от враговете си.
От тази порода е Янко Сакъзов – първият и последният български социалдемократ.
* * *
Лидерът на широките социалисти е странна птица в българския политически живот. Всичко в неговата личност е белязано с някаква уникалност, ексцентричност, нетипичност, дотолкова е чуждо на националната духовна матрица, че и най-близките до него разбират инстинктивно: този човек е чужденец в собствената си страна. Сякаш княз Мишкин – знаменитият „идиот“ на Достоевски, е сбъркал трена на гарата в Цюрих и вместо в Петербург е пристигнал в Шумен. Така са го запомнили съгражданите му през 1884 година, когато се завръща от Париж – с късата карирана пелерина, чизмите му – с гамаши и големи медни закопчалки, с неизменната дюреровска барета. Такъв го помни от младините си и Симеон Радев: „Янко Сакъзов приличаше на портретите на дождовете на Венеция, рисувани от майсторите на Ренесанса… тоя български социалист имаше в тънките черти на лицето си нещо патрицианско. Същото впечатление на вроден аристократизъм той правеше и с крайно изисканото си облекло… маниерите му имаха същия този отпечатък. Аз съм го виждал с европейци: той изглеждаше по-европеец от тях.“
„Рошави глави, дълги коси, вдигнати яки, вдигнати крачоли – така ходехме ний“ – самоиронично ще си спомни самият Сакъзов в автобиографичните си разкази пред Димитър Братанов през 1941 г., като пропуска да спомене емблематичната си „наполеоновска“ брадичка и хипнотичното въздействие на черните си очи, по които въздишат широките социалистки.
Още с пристигането си младият учител по естествознание и история задълго привлича общественото внимание поради високото си образование. През 1881–1883 г. е учил в Йена, Лайпциг и Тюбинген. През есента на 1883 г. се премества в Лондон, а през 1884 г. следва един семестър в Париж. Говори, пише и превежда от руски, немски, френски и английски. По време на странстванията си из най-старите и престижни университети изучава естествени науки, история, социална философия, психология, литература и история на изкуството. Професорите му са световни университетски величия – в Лондон слуша лекциите по биология на Хъксли, в Сорбоната – лекциите на Иполит Тен по литература и художествена критика. Научните му интереси обхващат социалната философия на Хербърт Спенсър и Хенри Жорж, Луи Блан и Огюст Прудон. В Берлин прочита „Манифест на комунистическата партия“, теоретически разработки на Вилхелм Либкнехт и „Селската война в Германия“ на Фридрих Енгелс. Няма съмнение в магнетичното въздействие на младия учител върху учениците му и най-вече върху ученичките и младите учителки. Една от тях – бъдещата му съпруга Ана Велкова, която ще остане в историята на българската литература като писателката Ана Карима, е запечатала непосредственото си впечатление от това въздействие при една от редовните вечерни сбирки на младата шуменска интелигенция в дома на главния учител Янко Сакъзов: „Тая вечер особено остана в паметта ми, къде осем часа след вечеря стаята на В. (Сакъзов – б. м.) започна да се напълва с нас. Две думи за тази стая. Тя, като че ли допълваше господаря си. Широчка, с бели стени, по дължината на която се простираха полички, препълнени с книги на разни езици, голяма писмена маса, по нея пак книги и разни изсушени мъхове и растения; насред – валчеста маса, връх която тая вечер имаше отворени кутии тютюн, нарязани на една пията наденици и едно шише пелин. Всичко това бе чисто прибрано, книгите старателно наредени… в присъствието му твърде рядко се вдигаше шум; всеки неволно вътрешно съзнаваше, че тоя сериозен човек е между нас най-висш критерий, много повече от нас знае, та затуй си притегляхме думите и разсъжденията.“
След участието си в Сръбско-българската война от 1885 година като доброволец Янко Сакъзов продължава да е в центъра на общественото внимание в родния си град. Сказки, беседи, вечеринки. Превежда Шекспировия „Отело“ от английския оригинал и го режисира на сцената на градското читалище „Арахангел Михаил“, избират го за председател на другото (старото) читалище. Вратите на чорбаджийските къщи са широко отворени за един толкова желан бъдещ зет. Сакъзов обаче не бърза да се обвърже със служба, кауза или женитба. През първите години след завръщането си от Европа той чувства все по-растяща неудовлетвореност от провинциалния бит и еснафските нрави на своите съграждани. Мечтае за свое собствено списание, което да насажда сред българската интелигенция европейските идеи за правдата, знанието и прогреса. Тази мечта го води в столицата, където разговоря с Трайко Китанчев и със стария си съученик от Одеската семинария Димитър Благоев. Сакъзов вече е чел списанието на Благоев „Съвременний показател“ и двамата се уговарят за сътрудничество. Социалните му идеи са още неясни, смътни и неоформени: „… той приемаше социализма като едно учение за една идеална наредба, един социализъм на чувствата и благите желания; той изобщо беше един сантиментален социалист… той и тогава не вярваше, че капитализмът в България ще се развие и че следователно ще се яви пролетарска класа, на движението на която социализмът се явява теоретичен израз…“ – така ще опише своите впечатления от първите си срещи и разговори със Сакъзов Димитър Благоев в своя „Принос към историята на социализма в България“. Самият Сакъзов напълно потвърждава тази оценка: „Помня много добре как през 1885 година се прощавахме с Димитър Благоев. Как Димитър Благоев ми сочеше една група балтаджии (железари) и казваше: „Това са бъдещите съзнателни пролетарии…“ Аз му отвръщах: „Бе Митьо, не виждаш ли, че те са вързани, работят за хляба, та забравят другото.“
През есента на 1886 г. Янко Сакъзов, благодарение на високия си обществен авторитет и връзките си с по-влиятелните общинари на Шумен, успява да осигури учителско място на Димитър Благоев в трикласното общинско училище.
През тази година двамата имат възможност да се опознаят по-отблизо. „Най-напред се втурнахме в учителското движение – учителски срещи, беседи (върху еманципацията, религията и мн. други). Навярно навсякъде из страната е било така“ (Янко Сакъзов в разговорите си с Димитър Братанов). Благоев пише друго: „По време на учителствуването си не престанах да се занимавам със социалистическа пропаганда, но вече единична, и то главно между учителството… Ние, социалистите, се намесихме в това движение, за да го използуваме за социалистически цели“ („Кратки бележки из моя живот“).
През следващите три години Янко Сакъзов бавно, постепенно, но неотстъпно се приближава към идейните нагласи на първопроходците на българския социализъм. Те – „чучулигите“, се появяват на политическата сцена един подир друг: Спиридон Гулабчев в Русе основава своята сиромахомилска Приятелска дружина; в Габрово Евтим Дабев и Тодор Постомпиров основават социалистическа група и започват да издават вестник „Росица“, където се появяват преводите на Марксовите „Наемен труд и капитал“ и „Временен устав на Дружеството“, на „Кой на чий гръб живее“ – популяризация на икономическата теория на Карл Маркс от полския социалист Симон Дикщайн, и „Развитие на научния социализъм“ от Фридрих Енгелс. В Априловската гимназия Кръстю Раковски, Слави Балабанов и Стоян Ноков основават ученически социалистически кръжок под силното влияние на учителя си по социализъм Евтим Дабев. В Севлиево Сава Мутафов и Андрея Конов основават социалистическо издателство и библиотека. В Търново Никола Габровски издава своята „Нравствената задача на интелигенцията“. В Стара Загора Георги Бакалов и Слави Балабанов правят първия превод на „Манифеста“ (унищожен от бащата на Бакалов, преведен отново и издаден през 1891 г. от Иван Кутев). В Казанлък се появява социалистическата група на Константин Бозвелиев. Във Варна Владимир Димитров и Тодор Стоянов основават Варненската социалистическа дружинка. Приблизително в такъв ред ги подрежда в спомените си Янко Сакъзов, като не пропуска да отбележи и себе си: „В Шумен – Янко Сакъзов.“ И, разбира се, той има пълно право да се вреди между пионерите на социализма в България и между основоположниците на Българската социалдемократическа партия. Защото през 1891 г. е отхвърлил много от съмненията си за необходимостта от „грядущата социалистическа партия“ и, както пише Благоев за неговото списание „Ден“: „Това списание все повече ставаше орган на социалистическата мисъл в България. То се редактираше от Я. Сакъзов в Шумен…“ („Кратки бележки от моя живот“). Впрочем по това време Димитър Благоев почти цяла година живее със съпругата си Вела Живкова в дома на Янко Сакъзов и Ана Карима.
Писателят Стоян Чилингиров ни е оставил един много сочен спомен от онова време: „… Жените (Вела Благоева и Ана Карима) бяха с отрязани коси и облечени в мъжки палта. Те по нищо не приличаха в носията си на останалите жени в града. Сякаш бяха дошли от чужд свят, съвсем непознат, за да смутят тукашния сив и делничен като сивата пепел по улиците. Най-интересното беше, гдето един от мъжете носеше дълги, спуснати назад коси като двете жени, макар да имаше мустаци. Тая непривична за града ни новизна дразнеше занаятчиите и те чрез час изказваха своето недоволство от нея. Подучени и подтикнати от тях, ние често дразнехме тия екзотични пришълци с викове и задявки.
– Социалисти! Чучулиги! – крещяхме ние, малчуганите, един подир друг.“
Благоев го допълва в своите автобиографични бележки: „Те (противниците на социализма – б. м.) ни описваха с най-черни краски, представляваха ни като черни дяволи, злобни, мрачни човеконенавистници, които не обичат и не почитат никого… Трябваше човек да има здрави нерви и дълбока вяра в научността на социализма, за да издържи всичко това.“ Благоев има и здрави нерви, и здрава вяра – тогава, през 1891 година – за разлика от Сакъзов, който продължава да се съмнява в ежедневните теоретически дискусии между двамата: „Отгде вие с Габровски знаете, че България ще се развие според Марксовата теория. България може да се развие по друг път, а не по онзи, по който са се развили напредналите народи, за развитието на които се отнася Марксовата теория?“ Съществен, основателен и полезен въпрос – защото от отговора му зависи по-нататъшното идейно-теоретично и организационно развитие на ранното социалистическо движение в България.
И докато в ръкописа на знаменитата си книга „Що е социализъм и има ли той почва у нас?“ Димитър Благоев започва да доказва с факти от обществено-икономическия живот, че старите основи на стопанския живот се разлагат и в същото време се създават условията за капиталистическо развитие и следователно за появяване на работническа класа – почвата на социализма, Янко Сакъзов търси отговора в Берлин от редактора на теоретичния орган на германската социалдемокрация „Ди нойе цайт“ Карл Кауцки. В първото си от общо петдесет писма, запазени в личния архив на Кауцки, Сакъзов задава същия въпрос, като описва съмненията си – общинните форми на земевладение, традиционните родови форми на икономически взаимоотношения, липсата на фабричен пролетариат, убийствено бавните темпове на социално-икономическо развитие в Ориента и – нещо много любопитно – невъзможността да се внедри техническият прогрес в България. Сакъзов описва подробно запустелите български ниви, върху които подобно на скелети на праисторически животни се въргалят развалени вършачки, трактори и други земеделски машини поради скъпотията и липсата на резервни части.
За съжаление отговорът на Кауцки не е запазен в личния архив на Янко Сакъзов. Известна е обаче реакцията на Сакъзов към отговора на Димитър Благоев: „Брошурата „Що е социализъм и има ли той почва у нас?“ биде посрещната от някои интелигенти като откровение. Авторът ú – пише Димитър Благоев в „Приносът“ – няколко месеца след излизането ú биде изненадан в Шумен от Янко Сакъзов със следните буквално думи: „Де беше по-рано да излезеш с тази брошура! Аз толкова си бъхтих главата да си обясня що е прогрес: четох и Бокля, и Спенсера, и „Что такое прогресс“ от Михайловски и не можах да си обясня! Чак сега ми стана ясно.“
Няма съмнение, че Благоев цитира точно – възторжената рецензия на редактираното от Сакъзов списание „Ден“ буквално повтаря неговите думи. От началото на 1891 година двамата стават все по-близки съмишленици. Димитър Благоев редовно участва в списанието с обществено-политическите си обзори и му придава все по-ярък социалистически облик. Впрочем социалистическата дейност на Янко Сакъзов е оценена „по достойнство“: още при третата книжка на „Ден“ (март 1891 г.) шуменският полицейски управител издава заповед за арестуване на редактора. Формалната причина е обвинение в съучастие в убийството на министър Белчев, истинската обаче се разбира от изречението, написано в заповедта: „Янко Сакъзов, издател на социалистическото списание „Ден“. Арестът и затворът, полицейският надзор са причините Сакъзов да не вземе лично участие в Търновското социалистическо събрание и в Бузлуджанския конгрес. По този повод Благоев лаконично отбелязва: „Той до Пловдивския конгрес (1892 г. – б. м.) не участваше в сбирките социалистически.“ Разбира се, тази лаконичност от 1906 г. може да бъде разбрана само в светлината на осемгодишната полемика между двамата, в която се натрупват доста лична неприязън, обиди и огорчения. Поради това цитираното изречение в „Принос към историята на социализма в България“, което съобщава факта, без да разкрива причините, се превръща в тенденциозна полуистина. Истината е, че поради ареста и полицейския надзор Янко Сакъзов не може да участва в Търновската сбирка, а през юли 1891 г. е на лечение в Букурещ. Толкова за „личното“ му участие в създаването на Българската социалдемократическа партия. Косвеното участие на Сакъзов в този процес обаче не подлежи на никакво съмнение – достатъчно е да се прочетат решенията на Учредителния конгрес: „… конгресът реши щото сп. „Ден“ да се използува за социалистическа пропаганда“. Нещо повече, Бузлуджанският конгрес избира редакционен съвет, който трябва да играе ролята на предвидения по устав „генерален съвет“. Имената на партийните лидери са известни – Димитър Благоев, Никола Габровски и редакторът на сп. „Ден“ Янко Сакъзов. В този дух е кореспонденцията между Благоев и Сакъзов след завръщането му от Букурещ – кога ще заеме мястото си в редакционния съвет на БСДП.
През следващите няколко месеца Янко Сакъзов и Димитър Благоев работят съвместно по изпълнение на решенията на Учредителния конгрес. Купуват заедно печатница, набират ръкописа на „Що е социализъм и има ли той почва у нас?“. Продължават редовно да издават списание „Ден“, водят обширна кореспонденция с местните социалистически дружинки и подготвят партията за открито излизане на политическата сцена. Изворите показват, че в техните взаимоотношения царят хармония и идейно разбирателство.
След завръщането си от лечение в Румъния Сакъзов застава на страната на „партистите“. Аргументите на Сава Мутафов и Андрея Конов от Севлиевската социалистическа дружинка, че е рано за открита политическа борба и е необходим продължителен подготвителен период, не го разколебават и той категорично застава зад организационната концепция на Димитър Благоев и Никола Габровски. Неубедителен му се струва и проектът за „Привременна програма на българските социалисти“ на Женевската студентска социалистическа група, написан от Кръстю Раковски и Слави Балабанов на 10 юли (ст.ст.) 1891 г. – най-вече заради грубата профанация на възгледите им в контрапроекта на севлиевските социалисти, оповестен на Учредителния конгрес. Тогава той няма никакви съмнения за полезността и целесъобразността на конгресните решения. Разбира се, и Сакъзов е наясно, че новосъздадената партия е слаба, интелигентска и недостатъчно хомогенна в идейно отношение. Че в нея няма истински фабрични работници, че членовете на местните дружинки са предимно „разночинци“, интелигенти, които все още носят белезите на сиромахомилството, но Сакъзов е повярвал на думите на Благоев, че тя е партия на бъдещето – „част от всесветската социалдемокрация… съюз на всички български социалдемократи, които признават програмата и тактиката й“. И че само от тях – първооснователите на БСДП, зависи кога и как идейните и организационните контури на партията ще се изпълнят с жива плът и кръв на реално съществуващо работническо движение.
Впрочем тази идейно-теоретична идилия продължава само няколко месеца – до Втория конгрес на БСДП през лятото на 1892 година. Тогава от Женева пристигат със специална мисия Слави Балабанов и Кръстю Раковски, които оповестяват своя „План за действие“, формулиран с личното участие на Георги Валентинович Плеханов. Пловдивският конгрес открива първата голяма теоретична дискусия в българската социалдемокрация: икономическа или политическа борба; работнически синдикати или сдружения на социалистическата интелигенция?
Тази дискусия се оказва изключително полезна за идейното избистряне на българския социализъм. Защото тя не само провокира организационното разцепление на две фракции – „партисти“ и „съюзисти“, а защото формулира нови оригинални решения и подходи на българската социалдемокрация към конкретната социална и икономическа действителност в България. Полемиката тече в два седмични вестника – Българската социалдемократическа партия издава вестник „Работник“ (редактор Никола Габровски), а Българският социалдемократически съюз – вестник „Другар“ (редактор Янко Сакъзов). В Женева Слави Балабанов, Кръстю Раковски, Георги Бакалов и Стоян Ноков издават тримесечното списание „Социалдемократ“, теоретичен орган на Женевската студентска социалистическа група, а Сакъзовото списание „Ден“ продължава да излиза като орган на БСДС. Достатъчен е само бегъл поглед към ранния социалистически печат, за да се усетят високите идейни и нравствени стремежи на неговите автори и редактори. Всички те осъзнават своята социална мисия и отстояват гледната си точка с аргументи, а не с ругатни. По странна ирония на историята Янко Сакъзов – бъдещият идеолог на „широкия“ социализъм, се нарежда на страната на съюзистите. Странна – защото членът на ЦК на БСДС и редактор на „Другар“ е длъжен да отстоява организационната концепция на Женевската група, която проповядва приоритет на синдикалната организация на пролетариата над „широката“ политическа дейност на българската социалистическа интелигенция, обединена в БСДП. Преди да отиде на избори, българската социалдемокрация трябва да стане класова работническа партия. За тази цел политическата борба трябва да се пренасочи от интелигенцията към работническа среда. Пътят минава през създаването на синдикални организации, които, надъхани с класово съзнание, ще водят безкомпромисна и плодотворна политическа борба. В тази организационна концепция ясно личи почеркът на Плеханов, Засулич и Акселрод: първо класата, после партията. С такива аргументи „тесният“, ортодоксален марксист Янко Сакъзов цяла година и половина от страниците на „Другар“ и „Ден“ теоретично назидава „широкия“ социалдемократ Димитър Благоев, който е дръзнал да строи партията „отгоре“, а не „отдолу“ – както изискват марксистката теория и политическата практика на европейската социалдемокрация.
Няма никакво съмнение, че ключът към добрия другарски тон и непривичната толерантност между двете фракции се крие в личното поведение на първосъздателя на БСДП Димитър Благоев. Защото съюзистите му правят една толкова неочаквана услуга – да отстояват класовата същност на създадената от него партия, и то пред него, който дръзва да започне един организационен експеримент, изправен пред съвсем реалната опасност партията му да се изроди в интелигентска дребнобуржоазна радикална партия поради липса на действително работническо движение в България. Какъв парадокс: Благоев няма по-полезни съюзници от собствените си противници! Още повече че първите симптоми на широкия социализъм осезаемо започват да се забелязват в поведението на „втория стълб в партията“ – както съратниците на Никола Габровски го наричат по онова време. След успешното участие на БСДП в общинските и в парламентарните избори през 1893 г. той вече търси възможност чрез коалиция да бъде избран за депутат и поставя въпроса за безпринципно политическо споразумение пред Общия съвет на БСДП.
По същото време Янко Сакъзов започва да се чувства доста натясно в оковите на класовия марксистки синдикализъм. Защото през лятото на 1893 г. изниква съвсем реалната възможност да стане народен представител от коалицията на опозиционни лидери (радослависти и цанковисти) в Шуменско. Възможността пропада заради политическите боричкания в опозицията, които го изтласкват на последното място в листата. От този случай Янко Сакъзов прави много сериозен извод: успехът в следващите парламентарни избори е възможен само ако зад него стои не само една от социалдемократическите фракции, а цялата партия. До идеята за „общо дело“ на всички социалисти в една социалистическа партия остава само една крачка и той я прави през есента на 1893 година.
Формалният повод за обединението на БСДП и БСДС идва от Цюрихския конгрес на Втория интернационал. В разговори с лидерите на европейската социалдемокрация делегатите на двете фракции Никола Габровски и Кръстю Раковски са подтиквани към незабавно обединение. Внушенията на Жан Волдерс и Карл Кауцки са в смисъл, че във всички партии има разногласия, но споровете трябва да се водят в рамките на една национална партия.
Димитър Благоев е все по-склонен към обединение, защото Никола Габровски все по-категорично започва да отстоява тезата за обединението на всички угнетени под знамето на социализма. Лидерите на студентската социалистическа група в Женева също са наясно, че съюзистите няма да устоят на съблазните на една „широка“ политическа борба, че техният марксистки „План за действие“ е само смокинов лист, зад който Българският социалдемократически съюз прикрива дребнобуржоазната си интелигентска природа. Практиката им показва, че тяхната синдикална концепция засега не се реализира в живота и следователно трябва да се приеме много по-гъвкавият подход на Димитър Благоев да се воюва за привличането на малобройния, неорганизиран пролетариат, като се използват всички „творителни възможности“ – работнически дружества, синдикати, клубове, вечерни училища, социалистическата партийна пропаганда и агитация по време на избори, за да се превърне организацията на българските социалисти в класова политическа партия.
През есента на 1893 г. Янко Сакъзов се проявява като един от най-изтъкнатите радетели на обединението. Затова охотно приема всички условия, които диктува в писмата си от Берлин Кръстю Раковски: „Досегашните наименования „Социалдемократическа партия“ и „Социалдемократически съюз“ се унищожават и се заместват с „Българска социалистическа работническа партия“… Последното наименование има по-широк смисъл: самият термин „работническа“ е понятен за всекиго, който го чуй. Показва, че тя е партия на работниците, партия, която защитава техните интереси. Вземи всичките партии социалистически, освен тези на немски език, всичките носят названието „работнически“ – румънската, французката, испанската, английската и т. н.“ Ясно е защо толкова голямо внимание се отделя на преименуването на партията при обединението – още от първите си срещи с Карл Кауцки и Вилхелм Либкнехт Раковски е наясно, че в Германия привържениците на марксистката левица в ГСДП предпочитат да се самоопределят като социалисти, за разлика от привържениците на Едуард Бернщайн, които използват изобретената от Фердинанд Ласал през 1860 г. терминология – „социална демокрация“, „социалдемокрация“ и „социалдемократи“.
Янко Сакъзов няма никакви възражения по въпроса за преименуването на партията. В края на 1893 година той се интересува не толкова от името на организацията, в която членува, колкото от мястото, което заема в нея.
И Димитър Благоев приема радушно условията на съединението – намерил съмишленици и съюзници в лицето на Женевската група, той се съюзява с тях, за да обезглави БСДС, като го лишава от възможността да се крие зад програмния си документ, а срещу тенденциите на широкия социализъм противопоставя образовани и творчески марксисти, готови да отстояват безкомпромисно пролетарската стратегия и тактика на новата Българска работническа социалдемократическа партия.
* * *
През декември 1894 г. Янко Сакъзов за пръв път прекрачва вратата на парламента. Партийното обединение е дало резултат и той е депутат в Осмото Народно събрание от Поповската избирателна околия. Разбира се, успехът му се дължи на значително нарасналия авторитет на единната социалистическа партия, но не само на това. Защото преди да започне избирателната си кампания, Сакъзов предвидливо успява да прокара като резолюция на Първия конгрес на БРСДП за участие в изборите възможността да се правят съглашения с „известни, честни и прогресивни лица“. Това кратко конгресно решение му развързва ръцете за плодотворна широка социалистическа дейност. В избирателната си кампания Янко Сакъзов привлича много известни, честни и прогресивни лица от целия политически спектър. В нея той излага на показ всичко, с което го е дарила природата – привлекателната си външност, елегантните маниери, ораторското си изкуство и най-вече виртуозната убедителност на аргументите си. След всяка реч бъдещите му избиратели се разотиват по домовете си с чувството, че този човек е изразител на техните икономически и политически интереси: „България винаги е имала един умен и добър народ и бездарни управници“ (към присъстващите на митинга); „България има нужда от фабрики, но не да създава пролетариат, а да създава заможни хора“ (към фабриканти, едри занаятчии и предприемачи); „Сиромашията е виновна за всички лошотии по света… ето защо комуто е мил живота, който иска да благува, комуто са дотегнали теглата, нека да дойде в нашите редове и да спомогне, според силите си, за премахванието ú“ (към градската и селската беднота).
По време на кампанията Сакъзов формулира все още фрагментарно и колебливо концепцията си за „общото дело на производящите слоеве“: „Нашите редове са отворени за всички: и за стари и млади, и за мъже и за жени, и за селяни и за граждани, и за прости и за учени, и за сиромаси и за богати, за всички и за всички.“
С подобна широка избирателна платформа влиза в парламента и вторият депутат на БРСДП Никола Габровски. За разлика от Сакъзов той по-определено центрира своята агитация сред широките селски маси: държавата трябва да подпомага селските производители, като запази държавните земи и ги отдаде за обработване на селски кооперативни дружества с държавни машини; да подпомага селските кооперативни дружества за придобиване на машини за обща работа, унищожаване на десятъка и въвеждане на прогресивен данък само върху приходите; да създава държавни земеделски каси, които да отпускат евтини кредити в полза на бедното население.
Впрочем и Сакъзов, и Габровски твърде много допринасят за безпроблемната интеграция на БРСДП в политическата система на Княжеството.
Те по нищо не се различават от депутатите на другите парламентарни групи. И двамата са високообразовани интелектуалци. Европейци по дух и по поведение. Никола Габровски е блестящ адвокат, завършил право в Женева, а бившият главен учител и прокурор Янко Сакъзов носи в маниерите си нещо от блясъка на европейския „бо монд“. Или, ако се различават, разликата е само в тяхна полза. Имената им са широко известни на обществеността – и двамата са редактори, издатели и публицисти. Политическите им рефлекси в парламента са предвидими, достолепни и впечатляващи. Още първите заседания показват, че тяхното присъствие в Народното събрание е полезно и необходимо. Защото Сакъзов и Габровски са не само истински демократи, в дебатите те разкриват една непривична за останалите депутати социална чувствителност и са готови да се присъединят към всяко решение или закон, които работят за народното благо. За ядрото на бъдещия „тесен“ социализъм, формирано около Димитър Благоев, който по неговото свидетелство през 1897 г. е поел „теоретичното ръководство“ на партията, въпросът е не дали Сакъзов и Габровски са демократи – въпросът е дали са социалдемократи.
На конгресите на БРСДП дейността на парламентарната група е оценена по достойнство като изцяло положителна. Първите по-сериозни безпокойства са изразени на Четвъртия конгрес през 1887 г. във връзка с вредата от безпринципни предизборни споразумения, а Шестият конгрес (1899 г.) направо декретира политическото поведение на своите депутати: „Конгресът с някои други уговорки одобри деятелността на другарите депутати, а относително някои решения, които направо ангажират партията, какъвто е например случаят с подписването на известния манифест към българския народ, подписан от всички опозиционни депутати, конгресът реши: Парламентарната група в подобни случаи да се съвещава с Централния комитет.“ Зад този декрет се крие първата сериозна партийна криза след обединителния конгрес.
Новата крамола е следствие от няколко причини – лични, политически и теоретически. Първата, но не основната, е въпросът кой да води бащината дружина. След избирането му в парламента, Янко Сакъзов постепенно – по думите на Благоев – се превръща в „дирижор във всичко“. Той, депутатът, неизменният член на Централния комитет, секретар-касиерът на партията има сериозни основания да демонстрира високо лично самочувствие. През призмата на общественото мнение той е най-успешният политик на българската социалдемокрация. Около личността му се формира ядро от млади хора, които са готови да го следват навсякъде и във всичко. В политическата му орбита кръжат бившите му съратници от БСДС Константин Бозвелиев, Евтим Дабев, Андрея Конов и Сава Мутафов.
От другата страна на барикадата са Георги Кирков, Гаврил Георгиев, Кръстю Раковски, Васил Коларов, Роман Аврамов, Георги Бакалов, Николай Харлаков. Всеки от тях има сериозен лидерски потенциал, но никой не отрича утвърдената позиция на Благоев. По това време той вече е безспорният партиен теоретик и стратег на социалистическата партия. Неговото „Ново време“ неотклонно бди за идейната чистота и сочи верните пътища за плодотворна социалистическа борба.
Явно е, че Янко Сакъзов трудно вирее в тежката теоретична сянка на Дядото. Че му е омръзнало да го назидават от страниците на „Ново време“ и „Работнически вестник“ и най-вече той е разбрал, че за да стане лидер, трябва да се наложи не само като тактик, а и като теоретик в собствената си партия. Точно по това време той разгръща идейната обосновка на широкия социализъм в концепцията си за „общото дело на производящите слоеве“.
v v v
Теоретическите аргументи на разцеплението на българската социалдемокрация са формулирани в Берлин. През 1896 г. на страниците на „Ди нойе цайт“ са публикувани поредица статии на Едуард Бернщайн под заглавие „Проблемите на социализма“, събрани в книгата му „Предпоставките на социализма и задачите на социалната демокрация“. С тази малка брошура той започва безпрецедентна атака срещу хегелианските корени на марксистката диалектика. Статиите му подлагат на съмнение теорията за принадената стойност и за капиталистическата експлоатация. В тях Бернщайн се осмелява да отхвърли концепцията за неотвратимостта на социализма и свежда историческия материализъм на Карл Маркс до баналната „желателност“, като подлага на съмнение тезите му за историческата гибел на капиталистическия строй с твърдението, че с течение на времето капитализмът ще става все по-силен, че Марксовият възглед за постоянното обедняване не се потвърждава от живота, че капитализмът ще се модифицира и приспособява към развитието на технологиите и ще става все по-хуманен и справедлив строй. Че либерализмът е създал непреходни ценности, които трябва да се съхранят и вземат на въоръжение от работническите партии. Борбата на класите е отживелица от миналото, която по необходимост се заменя с класово сътрудничество. „Ако победата на социализма се явява иманентна необходимост – пише Бернщайн още в първата си статия, – то в нейното основание трябва да бъде положено доказателство за неизбежния крах на капиталистическото общество. Такова доказателство не е дадено и не може да бъде дадено.“ Напротив, историята и практиката на профсъюзното и социалдемократическото движение принуждават буржоазията към ред отстъпки, способни да подобрят материалното положение на работническата класа чрез постоянни реформи. Оттук и знаменитият му тезис, който разделя германската социалдемокрация, европейските работнически партии и Интернационала на два враждуващи лагера: социалистическата идея като идея на далечното бъдеще отклонява борбата на работническата класа за по-добро настояще. „За мен движението е всичко, а онова, което обикновено наричат крайна цел на социализма, е нищо.“ А след като това е така, какво друго му остава на пролетариата освен да замени класовата борба с класово сътрудничество за реформи, които ще доведат до мирното врастване на социализма в капитализма. „Сътрудничество на класите e името на общо национално дело… защото с избирателната бюлетина, с демонстрациите и други подобни средства ние днес прокарваме такива реформи, за които преди сто години са били потребни кървави революции“ (Лондон, 20 октомври 1898 г.).
Какво още е прочел Янко Сакъзов в „Ди нойе цайт“? Марксисткото учение следва да се развива чрез критика. Необходимо е да си дадем сметка за празнотите и противоречията на теорията. Този, който осъзнае тези противоречия, ще усети и необходимостта да ги разчисти. Това е задачата на учениците, а не вечно да повтарят думите на Учителя. Днес работническото движение има необходимост освен от борци, от обобщаващи умове, които да отделят пшеницата от къклицата и да „мислят доста широко, за да съгледат и признаят онова растенийце, което не е прораснало в тяхна, ами в чужда ограда; работническото движение се нуждае от умове, които не са генерали, а редници в областта на социалистическото мислене“. И така глава след глава се предлага безпрецедентна ревизия на марксизма чрез перото на един от най-влиятелните теоретици на германската социалдемокрация и на Втория интернационал, един от най-близките приятели и сподвижници на Фридрих Енгелс, който в завещанието си го удостоява с великата чест на единствен издател, тълкувател и разпоредител на Марксовото теоретично наследство.
Няма никакво съмнение, че Янко Сакъзов посреща с голямо задоволство теоретичните аргументи за правилността на собственото си политическо поведение до този момент. Всъщност в концепцията на Бернщайн за „общо национално дело, чрез сътрудничество на класите, за постигането на големи и неотложни демократични задачи, което произтича от едно широко разбиране на марксизма“ – за него няма нищо ново. Нещо повече, той определено се гордее – както свидетелства Симеон Радев, че неговата концепция за широкия социализъм е с по-стара дата. Впрочем и Димитър Благоев му отдава дължимото, като свидетелства в „Приноса“, че широкият социализъм на Янко Сакъзов е най-малко с две години по-стар от ревизирания марксизъм на Бернщайн. И все пак „бернщайниадата“ придава нова интелектуална и политическа енергия на българските общоделци. Те вече образуват в София плътно ядро – Димитър Димитров, Илия Янулов, Еню Марковски, Стефан Димитров, Иван Коларов, Петър Джидров и Янко Сакъзов са в основата на новата идейна фракция. И, както сам Янко Сакъзов разказва в една бележка под линия на брошурата си „Тревога за призраци“: „Тихо и напрегнато ние работихме и над себе си, над своето умствено развитие и в софийските организации. Димитър Димитров, който тогава за пръв път се заемаше с практическа деятелност, не мъдруваше празнословно, а се тури начело на една организационна деятелност между софийските работници, потъна в нея и даде ни възможност да създадем Работническо училище и да турим начало на софийските синдикати.“ Сведението е точно – работи се тихо и напрегнато, почти конспиративно. Защото „Предпоставките на социализма и задачите на социалната демокрация“ предизвиква бурен гняв и отпор в световното социалистическо семейство:
„Едуард, ти си едно магаре! Това не се говори, а се върши“ – тези думи на Ауер, един от най-видните депутати и синдикалисти на германската социалдемокрация, задълго разсмиват читателите не само на социалистическата, а и на буржоазната преса.
„Скотина ты, скотина!!!“ – гневно драска по полетата на „Ди нойе цайт“ Георги Валентинович Плеханов. А самият Бернщайн с типична немска методичност (и известна гордост) цитира в „Предпоставките“ бурната публична реакция на бащата на руския марксизъм пред Щутгартския конгрес: „Този филистер трябва да бъде погребан от социалната демокрация като невежа с поразителна умствена нищета и безумен и сляп последовател на буржоазните реформи, който удря грубо социалистическите теории по лицето и – съзнателно или безсъзнателно, това е безразлично – се стреми да погребе тези теории за удоволствието на съединените реакционни маси.“
„Социалната демокрация не може да приеме тези възгледи, но трябва да благодари на автора за подтика, които той даде на конгреса (в Щутгарт, октомври 1898 г. – б. м.) чрез своите статии“ – Карл Кауцки.
„Теоретически – невероятно слабо; повторение на чужди мисли. Фрази на критиката, а дори няма опит за сериозна самостоятелна критика… безграничен опортюнизъм и посибилизъм, при това все пак страхлив опортюнизъм, тъй като Бернщайн не иска да засяга програмата открито. Едва ли човек може да се съмнява в неговото фиаско“ – Ленин (в писмо до майка си от 1899 г. ).
В идейно-теоретичната канонада срещу ревизионизма участват още много гръмки имена и талантливи социалистически пера: Франц Меринг публикува в „Ди нойе цайт“ поредица от статии, които отхвърлят „критическия“ социализъм на Бернщайн, внасяйки в полемиката изящен ироничен виенски привкус. Основателите на Германската социалдемократическа партия Август Бебел и Вилхелм Либкнехт заемат безкомпромисна критична позиция с изявленията, че всеки, който е готов да приеме замяната на революционната социалдемокрация с демократична реформистка партия, повече не принадлежи към ГСДП, но отхвърлят исканията на редица местни организации за незабавното изключване на Бернщайн от партията.
Пак по същото време Карл Кауцки публикува серия от статии на Роза Люксембург под заглавие „Социална реформа или революция“, която излиза като самостоятелна книга през 1898 г. В тази блестяща полемична работа, оплаква се Бернщайн, госпожица Люксембург се осмелява не само да му прочете цял курс по диалектически и исторически материализъм, а и директно да изиска изхвърлянето му от партията. „Дилемата е следната – пише тя, – ако ревизионизмът има право що се отнася до еволюцията на капитализма – тогава социалистическата трансформация е една утопия. Ако пък социализмът не е утопия, то тогава факторите за адаптацията на капитализма не издържат на марксистката критика. Кой е прав – Маркс или Бернщайн? That is the questiоn.“ Самата тя има категоричен отговор на хамлетовския въпрос: „Г-н Бернщайн е един дребнобуржоазен прогресивен демократ, чиято книга е от една огромна важност за германското и международното движение, защото за първи път тя оповестява намерението му да даде една теоретична база на всички стихийни и практически опортюнисти в европейската социалдемокрация.“
Полемичният талант и марксистката ерудиция на Роза Люксембург ú спечелват славата на един от най-видните лидери и теоретици на германския революционен марксизъм. „Вие стоите в първата редица на борбата срещу Бернщайн“ – ласкаво ú пише Франц Меринг, а Ленин малко по-късно ще я оприличи (с иронично-хиперболичен подтекст) на един орел на германската социалдемокрация.
Българският резонанс от най-голямата теоретична дискусия в историята на Втория интернационал е доста шумен.
Димитър Благоев, разбира се, е в курса на събитията. И няма никакво съмнение, че внимателно следи дискусията в германското „Ново време“. Теоретичният орган на ГСДП през 1898 г. е безспорният идеен законодател на европейската социалдемокрация. Авторитетът на „папата на социализма“ Карл Кауцки, публикациите на най-видните лидери и теоретици на марксизма правят от „Ди нойе цайт“ верен идеен и политически компас и съвсем не е случайно съвпадение, че Благоев кръщава през 1897 г. собственото си списание „Ново време“. Няма съмнение, че той внимателно щудира всяка от статиите от цикъла „Проблемите на социализма“. Чете в оригинал, защото толкова добре владее немски, че само няколко години по-късно се осмелява да преведе първия том на „Капиталът“. Името на Бернщайн също му е отдавна известно. Както и фактът, че втората „ерфуртска“ програма на ГСДП (приета от БСДП на Втория конгрес през1892 г.) е написана от двама от най-приближените следовници на Маркс – Карл Кауцки и Едуард Бернщайн. Така че той не бърза да вземе отношение по спора – нали адептите на социализма в България са кръщавани и кръщават чрез символ-веруюто, написано с ръката на отстъпника. Още повече че стихийният, провинциален „широк“ социализъм на Янко Сакъзов и Никола Габровски няма никакви претенции да атакува научните основи на марксизма. Тогава, през 1898 г., опортюнистични грехове имат всички – дори понякога и самият Благоев, който е принуден да прави политически концесии, за да спечели партията му още някое и друго кметско или депутатско място.
В България отекват като закъсняло ехо думите „общо дело“, „сътрудничество на класите“, „широко разбиране на теорията и фактите от обществения и икономически живот“ – това долавя теоретическият слух на Янко Сакъзов, Илия Янулов, Кръстю Пастухов, Димитър Димитров и Петър Джидров.
Димитър Благоев, Георги Кирков, Гаврил Георгиев, Георги Бакалов, Васил Коларов и Христо Кабакчиев чуват друго: „ревизионизъм и опортюнизъм“, „отстъпничество от социализма“, „освобождаване на социалдемокрацията от филистерите и шарлатаните“, „идейна чистота в партията“.
И двата лагера разполагат със собствена теоретична база: Сакъзов – „Предпоставките на социализма“, Благоев – „Бернщайн и социалдемократическата програма. Антикритика“ на Карл Кауцки. Само че докато теоретичните наследници на Маркс полемизират по европейски и Кауцки е категорично против изключването на Бернщайн от партията („Аз съвсем не изпитвам потребност във връзка с неговата книга да крещя за предателство и да възбуждам против него всеобщо негодувание“), а самият Бернщайн храни основателната надежда, че и Кауцки като Енгелс „… няма да бъде толкова ограничен, че да иска приятелите му да са безусловно съгласни с неговите възгледи“, нашата теоретична дискусия много скоро се превръща в жестока и мрачна балканска крамола за междата между марксизма и ревизионизма в българската социалистическа нива.
Засега обаче бъдещите противници търпеливо изчакват, трупат теоретически муниции и копаят окопи за бъдещите сражения. Отвреме-навреме припламват спотаени теоретически страсти, но до появата на списание „Общо дело“ това са само мандарински спорове, възприемани в партията като буря в чаша вода. Затишието и прегрупирането на силите в тесния и в широкия лагер продължават почти до края на 1899 г., когато в политическия речник на българската социалдемокрация трайно навлиза военната терминология.
Димитър Благоев: „Борбата на двете течения става толкова по-наложителна и на живот, и на смърт за едното от тях в партията, защото дребнобуржоазното течение все повече разширява социализма и дейността на мнозинството от партийните членове.“
Янко Сакъзов: „Социалистическите дейци нямат нищо общо с лишените от своя мисъл и от своя воля казармени войници, които сляпо вървят и които сляпо изпълняват чужди заповеди. Социалистическите дейци са ония модерни милиционери, просветени граждани на свободна страна, на които се дава самостоятелна военна задача за изпълнение.“
Дрънкането на оръжие става още по-шумно след първия разузнавателен рейд на Янко Сакъзов из страната, в който той се опитва да изведе прегрупирането на партията върху „широката“ теоретична основа и дейност. Сказката му „Икономическата и финансова криза в България, нейните причини и нейният лек“ предизвиква шумна партийна дискусия, защото в нея, без да се позовава на ревизионистката концепция по отношение на държавата, Сакъзов започва да пледира за една истинска народна държава, която да се грижи за земеделците, занаятчиите и търговците. Държава, която е длъжна да осигури на „производящите слоеве“ икономически и социален просперитет.
Няма съмнение, че изостреният теоретически нюх на Димитър Благоев веднага долавя къде е зарито кучето. Той е сигурен, че след внимателно опипване на почвата Сакъзов, крачка по крачка, неминуемо ще спре до бернщайнианския тезис за „общото национално дело и сътрудничество на класите, за които демокрацията е и цел, и средство“. И няма никакво съмнение, че реакцията му през 1900 г. е същата, както я е изразил в „Приноса“ през 1906 г. Сакъзов ни поднася „едно вулгарно демократично обясняване и на кризата, и на свойствата и характера на държавата, и на произхода на партиите, и на явленията в българския живот… Той не е в състояние да види зад процеса на „разорението“ на тия „производителни класи“ процеса на надигането нови форми на производството и съответните нови класи – капиталистическата и пролетарската“. Оттук и безапелационната му присъда – преповтаряща думите на Роза Люксембург за Бернщайн от 1898 г.: „Един обикновен дребнобуржоазен демократ“. И понеже в раздразнението това определение му се вижда тясно, Благоев го разширява – „един много прост, обикновен дребнобуржоазен демократ“.
През 1900 г. Янко Сакъзов много малко го е еня за теоретическите присъди на редактора на българското „Ново време“, защото редакторът на германското „Ново време“ прокарва на Парижкия конгрес на Социалистическия интернационал своята компромисна резолюция по въпросите на общоделството, която в очите на българските му последователи направо извежда Сакъзов в авангарда на европейската социалдемокрация. Няма никакво съмнение за огромното напрежение, с което Сакъзов следи идейната баталия, разиграваща се в Париж. Там в сблъсъка между най-големите в европейската социалдемокрация – Жюл Гед, Жан Жорес, Георги Плеханов и Карл Кауцки, се пробива една тясна теоретическа вратичка по въпросите на политическата тактика, която отваря огромни възможности за широка социалистическа дейност. Още с първата си реч Жан Жорес, най-красноречивият трибун на Интернационала, категорично отстоява правото на социалиста Милеран да участва в буржоазното правителство на Валдек Русо. Аргументите му се базират на високото равнище на френската демокрация, която позволява да се изпробва нова тактика, „нов метод“ за ескпроприация на буржоазията, чрез участие в правителството. Срещу тази нова тактика решително се изправя с целия си авторитет основателят на Френската работническа партия Жюл Гед, който категорично осъжда участието на социалисти в буржоазни правителства, защото то може да бъде само резултат от безпринципни компромиси с буржоазните партии и отстъпление от пролетарската стратегия и тактика на класовата борба. „С влизането на социалисти в правителството могат да бъдат постигнати в най-добрия случай само частични реформи, които с почти нищо няма да променят положението на пролетариата като класа. Да измени това положение може само централната власт, но за това е необходима диктатура на пролетариата“ – заявява Жюл Гед, изпратен с гръмки аплодисменти от мнозинството делегати на конгреса.
В крайна сметка страстите са уталожени с изказването на Карл Кауцки. В присъствието на своя близък приятел и бивш единомишленик Едуард Бернщайн „папата на социализма“ ловко успява да успокои духовете и да примири непримиримото: „… участието на социалистите в буржоазно правителство не може да се схваща като нормално начало към завоюването на политическата власт и следва да се разглежда като временна и изключителна крачка, извършена при наличията на особени обстоятелства.“ Според Кауцки въпросът за наличие на такива „особени обстоятелства“ в една или друга страна е въпрос не на принципи, а на тактика, която не подлежи на обсъждане на международните конгреси.
След бурни дискусии „Каучуковата“ – по думите на италианския делегат Енрико Фери – резолюция е приета с мнозинство в следния вид: „В съвременната демократическа държава завоюването на политическата власт от пролетариата не може да бъде достигнато с един удар, то може да се яви само като резултат от продължителната и трудна работа в областта на икономическата и политическата организация на пролетариата, резултат от неговото физическо и нравствено възраждане и постепенното завоюване на депутатски места в общинските съвети и парламентите.“
За Янко Сакъзов тази резолюция си е направо една лична услуга. Защото сега вече спокойно може да громи тесните идеи на Димитър Благоев под заслона на широкия теоретически гръб на Карл Кауцки. Така той се избавя и от неудобството да е последовател (както сам пише) на“крайното учение на Бернщайна“. Повече няма да го изключват от партията под предлог, че не си изпълнява задълженията и не спазва партийната дисциплина, защото думите на Емил Вандервелде: „Ние не сме нито съд, нито събор за отлъчване от църквата“, след като са валидни за един конгрес на Интернационала, са несъмнено още по-валидни за конгресите на БРСДП. Повече няма опасност някой български Ауер да го нарече „магаре“ – оттук нататък той ще работи според Бернщайн, а ще говори според Кауцки. И вече няма никакво значение, че българската делегация на Парижкия конгрес (Марио Гед и П. Недевски) гласува за резолюцията на Жюл Гед. Важното е, че конгресът с мнозинството си е подкрепил Карл Кауцки, а следователно е подкрепил и него – Янко Сакъзов. Настъпило е времето за открита широка социалистическа дейност, времето за онази „временна и изключителна крачка“ – по думите на Кауцки – предвид особените обстоятелства на политическото положение в България.
Веднага след закриването на международния социалистически конгрес през септември 1900 година Янко Сакъзов прави тази крачка и прецапва перловския Рубикон с първия брой на списание „Общо дело“ в ръка.
„Положението“ е заглавието на уводната статия на Янко Сакъзов. И, разбира се, то съвсем не е случайно. Сакъзов добросъвестно се опира на изискването на парижката резолюция – една промяна на тактиката, допускаща класово сътрудничество, може да се основава само на извънредните обстоятелства на конкретното обществено и политическо положение в една страна. Та ето какви са особените обстоятелства на политическото положение в България:
„Насилието и безправието, това е атмосферата, която обгръща българина от толкова години… Свободите на българския народ са станали играчка в ръцете на меняващите се управници, плодовете на неговия труд се изтръгват от ръцете му, разграбват се, пилеят се най-произволно и всичко това се прави от всички ония, които, по чийто и да е каприз, са стояли и стоят на кормилото на управлението.“
„Съзнавайки всичко това, какво имаме ние да противопоставим на това стремително летене към пропастта?“ – риторично пита Янко Сакъзов и бърза да съобщи своя отговор. „На първо място – земеделското движение, което все по-ясно съзира своята потиснатост в икономическо и политическо отношение. В тези непокътнати млади и буйни сили не съзирате ли вие могъщ лост за изменяване на досегашния държавен вървеж. При една правилна насочена организация не може ли да се създаде тука една сила, която ще иска да тури скромност и пестеливост в обществените ни учреждения, равноправност в държавните тегоби, демократичност в учебното и военното дело, строга отговорност към всички държавни служители.“
На второ място са занаятчиите. „При едно целесъобразно упътване, съвсем без значение ли ще бъде енергията на този работен слой на българския народ за премахването на един насилнически, грабителски, безотговорен, служащ само на непроизводителни слоеве режим?“
На трето място са търговците и индустриалците. Те според Сакъзов имат интерес от една демократична държава, която да се грижи за пътната мрежа и съобщенията, за евтини банкови кредити, за правилно експлоатиране на земните и подземните богатства.
И накрая е младото работническо движение, което набира своите привърженици от пропаднали и пропадащи занаятчии, селяни и търговци, дребни чиновници, учители и ученици. „Това са реалните течения, в които се е проявил днес българският обществен живот и всяко едно от тях носи в себе си малко или много елементи, които биха могли да създадат един нов вървеж на държавните ни работи… На беззаконието и насилието България може да противопостави общите жизнени интереси на своите производящи слоеве чрез общите техни усилия.“
Накратко: в първата от общо петте теоретични статии, публикувани в двуседмичното му списание, Янко Сакъзов извежда пет ключови думи – „Общо дело на производящите слоеве“. Посланието е изпратено, отговорът е получен тридесет години по-късно, когато Едуард Бернщайн ще напише, че Янко Сакъзов е един от най-усърдните и верните му ученици. А Димитър Благоев изчаква само две седмици, за да открие един от най-зрелищните теоретически дуели в историята на българската социалдемокрация – дуела между „Ново време“ и „Общо дело“, който ще продължи цели три години и ще завърши с разцеплението през 1903 година.
Спектакълът започва „алафранга“ – с взаимни поклони и ритуално повдигане на рапирите: „Другарят Сакъзов“, „Нашият приятел Димитър Благоев“ – в обръщенията. Много скоро обаче полемиката набира такъв темп, мощ и страст, че читающата публика веднага разбира за какво става дума: тези двамата не са нито приятели, нито другари – те са противници на живот и смърт.
Димитър Благоев в „Pro domo sua“: „Днешното положение, а също и начинът, по който може да се излезе от това положение – всичко това той (Янко Сакъзов – б. м.) го разглежда независимо от общата теоретична основа на Работническата социалдемократическа партия и без всякакво съотношение към социализма и към партията. Систематичното избягвание да се споменува за социализъм у нас, както и за съществуването на социалистическата партия в България… ние виждаме в уводните статии на двата първи броя на „Общо дело“, които статии са определящи принципиалното направление на списанието и са излезли из перото на др. Сакъзов.“
Янко Сакъзов в „Qui pro quo“: „Нашият добър приятел (Димитър Благоев – б.м.) има особен начин на разбирание обществените учения, който изключва всякакво развитие, разширявание и задълбочавание на самото учение, който го изсушава и свежда до няколко едва ли не безжизнени формули. После крайно сложният живот на обществата приема у него един твърде опростен схематичен характер и едва ли не се явява едно въплощение на дадените формули. „
Димитър Благоев, в „Пак Pro domo sua“: „Сакъзов не е точен в израженията си. Той не одобрява моя начин на разбирание на „обществените учения“. Аз говорих само за едно учение, а именно за Марксовото. Какъв е начинът ми на разбирание другите обществени учения е друг въпрос. Може би на др. Сакъзов действително му се вижда моя начин на разбирание Марксовото учение за тесен? Нека ми докаже, ако може. Но аз не вярвам, че може, защото го предадох почти със собствените изражения на Маркса… Сакъзов за жалост не ни казва какво е това „ново“ разбирание на Марксовото учение (породило умствено брожение сред марксистите – б. м.). Той споменава за „крайното бернщайнианско учение“, обаче то не е никак Марксово учение, или по-вярно то е пряма противоположност на него… Налага ли се партията да измени тактиката си и означава ли, че нашата партия трябва да се тури начело на буржоазията и да работи за развитието на капиталистическите форми на производство? Това означава нашата партия да престане да бъде социалистическа, да се обърне в една буржоазна прогресивна партия.“
Янко Сакъзов: „… нека разгледаме и тази страна на нашите мними или действителни разногласия. Най- първо заговори за това Благоев в статията си „Pro domo sua“, но това, което той каза там, беше повърхностно нищожно… плод на отвлечените теоретически абстракции, които ние заучаваме като същност на марксизма. Трябва и у нас да се яви като последствие от подробното изучавание на борбите в живота, а не като калъп, в който ще искаме да втиснем живото разнообразие на обществените явления.“
Цитатите могат да бъдат продължени. Полемиката, която едва ли ще се вмести в няколко обемисти фолианта, сама по себе си е един безпрецедентен пробив в теоретическата и политическата мисъл на следосвобожденска България. В този смисъл тя надскача праговете на вътрешнопартийната дискусия и се превръща в национален генератор на социална и политическа теория. Защото дуелът Благоев – Сакъзов се следи с напрегнато внимание от радикали, демократи, либерали и земеделци. Дискусията ражда зрели плодове по въпросите за националното развитие, модернизиране и еманципиране на българската политическа система и в този смисъл е не по-малко полезна на дребнобуржоазните и буржоазните партии, отколкото на българската социалдемокрация.
Разбира се, теоретическият пробив, започнал през първата година на двадесетия век, не може и не трябва да се персонифицира само с имената на лидерите. В него участват най-талантливите умове и пера и на двата лагера: Георги Кирков, Гаврил Георгиев, Георги Бакалов, Христо Кабакчиев, Кръстю Раковски, Васил Коларов срещу Кръстю Пастухов, Петър Джидров, Илия Янулов, Павел Брънеков, Димитър Димитров – това са авторите на българската социалдемократическа библиотека от брошури, статии и памфлети, която не само се чете, а и грижливо се подвързва в кожа за библиотеката на всяка културна и напредничава българска фамилия.
С течение на времето играта, разбира се, загрубява. Накалените страсти започват да бълват обиди вместо аргументи. Справедливостта изисква обаче да се уточни – най-дълго време добрият тон се поддържа от Благоев и Сакъзов. И когато Благоев пише един от най-блестящите си теоретически памфлети „Марксизъм или бернщайнианство“, с който веднага се вмества в авангарда на критиците на ревизионизма и нарежда името си до имената на Плеханов, Бебел, Лабриола и Гед. И когато Сакъзов обосновава общоделската си концепция във фейлетона „Щура полемика“, с което директно заема мястото си на виден теоретик сред адептите на ревизионизма като Вандервелде, Жорес, Ауер, Ансел.
Впрочем и двамата са единодушни (до 1903 г.) само в едно. Последната дума, тежката теоретична присъда, изключителното право на арбитраж принадлежи само на един безспорен социалистически авторитет – на Карл Кауцки. Затова и двамата се облягат на него. Благоев го цитира с уточнението: „Така каза компетентният Кауцки… нашата социалистическа литература има много писано, има и ред преводни книги от видни марксисти като Карл Кауцки…“; а Сакъзов се позовава на него с думите: „Дори Кауцки, най-строгият от последователите на Маркса, забелязва, че една от главните цели, с която е написал своята книга, е да противодейства на едно закостеняло и израждащо някои важни теоретически положения разбиране на марксизма от тогавашните немски социалисти. Голяма поука ще почерпи от тия книги оня български социалист, който има възможност да се предаде на внимателното тяхно изучаване.“ Общият проблем и на двамата е, че Кауцки продължава да произвежда каучукови концепции и след Щутгартския конгрес. В това се убеждава първи Янко Сакъзов – когато подлага на неговия арбитраж теорията си за селските производителни слоеве „като един могъщ лост за изменяване на сегашния държавен вървеж“. Кауцки – както пише Димитър Благоев с неприкрито злорадство – отвърнал, че не от селското, а предимно от градското население ще се изкове този лост. Впрочем Благоев много скоро разбира, че твърдата теоретическа база на Кауцки почива върху движещи се пясъци – когато прочита в „Ди нойе цайт“ и в „Общо дело“ отвореното му писмо до Енрико Фери, озаглавено „Двете тенденции“. В него се допуска възможността от известни буржоазни фракции и от пролетариата да се създава една нова реформистка партия, способна да вземе участие в управлението на държавата. Е, разбира се, Кауцки уточнява, че това се отнася само до определени специфични условия в дадена страна, което е въпрос на тактика и се решава от всяка партия самостоятелно за решаване на определени (временни) национални задачи.
Няма съмнение, че и Сакъзов, и Благоев са поставени в доста неловка ситуация. Защото какво общо дело може да проповядва Янко Сакъзов, ако в него не участва селският производителен слой? Да се разчита само на партиите, представляващи класовите интереси на занаятчии, търговци и индустриалци, е утопически абсурд. За Димитър Благоев препотвърждаването на „каучуковата“ резолюция в писмото до Фери срива блестящите марксистки аргументи в „Антикритиката“. Следователно какво друго им остава освен да противопоставят Кауцки на Кауцки. Сакъзов ще се опира на писмото до Фери, Благоев ще цитира отговора до Сакъзов по отношение на селяните. Освен това и двамата ще се погрижат да компенсират идейната си недостатъчност с привличането на нови европейски авторитети. Заради това Сакъзов започва усилено да публикува Жан Жорес, Емил Вандервелде и Милеран, а Благоев набляга на Бебел, Плеханов и Парвус.
В крайна сметка разцеплението започва да протича по линията на противоречията между стратегия и тактика. И в този случай историята не си спестява удоволствието да се присмее на всеки опит за проникване в бъдещето. Партийната програма на БРСДП (от 1892 г.) е като полюсите на кантара – стратегията от Кауцки, тактиката от Бернщайн. Единият клони наляво, другият надясно, но двамата съществуват в единство. Сакъзов разбира иронията на Клио и затова пише брошурата си „Тревога за призраци“. Благоев също е наясно с нейните гримаси и затова публикува отговора си „Призраци и действителност“. В българските условия призраците си устройват лов на вещици, докато в Европа заедно честват Деня на Вси светии.
Впрочем Балканите са много особено място за теоретически експерименти. Те са зона на крайностите: всичко или нищо, свобода или смърт, хляб или свинец, Маркс или Ласал, Кауцки или Бернщайн, Благоев или Сакъзов. Като истински македонец, Димитър Благоев е напълно наясно, че практиката е критерий за истината. А тя, практиката, му показва, че отстъплението от марксизма в български условия означава край на собственото му дело. Че пътят на Бернщайн означава ликвидация на БРСДП и превръщането ú в дребнобуржоазна радикална партия – както става с Румънската социалдемократическа партия през 1899 г., когато тя се саморазпуска и като фракция се влива в либералната партия на Йон Братиану. И всички, които познават личността на Димитър Благоев, неговата воля, характер и интелект, са наясно, че той, първосъздателят на Работническата социалистическа партия в България, няма да допусне ликвидацията на партията. Дори с цената на нейното отслабване от предстоящото разцепление.
С това е наясно и Янко Сакъзов и колкото и да е странно, позицията на неговия опонент само разширява възможностите му за теоретични търсения и експерименти. Защото отговорността се носи от друг и защото има стожер, който да предпазва широкия социализъм от размиване в необятното дребнобуржоазно блато в България от началото на двадесетия век. Искрен и истински социалдемократ, Сакъзов продължава да ратува за обединението на всички унижени и оскърбени, мислещи и ограничавани от личния режим на княз Фердинанд българи – за обединението на целия народ в едно общо дело, което да е в полза на същия този народ. Но той знае – това е възможно само при условие, че съществува и другата, „тясната“ част на везната. Защото българският социализъм е невъзможен без взаимното уравновесяване – без него сметката е винаги без кръчмар. Затова те двамата са принудени да съществуват заедно – от разцеплението през 1903-а до преврата на Народния сговор от 1923 година. И когато през 1924-а умира Благоев, заедно с него погребват и партията на Сакъзов.
* * *
От книгата на Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар