
В НАЧАЛОТО БЕ СЛОВОТО НА ДЯДОТО. На страниците на „Рабочий“, „Съвременний показател“ и „Работник“. В началото бе словото му на първоосновател на Партията на руските социалдемократи (Санкт Петербург, 1883) и на Българската социалдемократическа партия (Бузлуджа, 1891).
Само това да бе направил Димитър Благоев през живата си, името му щеше да бъде изсечено в календара на европейския социализъм между имената на Жул Гед, Пол Лафарг, Август Бебел, Вилхелм Либкнехт, Антонио Лабриола, Георги Плеханов и Добруджано Геря. Между имената на най-големите теоретици, основоположници и лидери на международното работническо движение.
Днес, в навечерието на сто и петдесет годишнината от рождението на Димитър Благоев, можем да кажем, че историята на неговото дело е покрита с „благородна историческа патина“. Тя е вече достатъчно отдалечена във времето и това дава възможност на историка – „този шепнещ заклинател на миналото“ – по думите на Томас Ман, – не само да разчете замисъла на неговото съзидание, но и да каже истината за първосъздателя, теоретика и стратега на българския социализъм.
„Благоев бе силен човек. Излят от един метал… рицар на един идеал, който го вдъхновява цели четири десетилетия до деня на самата му смърт“ – тези слова са излезли изпод перото на Георги Бакалов през 1924 г. в деня на погребението на Дядото и са написани от човек, чието колосално творческо дело може да бъде сравнено единствено с Благоевото. На дългогодишен съратник и на противник, който много добре знае тежестта на сблъсъка с авторитета, интелекта и полемичната дарба на Благоев. Особено в ония моменти, когато над партията му надвисва поредната заплаха за разцепление, идейно размиване или организационен разпад.
* * *
Димитър Благоев се качва на политическата сцена на следосвобожденска България с ясното съзнание за собствената си историческа мисия. Мисията на интелигент, на демократ, на родолюбец, жадуващ свобода, доброта, справедливост и щастие за всички. Това са неговите ценности, личните му и обществени ориентири. Като демократ, той пристъпва към създаване на Българската социалдемократическа партия, защото доста време преди нейното основаване е наясно, че истински демократ е само този, който ратува за една демокрация, достъпна за всички хора – социалната демокрация.
Впрочем Благоев пристъпва към създаването на Българската социалдемократическа партия, обладан от идеята да легализира, осветли и очисти „бъдъщността“ на българския социализъм от всякакви нелепи обвинения и подозрения за „конспиративно дружество и всякакви престъпления и дивотии“.
И макар да е съвсем наясно за грубите политически нрави на строителите на съвременната му България, за предстоящите преследвания, хули и гонения, той поема риска на съзиданието, защото отдавна е предначертал ролята си на социалист, който с цената на всичко е длъжен да заеме мястото си на политическата сцена в следосвобожденска България.
Днес, от дистанцията на изминалите сто и петнадесет години от създаването на социалистическата партия, уверено можем да кажем, че историята отреди на Димитър Благоев ролята на един от най-значимите съзидатели на българската държавност. Неговата мисия бе в синхрон с народните стремежи за европейската интеграция на България, за нейната индустриализация и модернизация, за бърз духовен и икономически просперитет. Партията му трябваше да стане неотменима част от българския политически механизъм, за да може да осъществи своята цивилизаторска роля за приобщаване на България към най-високите европейски и духовни стандарти. И това не са нито големи, нито празни юбилейни приказки – Димитър Благоев и неговите съратници от старата гвардия на българския социализъм съзнаваха своите исторически длъжности.
Впрочем, както е известно, големите обществени задачи изискват наличието на големи обществени личности. Някак странно ни изглежда днес завършеността на Благоевия политически дебют. Той започва политическата си дейност като завършен марксист. И такъв остава до края на живота си – последователен, безкомпромисен и монолитен. „Могъщото оръжие, което Благоев придоби в учението на марксизма, му позволи да направи едно велико откритие: да открие работническата класа в България, с това да даде тласък на научната мисъл и да подпомогне създаването на новата обществена сила, която един ден, още при неговия живот, ще стане централната ос на българската история“ – тези думи принадлежат на ревнивото перо на Георги Бакалов, който и близо до Дядото, и далече от него, във вражда и помирение винаги се стреми да бъде обективен.
Благоев е един от малцината български енциклопедисти от края на XIX век – философ, икономист, историк, основоположник на българската социология, на марксистката етика, естетика и литературна критика. Интелектуалният ръст на Благоев рязко се извисява сред плеядата на блестящите марксистки мислители и лидери на европейската социалдемокрация. Той е редом с Плеханов, Грамши, Лабриола, близо до Жул Гед и Август Бебел.
Първия си крупен политически успех Благоев постига през 1891 г., когато се нагърбва с мисията да обедини социалистите от сиромахомилските дружини на Спиро Гулабчев в „грядущата“ партия на българския пролетариат. През същата тази 1891 г. първата фаланга на българския социализъм е малобройна, идейно нехомогенна, разединена в смътните си пориви за свобода, равенство и справедливост. Благоев ясно съзнаваше, че бъдещата партия ще носи рождените си белези на бъдещите конфликти, идейни противоречия и вождистки претенции.
В историята на европейския социализъм Благоевият експеримент за създаване на партията ще се впише като оригинален български принос. Той започва да строи партията не от основата, а от върха, с един богат идейно-теоретичен арсенал и кадри от малобройното ранно социалистическо движение. Тялото на бъдещата партия, според неговата организационна концепция, ще придобие плът в резултат на развитието на процеса на социално-класова диференциация, за да се появи главният герой на българската политическа сцена – пролетариатът. Неговата предизвестена поява трябваше да се обяви и акушира от българската социалистическа интелигенция, независимо от идейно-теоретичните „люшкания“, личностните противоречия и лидерските претенции.
В 1891 г. Благоев решава още една фундаментална задача – да обоснове програмата и „тактиката“ на Българската социалдемократическа партия, да насърчи, мобилизира и активира социалистическото движение, да го изведе на политическата сцена и безпрепятствено да го интегрира в политическите структури на българското общество. Точно тук се проявява онази характерна черта на българския социализъм – приспособяването на идейните стратегеми на българска почва винаги да става чрез присаждане на теоретичните фиданки, внесени отвън. Точно затова българският социализъм продължава да е дълбоко вкоренен в националния живот, въпреки превратностите и изпитанията на времето. Така го е заложил първооснователят на партията Димитър Благоев, предприемайки един безпрецедентен експеримент в историята на европейското социалистическо движение – да създаде българската пролетарска партия в една страна без работническа класа, без синдикални организации, без стихийно работническо движение. С една шепа български интелигенти, които раздъвкват „Капиталът“ като „…екзотичен чуждестранен плод“ и се обявяват за партия с надеждата, че социално-икономическите процеси в страната скоро ще направят от химерите реалност. И успяват. Въпреки съвсем оправданите предупреждения, че създават фикция, илюзия, самоизмама. Въпреки че е необходим продължителен исторически процес, чрез който „творителните възможности“ да доведат до спонтанна пролетарска съпротива, до стихийни работнически дружества и синдикати, които, провокирани от живия живот, да дозреят до разбирането, че ежедневната икономическа борба по необходимост ще се превърне в съзнателна политическа класова борба и чак тогава партията ще може вече уверено и целенасочено да излезе на политическата сцена. В решението на тази мащабна задача Благоев, разбира се, не е сам. До него плътно застава един от най-видните политически дейци на българския социализъм – Никола Габровски. Същият този Габровски – женевски възпитаник, блестящ адвокат, един от приближените сподвижници на бащата на руския марксизъм Георги Валентинович Плеханов, който ще участва в създаването на програмата на Българската социалдемократическа партия, ще бъде първият главен редактор на партийния седмичник вестник „Работник“. Първият български депутат-социалист, който в продължение на десетилетия ще защитава интересите на унижените и оскърбените, на гладните и бедните срещу новите капиталистически чорбаджии, срещу буржоазната алчност и бездуховност, срещу непоносимата воня на келепир. До него са (нека ги почетем поименно), така както са вписани в националната история на следосвобожденска България като първооснователи на сто и петнадесет годишната ни партия „чучулигите“: Георги Бакалов, Драган Герганов (Търново), Евтим Дабев и Тодор Постомпиров (Габрово), Константин Бозвелиев (Казанлък),Сава Мутафов и Андрея Конов (Севлиево), Янко Сакъзов (Шумен), Слави Балабанов, Кръстю Раковски, Стоян Ноков, Кина Мутафова (лидерите на Българската студентска социалистическа група в Женева, Михаил Иванов, Панайот Венков (Дряново), Петър Генчев (Горна Оряховица). Всички те са обладани от съзнанието, че дошло времето да развеят българското социалистическо знаме: „Българската социалдемократическа партия кани всички български работници, целия угнетен български народ, неговите образовани, искрено мислящи доброжелатели да застанат под знамето, в което виждат спасението си и спасението на человечеството народните маси в Европа и Америка – под знамето на всесветската социална демокрация, което издигна у нас Българската социалдемократическа партия… тя ясно изказва, че нейната крайна цел е сбъдванието на социализма. Под това знаме е спасението на народите. Да живее всесветската социална демокрация.“ Рискованата крачка на обединението на всички социалисти в Българската социалдемократическа партия закономерно предизвиква и първите големи вътрешнопартийни баталии. Идейно-теоретичното обосноваване на партията протича във формата на ожесточена полемика. На Учредителния конгрес започва и първото разцепление на току-що създадената партия на две фракции. И ако основната причина в началото е съвсем основателният страх от преждевременното излизане на политическата сцена, от гоненията, политическите уволнения и затворите, то само няколко месеца по-късно става ясно, че на Бузлуджа е започнал процесът на формулиране на два различни модела към създаването, развитието и теоретичното обосноваване на българската социалдемокрация.
Първата голяма теоретична дискусия (1891-1893 г.) е един от най-плодотворните периоди на първото социалдемократическо десетилетие. В сблъсъка с организационната концепция на Женевската група (Слави Балабанов, Кръстю Раковски, Стоян Ноков, Георги Бакалов) се проявява нова характерна черта на Благоевата личност: той е не само автор на теоретични постулати и организационни принципи, той е първосъздател и на партийните кадри. В продължителната полемика с Женевската група – идеолози на отцепилия се през 1892 г. Български социалдемократически съюз по най-животрептящите въпроси на българското социалистическо движение, Благоев откровено им съобщава несъгласията си, убеждава ги в правотата на поетия път, търпеливо им разяснява партийната стратегия и тактика. Пределно откровен и принципен, Димитър Благоев винаги запазва другарския тон и най-важното – в писмата и в публикациите му се прокрадва онова характерно за него доброжелателно любопитство към идейното развитие на собствените му критици. Надеждата, че те ще израснат като високо подготвени партийни теоретици пропагандатори и агитатори. И още едно свидетелство на Георги Бакалов: „Който виждаше само неговата блага усмивка, мъчно би прозрял в тоя кротък човек неукротимия рицар на духа и на перото, упорития, неотстъпчив борец.“ В крайна сметка тази полемика между „съюзисти“ и „партисти“се оказва много плодотворна среда за идейното избистряне на българския социализъм. Тя провокира теоретичните ресурси и на двете фракции. В сблъсъка на мненията се ражда и оригиналното българско приложение на марксизма към конкретните условия в страната. Обединението на Българската социалдемократическа партия и Българския социалдемократически съюз в Българска работническа социалдемократическа партия през 1894 г. доказва, че първите български социалисти не заемат кодекс от готови истини, а изстрадват правото си да кажат своята дума, да дадат оригиналния си принос в теорията и практиката на европейския социализъм.
Първото социалдемократическо десетилетие е белязано с печата на един интелектуален феномен – българския социалистически печат. Днес ни изглежда невероятен този духовен, културен, европейски в истинския смисъл на думата потенциал на първото социалистическо поколение. Задълбочени социални анализи, теоретични дискусии, политически репортажи, литературна критика, социология, кореспонденции от Западна Европа, поезия и белетристика – и всичко това на един богат, пълнозвучен и изящен български език.
Огромна е ролята на Благоев в създаването на онази талантлива кохорта публицисти, критици, анализатори и преводачи. Той издирва, публикува, а „Ден“, „Работник“ и „Ново време“ се превръщат в истинска люпилня на социалистически творци. Изданията поглъщат не само огромна част от времето му. Те го обричат на постоянни лишения. Когато започва издаването на „Ново време“, Благоев си поставя задачата да го направи истински интелектуален фар, така и пише на Кирков през 1898 г.: „Моето най-голямо желание е то да отговаря на всички въпроси и да стои високо.“ Цената на този духовен подвиг е огромна. В писмо до Бакалов година по-късно Благоев назовава цифрата: „За да разбереш какво е положението, ще ти кажа (между нас да си остане), че заложих къщата за 2000 лв. и вече отидоха за поддържане на списанието“. В тези думи е целият Благоев. Същият, който още няма четиридесет години, когато го наричат Дядо. В историята на европейската социалдемокрация така са наричани само още двама души – Енгелс и Плеханов.
В своята борба за създаване, утвърждаване и развитие на партията Благоев, разбира се, не е сам. Цялата фаланга на първостроителите е белязана с печата на интелигентност, образованост и талант. Достатъчно е само да споменем имената на Георги Кирков, Виктория Живкова, Гаврил Георгиев, Кръстю Раковски, Георги Бакалов, Ана Маймункова, Тина Киркова, Евтим Дабев, Янко Сакъзов, Константин Бозвелиев, Слави Балабанов, Васил Коларов, Христо Кабакчиев, Роман Аврамов.
Логиката на общественото развитие, големите теоретични спорове в европейските социалистически партии, рухването на непоклатими авторитети и заменянето им с конюнктурни величия в средите на Втория интернационал изискват личен избор. И Благоев е принуден да го направи през 1903 година. Раздялата с най-близките му сътрудници е тежка, мъчителна и болезнена в личен план, но е необходима, оздравителна и животворна за партията. Това е нравственият подвиг на Дядото. Той плаща цената на раздялата и тя не може да се определи в пари, защото за чувствата, разочарованията и обидите няма кантар. Понякога самотен, но никога сам, Благоев не се поддава на дълго униние. И въпреки че скалпелът на разцеплението безмилостно изрязва стари приятелства, той продължава борбата си за съхраняване на партията. До него плътно застават Георги Кирков, Георги Димитров, Георги Бакалов, Гаврил Георгиев и още стотина верни сътрудници, другари и съмишленици.
Разцеплението през 1903 г. е сложен и противоречив процес. Днес, след 115 години, да се оценява то като очистване на партията, е невярно и неточно. Историческата справедливост изисква преди да го осъдим или хвалим, да го разберем такова, каквото е в контекста на реалното историческо време. Безспорна е истината, че разцеплението предпази партията от размиването ú в една дребнобуржоазна партия и от съвсем реалната възможност да се претопи и изчезне от политическата сцена (както става през 1899 г. с партията на румънските социалдемократи). Но то за дълги години увлича социалистическото движение в безплодна междуособна борба, отслабва силата и политическото влияние и на тесните, и на широките социалисти. И двете партии губят места в парламента и общинските градски съвети, а полемиката помежду им за дълги години заменя пропуснатите възможности за истинско обществено въздействие.
Няма никакво съмнение, че създателят на социалистическата партия не подценява негативите на разцеплението. Той просто е принуден да предпочете по-малката злина и в това е изключителната му историческа заслуга.
В идейно-теоретичния сблъсък, разразил се на европейската политическа сцена, Благоев взема страната на революционния марксизъм. Името и перото му се нареждат до имената и перата на Георги Валентинович Плеханов, Август Бабел, Роза Люксембург, Владимир Илич Ленин и Карл Каутски. В аналите на европейската антибернщайниада Димитър Благоев оставя ярка теоретична следа. А знаменитите му филипики срещу общоделците – българските бернщайнианци, „Pro domo suа“, „Марксизъм и берщайнианство?“, „Призраци или действителност?“ са теоретически и политически шедьоври. Това е историческият факт и всякакви закъснели опити да се социалдемократизира Благоев на ревизионистка основа след 1910 г. остават безплодни. Фактът, разбира се, съвсем не означава някакво фанатично, догматично, аморфно отношение към променящата се социално-икономическа и политическа действителност. Теоретичната и политическата устойчивост на Дядото не се дължи и на сантиметалното му преклонение пред старото бойно знаме на партията – партийната програма. Неговото упорство да не променя посоката, предначертана още в 1891 година, се дължи на онази специфична балканска, българска амбивалентност на възприятията, породена от убийствено бавните темпове на историческото развитие. Защото тук нищо не се осъществява в чист лабораторен вид. Промените, дори когато настъпват брутално и радикално, преобръщат обществения живот, винаги се анализират двояко – „от една страна, от друга страна“. Ориенталската диалектика не се основава на причинно-следствената връзка и не се интересува от кълновете на бъдещето – след толкова градушки и погроми в националната история, тя признава само вече случилото се – овеществения резултат: око да види, ръка да пипне. И реакцията на общественото мнение е ориентирано към следствията, а не към причините, които са го породили. Оттук и нежеланието на Дядото към резки програмни промени – една погрешна крачка и затъваш в дребнобуржоазното блато, от което няма излизане. Оттук и фанатичната му привързаност към марксизма: „ Нашите социалисти, ако искат да бъдат сериозни обществени деятели, трябва да се откажат от общите фрази за „свобода, хуманност и справедливост“, от утопическите и неопределени стремления и да встъпят върху почвата на класовата борба. В противен случай – предупреждава Дядото – те ще стоят на песъчлива почва, която един лек вятър може да я издуха из под краката им и да изгубят своето значение в нашия живот.“ В неговата непреклонност се убеждават и емисарите на Социнтерна – Хюисманс, Троцки и Раковски. Благоев никога не е робувал на авторитети: „Социалдемокрацията предпочита да има един открит враг, един враг без маска, отколкото един враг в маската на работнически приятел и благодетел“ – казва Дядото, категорично отхвърляйки височайшите внушения и директиви на Международното социалистическо бюро за безпринципно обединение на тесните и широките социалисти. Той подкрепя Кауцки срещу Бернщайн, Плеханов срещу Жорес, но остро критикува и двамата, когато тръгват по пътя на политическото съглашателство. И заедно с това в теоретичното му постоянство, в страстната защита на научния социализъм няма и помен от догматизъм, сектантство, иконоборчество. Благоев с олимпийско спокойствие отминава безплодните напъни на политическите си противници да калят личността му. Той се гневи, когато профанират възгледите му, затова в предговора към превода си на „Капиталът“ пише с нескрита ирония : „… ония, които повърхностно са запознати с Марксовото учение, мислят, че то дава едни общи за всички епохи закони на развитието. Това е твърде погрешно мислене. Напротив, Марксовата теория учи, че във всяка епоха от икономическото и социалното развитие, последното става по свои собствени закони, в основата на които лежи развитието на производителните сили на обществото. Но веднъж обществото встъпило в една икономическа епоха, тогава то се развива по неотразимите закони, присъщи на тази епоха… на такива „марксисти“ Маркс иронично е отговарял: „Аз не съм марксист“.
Огромна е ролята на Димитър Благоев в създаването и развитието на българското синдикално движение. Националните анали пазят блестящите му речи в парламента и Столичната община, теоретичните му трудове, решаващата му роля за идейното преориентиране на партията в новата революционна епоха след края на Първата световна война като Българска комунистическа партия (тесни социалисти), неговия неподправен и искрен патриотизъм.
* * *
Днес ние отдаваме почит към паметта на Димитър Благоев с ясното съзнание, че делото му е живо. То е в нас и ние сме в него. Защото той беше и е „съвременник на бъдещето“. Защото и днес – в навечерието на сто и петдесет годишнината от негово рождение – Благоев продължава да тревожи нашето съзнание с въпросите, които България си задава, и на които ние сме длъжни да отговорим. Да разберем икономическата и социалната характеристика на новата информационна епоха с присъщите ú закони на социално развитие – това е основната задача на българския социализъм днес, това е заветът на Дядото към днешните поколения български социалисти. Защото светът на третото хилядолетие трябва да бъде не само разбран – той трябва да бъде променен.
* * *
От книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар