
Точно преди сто и тринадесет години един изстрел нарушава отмерения достолепен ритъм на Женева. Жестока лична драма завършва с нелепата смърт на един съвсем млад човек. Дълги години това самоубийство тегне върху спомените на първата фаланга на българския социализъм. Ще пишат, ще помнят, ще съхраняват всеки ред, излязъл изпод ръката му. Следващите страници са посветени на Слави Балабанов, защото историята му отреди да бъде между първопроходците на социализма в България. Защото му даде силата и волята да проправя пътя на хиляди хора към голготата на светлия си идеал.
По неговата диря ще поемат и по-силни, и по-мъдри, и по-талантливи личности, но той ще си остане в спомена за първите, показали ни пътя, по който вървим вече повече от сто години.
Името на Слави Балабанов е много малко познато дори на професионалните историци, а още по-малко на онези, които са учили само задължителните уроци по история на БКП. Едва ли някой помни, че той е споменаван като един от противниците на създаването на партията на Бузлуджанския конгрес. Нещо повече – някои историци, които с такова равнодушие приемат охулването на цели поколения българи, навремето го клеймяха като един от „най-злостните противници на партията“. Днес сред отломките на хилядите паметници бродят политически мародери и събират остатъците от достойнството на един народ, за да го претопят в крематориума на омразата.
Без историята на българския социализъм политическата ни история щеше да бъде старото позорно тържище на роби. Ориенталският битпазар, на който се разпродават на безценица национални идеали, кръстове за храброст и изконни български земи. На цинизма на богатите продажници някой трябваше да противопостави нравственост. На социалната безизходица – социален изход. На бедните – хляб. На обезверените – идеал.
Те бяха толкова малко. И толкова слаби, но тръгнаха да проправят пъртината за цял народ. Слави Балабанов бе един от тях.
* * *
На 29 април 1893 г. погребението на Слави Балабанов събира хиляди хора. Студенти от Женевския университет, работници от работническото дружество „Грютли“, депутати на Швейцарската социалистическа партия, представители на руската революционна емиграция начело с членовете на групата „Освобождение на труда“ развяват черни и червени знамена.
В часа на прощалните речи пръв пред гроба застава Плеханов. Бледен от туберкулозата, прегърбен от болката, бащата на руския марксизъм мъчително подбира думите на скръбта. В този ден той губи много повече от един млад поклонник. С Балабанов го свързват общи проекти, идеи и кълновете на едно горещо, искрено приятелство, което той няма да забрави до края на последния си ден през метежната 1918 година. И винаги в кабинета му – в Женева, Лондон, Париж, Петербург, ще виси снимката на Балабанов и на българските му приятели. След него говори Луи Еритие, депутат социалист, един от основателите на Швейцарската социалистическа партия. Полският студент Цертович – от името на международния кръжок на студентите социалисти. Георги Бакалов и Иван Кутев – от името на Българския студентски социалистически съюз в странство.
„Френската работническа партия скърби за загубата, която постигна международния социализъм със смъртта на предания Балабанов“ – телеграмата носи подписа на лидера на партията Жюл Гед.
„Българската социалдемократическа партия изказва дълбоко съжаление за загубата на скъпия другар“ – от името на Общия съвет на БСДП – Димитър Благоев и Никола Габровски.
Павел Акселрод го нарича „благороден другар и предан социалдемократ“. Непосредствените участници в драмата в този ден мълчат. Едва след десет години Кръстю Раковски ще събере сили да публикува своя „In memoriam“, а Бакалов ще изплаче мъката си в краткия спомен „Незабравимият Слави“.
Историята му отпуска само някакви си пет-шест години – колкото да вреже името му в рабоша на българския социализъм. Биографията му не се различава от биографиите на чучулигите – ученически бунтове, ботевизъм, анархизъм. Пълно пренебрежение към обществените условности: предизвикателно дълги коси, черна широкопола шапка, небрежно наметнат шал „а ла Кропоткин“ и изключване от всички гимназии на Княжеството – „... заради социалистическа дейност и неуважително отношение към господа учителите“. За първи път изключват Слави Балабанов от Пловдивската мъжка гимназия през 1889 година. До този момент революционният му порив е неясен и за самия него. Угнетява го фалшивата условност (по неговите думи) и „просташкият живот на българската буржоазия“. Той презира нейното лицемерие, Жестокост и ориенталския ú нагон за оцеляване на всяка цена. Мизерията на духа го измъчва много повече от собствената му физическа нищета. Най-близките му приятели са го запомнили с пристъпите на раздразнителност и униние, с ексцентричните, неочаквани обрати в поведението, но и с духовната щедрост и съпричастност към чуждата болка и хорската нужда.
През есента на 1888 г. Слави Балабанов постъпва в Априловската гимназия. От този момент животът му превключва на друг ритъм – приятелства, любов, самоутвърждаване, разочарования, възторзи и страдания – до онзи трагичен 27 март 1893 година, когато насочва дулото на револвера към слепоочието си.
Още първия учебен ден кръстосва съдбата му със съдбата на Кръстю Раковски. Приятелството им е предопределено от сходните им идеи, литературните пристрастия и „революционните“ преживелици. От този момент двамата са неразделни. Живеят в обща стая в Грънчарската махала на Габрово, съвсем близо до дома на Евтим Дабев.
Спомените на Кръстю Раковски свидетелстват, че онова, което е трябвало да се случи, се е случило веднага: „Бях в пети клас на гимназията в Габрово. Там заедно с един неразделен приятел, когото по-късно една трагична смърт ми го отне, ходехме у един учител, който преподаваше в местната девическа гимназия и който ни даде първите уроци по социализъм. Събирахме се, разбира се, Вечер, нелегално, след като всеки се оглеждаше да не довлече някоя подозрителна сянка. Бяха времената на терористичната диктатура на Стамболов, но дори и в по-спокойни времена не бе нормално нещо един учител да прави пропаганда сред учениците на своите колеги.
Събирахме се в дома на Дабев, в една стара паянтова къща, в един краен и мръсен квартал. Ходехме обаче с неописуема радост, защото всичко там беше гостоприемно. Като се започне със стопанина, с неговия благ поглед и се свърши с тенекиения бял чайник, чието къкрене развеселяваше компанията.
Още първия път, когато отидохме, учителят сложи пред нас една изписана тетрадка. Беше преводът на брошурата на Енгелс „Развитие на научния социализъм“. Четенето започна, прекъсвано от обясненията на учителя. „Що е диалектически метод на мисълта и що е метафизически метод?“ – питаше той. И отговаряше: „Диалектическият метод разглежда предметите в тяхното изменение, в тяхното движене, а метафизическият метод – в тяхното замръзнало, неподвижно състояние. Вижте този пламък на свещта. Нима той не е във вечно движение? Погледнете сега онази картина. Не е ли уловил там художникът един-единствен момент от живота?
И пламъците на свещта, и картината на стената останаха в моите спомени като два безсмъртни символа на двата начина на мислене“.
Много скоро след срещата с Евтим Дабев – първия преводач на Маркс в България, главния редактор на социалистическия вестник „Росица“, Слави Балабанов и Кръстю Раковски стават страстни съидейници на своя пръв учител по марксизъм. Дабев с лекота е разбил възрастовата бариера. Допуснал ги е до себе си на равна нога като приятели. И двамата са надхвърлили и най-смелите му очаквания. Той цени тяхната изключителна интелигентност, душевната им отзивчивост, високата им нравственост. И се опитва да ги подготви за бъдещето – с неговите непредвидими обрати, победи и поражения. Защото знае, че сбъдването на мечтания социализъм е още много, много далече, че тези момчета ще бъдат първото курбан-поколение, призвано от самия живот да започне съзнателна, целенасочена политическа борба.
Разбира се, идейната преориентация на първото социалистическо поколение е сложен и продължителен процес. И Евтим Дабев, и неговите ученици продължават да се „люшкат“ между Маркс и Чернишевски. Между „Наемен труд и капитал“ и „Какво да се прави?“. Защото картините на бъдещето от четвъртия сън на Вера Павлова продължават да ги възторгват и да ги отнасят далеч от еснафската обстановка на разложилия се дребнобуржоазен бит, с героичната готовност на Рахметов за подвиг и смърт. Израз на тази идейна еклектика е брошурата на Евтим Дабев „Сиромашка правдина“. Тя е предназначена за агитация и пропаганда сред селяните и е типичен рецидив на сантименталния „овчи“, по думите на Маркс, псевдосоциализъм. Учениците му също не остават безучастни към страдащото българско село. По същото време Балабанов и Раковски превеждат книгата на Малатеста „Разговор между двама сиромаси“. Нетърпелив, импулсивен, болезнено чувствителен, Слави Балабанов е дълбоко неудовлетворен от „революционната“ си дейност. Социалистическият кръжок, библиотеката от забранени книги, ръкописното вестниче „Огледало“, театралните постановки на Шилеровите „Разбойници“ му изглеждат като невинна детска игра и затова решава да направи нещо истинско – да „слезе“ в народа и да проповядва идеите на равенството, братството и свободата. Неколкомесечното му даскалуване в село Караджалий, Старозагорско, му носи само разочарования. Българският селянин е абсолютно неподатлив на социалистическа пропаганда, а идеите му за селската комуна, за всеобщото равенство срещат само подигравки и унижения.
На 3 март 1890 г. Слави Балабанов е изключен от Априловската гимназия заедно с Кръстю Раковски. И двамата са обвинени в разпространяване на книги с „развратително съдържание“ и в безконтролно проповядване на социалистическите идеи.
Няколко дни по-късно и двамата напускат Габрово. Раковски – за да прекара лятото в бащиния си чифлик, а Балабанов – в Русе, за да завърши пълния гимназиален курс.
Учителят им по социализъм има доста по-тежка участ – арестуват го в Русенския затвор за разпространение на вредни антиправителствени идеи. По това време и тримата вече са съзрели до убеждението, че България е навлязла в коловоза на капиталистическото развитие, а оттук – и до извода, че единствената революционна сила, която е призвана да направи социалната революция, е работническата класа. Същият този пролетариат, който, по думите на Евтим Дабев, все още представлява несъзнателна и разпиляна маса, потънал е в невежество и немотия, е революционната класа, на която принадлежи бъдещето. Следователно предстоящата задача на българската „мисляща“ интелигенция е да внася класово съзнание, посредством неуморна пропаганда на новото учение социализма „...като се започне едновременно устройството на работническа партия за борба с буржоазията“.
В началото на октомври 1890 година Балабанов поема с трена към Швейцария. С цената на огромни усилия и унижения е събрал парите – колкото да плати университетската такса и да преживее без грижи за насъщния поне един семестър. Във влака се чувства самотен и притеснен от благообразната надутост на спътниците си. Това и пише на Мария Хаджииванова: „Пътуването ми от Варна до Цюрих беше ужасно. Всичко студено и намусено. Едва на четвъртия ден, когато тренът навлезе в Пиринейските Алпи, се зарадвах.
Слънцето озаряваше високите планински върхове, покрити с прекрасна зеленина. Да се ненадишаш на прекрасния въздух. Истински радостно се променят изгледите и те карат да почувствуваш силата на истинската красота. Какво по-красиво, по-художествено от природата.“
След една безкрайно скучна и „няма“ седмица (той не знае нито дума немски) в Цюрих се получава депеша от Кръстю Раковски. Да бърза за Женева, там го чакат двамата със Стоян Ноков. Раковски е изпратен от баща си с добре натъпкана кесия, а в Медицинския факултет приемат без изпит по френски език. Край на безпокойствата и самотата.
През ноември тримата приятели са вече редовни студенти в Женевския университет – Балабанов и Раковски по медицина, а Ноков по естествени науки. Мечтата става реалност, а първите впечатления са главозамайващи. Читалнята, библиотеката, светлите амфитеатрални зали, които побират многолюдна интернационална аудитория, знаменитите професори и онази невероятна сладост от свободата на духа, мисълта и словото. Те все още не могат да привикнат с възможността по цели часове да се ровят необезпокоявано сред купчини забранени книги в книжарницата на Елпидин и когато си тръгват, да отнасят със себе си френското издание на „Капиталът“ или „Социализъм и политическа борба“. Лекциите по политическа икономия и философия им носят необикновена интелектуална наслада с еретичните мисли и марксистките волнодумства на знаменитите преподаватели. Години по-късно Кръстю Раковски ще напише в непубликуваната си автобиография: „Женева се явяваше център не само на политическата емиграция. Тя беше тогава важен интелектуален център на Европа. Още по мое време там живееше и четеше лекции по зоология Карл Фохт. Друга знаменитост, а също и италиански демократ от четиридесетте години, беше Морис Шиф, професор по физиология, вече твърде стар, но много радикален не само по своите философски, но и по своите политически възгледи. Той между другото държеше речи на митинги по случай Първи май. Наред с Йенския факултет, където преподаваше Вирхов, Женевският университет се явяваше разсадник на дарвинизма. Един от най-близките сътрудници на Фохт – Емануил Юнг – четеше специални лекции по дарвинизма.“
В университетската читалня се натъкват на Плеханов – вечно замислен, прегърбен над книгите. Мечтаят за лично запознанство, но засега се задоволяват само да го аплодират на лекциите и на публичните му диспути.
През първите няколко месеца Балабанов, Раковски и Ноков се заемат с трескава организационна дейност: първо обединяват съмишлениците си от средата на българските студенти в „Българска студентческа социалистическа група“, а след това и всички студенти социалисти в Международния студентски социалистически кръжок. Нещо повече: Слави Балабанов и Кръстю Раковски за много кратко време се налагат като неоспорими лидери на международната студентска социалистическа организация. През 1903 г. легендарната Вера Засулич споделя пред Лео Троцки впечатленията си от младия Раковски: „Той беше незаменим в дискусиите по принципни въпроси и показваше за своите години един забележителен политически и личен кураж.“ Балабанов се проявява като задълбочен диалектик и блестящ оратор. Георги Бакалов, като си спомня неговата „Жива и пламенна реч“ на студентските събрания, добавя: „Той беше неотразимо убедителен и сигурно би станал един от най-видните партийни оратори.“
Основаването на Международния студентски социалистически кръжок издига високо авторитета на Балабанов и Раковски. За това говори и фактът, че Раковски е избран заедно с полската студентка Роза Люксембург в централното ръководство, а Балабанов е натоварен да отстоява марксисткото русло на кръжока в борбата с народничеството и анархизма. Понякога идейните дискусии се нажежават до такава степен, че спорещите прибягват до аргументи от физическо естество. След един подобен диспут Балабанов и Раковски са заставени да охлаждат революционните си страсти в Женевския затвор „Сан Антонио“.
През пролетта на 1891 г. Раковски, Балабанов и Ноков посещават Георги Валентинович Плеханов в Морне. Само за няколко месеца те вече са станали безспорните лидери на студентската социалистическа организация, за да намерят смелост да се представят лично на бащата на руския марксизъм.
Плеханов ги посреща ласкаво и радушно, подкупен не само от огромното уважение и признание – в лицето на новите си български поклонници той намира най-после онази отзивчива, възторжена аудитория, която му липсва до този момент. Защото, за разлика от по-голямата част на руската революционна емиграция, те са преодолели народничеството и анархизма под влияние на неговите собствени книги. На Георги Валентинович Плеханов веднага му става ясно, че българските му последователи не са повърхностни фразьори, специално заучили за случая по някой и друг абзац от „Социализъм и политическа борба“, а са представители на толкова дълго чаканото ново поколение, което ще придаде нов облик, сила и дух на европейския социализъм.
Още от първите контакти Плеханов разкрива и онази чисто руска мекота на характера си, която проявява сред най-близки приятели и следовници. „Вие, българите, сте умен народ“ – обича да повтаря той и в поведението му няма помен от познатите му надменни „господарски“ маниери на благородник, потомък на татарски князе от XII век, заради които е наричан „социалдемократически аристократ“ от недотам любезно приети пелегрини.
За Балабанов, Раковски, Бакалов и Ноков този тридесет и седем годишен „старец“ много скоро става просто „Валентинович“, както го наричат те гальовно помежду си. Неговата логика, ерудиция, култура, смайващата яснота на отговорите и на най-заплетените теоретични въпроси правят неотразимо впечатление на българските му следовници. Те имат чувството, че пият марксизма направо от извора, „а не от разни размътени вадички“.
Стоян Костурков е запечатал спомена от първата им среща: „Имаше нещо много благородно в неговото изпито от умствен труд лице. На ръст беше среден човек. Не говореше бързо, но не и провлачено. Виждаше се, че това, което говори, той не го мисли в момента, а го е мислил по-рано. Всяка дума беше като закована. Думите му падаха като куршумчета.“
Първата година от следването на Балабанов в Женева е несъмнено най-плодотворното време в краткия му живот. Дните му са изпълнени с ускорения ритъм на духовно усъвършенстване, изнурителен умствен труд и болезнено самодоказване – „дни на сладостни надежди и очарования“, по свидетелството на Георги Бакалов.
Кръжоците, сбирките в прочутото Женевско кафене „Ландолт“, посещенията в Морне, безкрайните нощни диспути много скоро дават първите си плодове. Запазените писма на Балабанов до българските социалисти свидетелстват за една преждевременна зрелост и огромна отговорност.
Мисълта за България го преследва неотлъчно: „Завиждаме ви, че сте vis a vis с борбата. Искаме да се върнем в България и да работим, да работим...“ – пише той на Никола Габровски и Димитър Благоев.
Още с пристигането си в Швейцария Слави Балабанов и Кръстю Раковски изготвят амбициозна издателска програма – предлагат превеждането и отпечатването на най-ценното от трудовете на Маркс, Енгелс, Плеханов, Либкнехт, Гед и Кауцки. Закупуват и изпращат в България европейска социалистическа литература и преса. За засилване на социалистическата пропаганда в България започват да издават и собственото си списание „Социалдемократ“, за което години по-късно Димитър Благоев само в едно изречение ще употреби на два пъти прилагателното „превъзходно“.
На Бузлуджанския конгрес Балабанов и Раковски изпращат по официален пратеник своя „Проект за привременна програма на българските социалисти“. Програмата демонстрира удивителната им идейна зрелост и много плътно се приближава до програмния проект на Димитър Благоев и Никола Габровски. Различните акценти се базират на несъществените различия, произлизащи от организационната концепция на групата „Освобождение на труда“.
Първото разцепление на българското социалистическо движение през 1892 година се превръща в тежка драма за Слави Балабанов. Той пристига в България, за да обоснове лично своя собствен организационен проект „План за действие“ и да обедини всички социалистически сили на базата на една обща платформа. Резултатът е същият като на Бузлуджа – използват проекта му като знаме на фракционното обособяване.
Последната година от живота на Слави Балабанов е запълнена с изморителен умствен труд. Жаждата за знание (той проявява сериозни научни интереси към медицината) и полугладното съществуване го довеждат до тежко физическо заболяване, а след това и до фаталния изход.
На 15 март (стар стил) 1893 година Плеханов пише на Акселрод: „Видях го за няколко часа до самоубийството. Той имаше болезнен вид, но, разбира се, нищо подобно на самоубийство не можеше да се предвиди. Искаше сведения за американското работническо движение, с което като че ли искаше да се запознае. Това беше в 1 часа на обяд. В 5-6 часа (неизвестно е дали точно е бил сам) той е стрелял в слепоочията си. Възможно е веднага да е загубил съзнание, но е живял до 7 часа вечерта“.
„Беше един пролетен ден – пише в своя „In memoriam“ Кръстю Раковски – после пладне, когато една наша другарка се притече да ни съобщи, че Слави се намира тежко болен. Но по нейното запъхтяно и развълнувано лице не беше трудно да се разбере, че размерите на злощастието бяха по-големи.“
Непосредствените свидетели на тази драма Стоян Ноков и Георги Бакалов до края на Живота си твърдят, че причината за самоубийството на Балабанов е тежко физическо заболяване, довело до душевно разстройство.
Само Димитър Бояджиев подхвърля в спомените си за несподелената любов на Балабанов към една красива, бледолика, синеока руска студентка – Елизавета Рябова, бъдещата съпруга на Кръстю Раковски.
Смъртта на Слави Балабанов се приема с потресение от всички български социалисти. По този повод вестник „Работник“ пише: „Преди смъртта си покойният е написал две писма. Едното, което е изпратил по пощата на своя другар Раковски, а другото е оставил на масата в стаята си. Твърде важно е да се знае съдържанието на тези две писма. От тях можем да съдим за истинските причини на толкова странното решение на Балабанов да се самоубиe.“
* * *
Деветдесет и пет години последните думи на Балабанов така и не се появиха на бял свят. Да ме прости читателят, че се показвам иззад статива. Не го правя от тщеславие. Между историка и неговия герой понякога съществува някаква странна, мистична връзка. Иначе не мога да си обясня защо през пролетта на 1988 година една служителка на Централния партиен архив на ЦК на КПСС постави на работната ми маса, без да съм го искал, плик от кафява плътна хартия с печат „Строго секретно!“. В него имаше над сто неизвестни писма на Кръстю Раковски до Георги Бакалов, а най-отгоре лежеше предсмъртното писмо на Слави Балабанов. Погледнах календара. Беше 27 март 1988 година – точно 95 години от неговата смърт.
В писмото Балабанов бе запечатал болестта си, душевното си разстройство, разочарованието от живота и страха от равнодушието към идеала. И още нещо: писмото започваше с „Кръстьо“ и завършваше с „прощавайте и Вие Лизавета Павловна“. И досега си мисля, че между началото и края, между алфата и омегата Слави Балабанов бе начертал кръга на собствения си живот. Живот, пропит с благородство, съпричастие и състрадание. Двадесетгодишен кръг, достатъчен да побере едно голямо приятелство и една несподелена любов. Окръжност, съвпадаща с дулото на револвера.
Споменът за Слави Балабанов продължава да тревожи нашето съзнание – заради паметта на онези, които бяха преди нас, заради тези, които сме, заради тези, които ще бъдат.
Защото той е един от нас.
v v v
От книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар