
От статията "Героят и неговото време" на доц. Димитър Генчев
Кратката права на живота на Христо Кабакчиев е разделена на две равни половини. През първата прави история – през втората я изучава. Героят и неговият историк. Кабакчиев срещу Кабакчиев. Дилемата е стародавна, защото побелелите глави обичат да внасят мъдрост в неразумната си младост със задна дата. Безкрайните библиотечни лавици на мемоарите много често свидетелстват само за едно – знанието започва там, където свършват възможностите. Затова закъснялата мъдрост буди присмех, а безжалостната Клио съди по документи, а не по спомени.
Всичко, което е оставил историкът Кабакчиев, свидетелства за характер. Той (юристът по образование) е съвсем наясно, че в паметта на бъдещето не се влиза през задния вход на историята. И че никакви адвокатски пледоарии, забравени алинеи и политически споразумения не могат да променят историческата истина независимо от личните желания и партийните решения. „Написах истината и нека преживяното да бъде моят адвокат“ това е веруюто на историка Кабакчиев. „Борих се за своята кауза и само истината може да ме оправдае“ това е веруюто на героя Кабакчиев.
Борба за истината, истината за борбата... Героят на времето, времето на Героя. И така до 6 октомври 1940 година – деня на фаталния трети инсулт.
На гроба му произнасят речи Антон Иванов и Васил Коларов. Димитров, прикован на болнично легло, изпраща развълнувано писмо. Казани са много силни и верни думи, примесени с гузност. Защото най-близките му съратници и приятели съзнават, че ако ги бяха казали навреме, инсултът можеше да не се състои. Останалото е в духа на партийната антропофагия: след като е изяла поредното си чедо, партията му отдава всички почести, които му е отнела приживе.
* * *
Девети юни 1923 г. е трагичен водораздел в живота на Христо Кабакчиев. Той е границата между неговото житейско „преди“ и „после“. Преди: годините на борбата, личното удовлетворение, постигнатите успехи, законното самоуважение и надеждите за бъдещето. И после: жестокият самоанализ, политическият самосъд и привидното благополучие на един провален живот.
В навечерието на преврата той е зает с рутинните си задължения на политически секретар на ЦК на БКП (тесни социалисти). В Народния дом е насрочена партийна вечеринка и той пише словото. Сутринта на 9 юни Христо Кабакчиев свиква спешно заседание на Централния комитет, в което участват членовете на Контролната комисия и парламентарната група. Решението е взето единодушно: неутралитет. Няколко часа по-късно „Работнически вестник“ публикува позива на ЦК на БКП, написан от него: „Новото правителство, създадено чрез военен преврат, идва да замести една военно-полицейска диктатура, тая на селската буржоазия, с друга военнофашистка диктатура, тая на градската буржоазия...“ В специално писмо до местните партийни организации Кабакчиев още веднъж декларира: „Нашата партия няма да даде подкрепа нито на старото, нито на новото правителство и няма да вземе участие във военните действия във въоръжената борба между градската и селската буржоазия.“
И ако е имал някакво съмнение до този момент, след срещата си с Дядото по обед на същия ден Кабакчиев вече разполага с абсолютно единодушие по решението за неутралитета. „На моя въпрос, какво е неговото мнение, Д. Благоев без никакво колебание отговори: „Нашата партия не може иначе да постъпи, тя не може да вземе друга позиция.“ (Спомени на Хр. Кабакчиев)
По-нататъшните събития са известни. Десетки хиляди мъже отчаяно се противопоставят на превратаджиите. Селяни и граждани. Земеделци и комунисти. В Плевенско над двадесет хиляди въстаници блокират окръга. Стотици убити, хиляди затворени. Само в София и в големите градове цари привидно спокойствие.
Броени дни по-късно Кабакчиев ще търси нови аргументи за правотата на личната си позиция. Въпреки намесата на генералния секретар на Коминтерна Васил Коларов и гневните указания на Изпълнителния комитет на Комунистическия интернационал. Коларов ги записва в бележника си: „На 9 юни не е била уместна и целесъобразна никаква намеса на Комунистическата партия в събитията нито съвместно със Земеделския съюз, нито самостоятелно от страна на Комунистическата партия. Народните маси били отвратени от терористическия режим на земеделското правителство, от корупцията на Земеделския съюз, от разложението на дружбашката власт, поради което те не пожелали да се бият в защита на правителството на Стамболийски и фактически не се надигнали на борба. Но те също така не били подготвени за борба в името на едно работническо-селско правителство, тъй като тоя лозунг не бил достатъчно още популяризиран в тяхната среда.“
И още: „Най-последователен защитник на деветоюнския курс беше Христо Кабакчиев... Другарите Тодор Петров и Георги Димитров обясняваха, че по тяхно разбиране на 9 юни партията е заела изчаквателна позиция в първия момент, но с решение да се намеси активно в борбата срещу превратаджиите в един следващ момент, когато се види как ще реагират масите... Димитър Благоев също отстояваше позициите на Централния комитет и беше силно разядосан на Изпълкома на Коминтерна за неговото пряко обръщение към работниците и селяните в България.“ (Васил Коларов. Спомени. С., 1968, с. 529-532)
През август монолитното единство на привържениците на неутралитета е разбито. Терорът, жертвите, кръвта и настоятелните въпроси на редовите членове на Земеделския съюз „Защо не ни подкрепихте, защо ни изоставихте?“ неумолимо изискват отговор. И ако личното и политическото честолюбие на Централния комитет донякъде е отстояно срещу драстичната намеса на Коминтерна, живият живот изисква бърза промяна на курса: единен фронт на комунисти и земеделци, решителен отпор на превратаджиите. Работническо-селско правителство чрез ново въоръжено въстание това е решението на заседанието на Централния комитет на 5‑7 август 1923 г. И независимо че само преди броени дни в специална резолюция се преповтарят тезите за „единственото правилно решение“, а позицията на Коминтерна се обявява за „неточна и недостатъчно осведомена“, партията поема по нов път.
За Кабакчиев новият курс на партията не подлежи на съмнение. Той, политическият секретар на ЦК, е в основата на подготовката на Септемврийското въстание. Под негово ръководство се изработва стратегическият план на боевете. Осигурява оръжие и муниции, приема куриери от цялата страна, пише позиви и обръщения към оцелелите лидери на Земеделския съюз. Той води преговорите с Петко Д. Петков за единния фронт. Тази трескава дейност е примесена с някаква болезнена духовна енергия, катарзис и дълбоко потиснато чувство за лична вина. „Този път въстанието трябва да успее. Още нищо не е загубено, жертвите не бяха напразно. Този път ще победим.“
На 12 септември 1923 г. Христо Кабакчиев е задържан по време на масовите полицейски арести над комунисти и земеделци. Отвеждат го в полицията, после в килиите на Централния затвор. Там, на дървения одър на „адиночката“ започва личният му съдебен процес: следовател, обвиняем, адвокат, съдия Кабакчиев срещу Кабакчиев.
* * *
По възраст Христо Кабакчиев не би трябвало да принадлежи към поколението на първооснователите на партията. Но по духовността си той е един от тях. И все пак е различен не само защото е по-млад (роден на 2 януари 1878 г.), а защото неговата личност е сякаш едно междинно звено между бузлуджанското поколение и новите герои, които заемат ключови позиции в ръководството на партията след разцеплението през 1903 г. Той е онази обединителна фигура, която може да използва едновременно и изстраданата мъдрост на Дядото, и неукротимата революционна енергия на младия Димитров. Да съчетава мъдростта и силата, които трябва да се впрегнат заедно, за да теглят партийната кола в утъпканите коловози на европейския социализъм.
Интелектуално и душевно личността на Христо Кабакчиев естествено се вписва в блестящата кохорта на левите интелектуалци. Мястото му е сред Васил Коларов, Роман Аврамов, Георги Бакалов, Кръстю Раковски, Никола Харлаков – все възпитаници на женевската социалистическа школа от прочутото кафене „Ландолт“. Той има същата европейска ценностна система, култура и манталитет, които ги обединяват в една особена политическа порода, със свой собствен поколенчески език (независимо дали е български, руски, френски или немски), който им позволява много бързо да свалят обичайните препятствия в ежедневните си контакти и да намерят онази гледна точка, която ги прави близки съмишленици и в най-горещите им спорове по стратегията и тактиката на българския социализъм.
Подобно на всички тях, Кабакчиев преминава през марксистката школа на Георги Валентинович Плеханов. И той чете френския превод от Мак льо Рой на „Капиталът“, закупен от книжарницата на Елпидин на Рю дьо Кандол. И той като всички тях, пренебрегвайки тялото за сметка на духа, прави неотразимо впечатление на швейцарските професори с будния си ум и неутолимата си жажда за знание. Ласкателната оценка на професор Пантелеони „Lа brave jeunesse bulgare“ („Славната българска младеж“) или възторженото възклицание на професора им по марксизъм Г. В. Плеханов: „Вие, българите, сте умен народ“ в пълна сила се отнасят и за него.
Още при завръщането си в България (мизерията и болестта му са причина да не получи отлична швейцарска диплома на юрист) Кабакчиев радушно е приет като свой от Благоев, Кирков и Гаврил Георгиев. Докато завършва следването си в Софийския университет, младият Христо Николов (така се подписва в първите си статии) вече се налага като сериозен автор в социалистическите вестници и списания. Той, разбира се, знае цената си, но все пак искрено се радва на всяка похвала, излязла от устата на Дядото, Майстора и Гаврила.
Разцеплението от 1903 г. минава някак безболезнено за него: той е до Благоев заедно с най-близките си приятели и съмишленици Васил Коларов, Никола Максимов, Николай Харлаков, Роман Аврамов. Личната му драма започва през 1905 г., когато е принуден да застане срещу повечето от тях, заклеймени от Димитър Благоев с етикета „анархолиберали“. И го прави с ясното съзнание, че постъпва правилно и целесъобразно: в името на идеала си човек може да се откаже от веригите на старото приятелство, особено когато то вреди на партията. Впрочем, ако е имало някакво огорчение от раздялата, то е подсладено от избирането му за член на Централния комитет на партията от Дванадесетия конгрес на БРСДП (т. с.) на 17 август 1905 г. заедно с Димитър Благоев, Георги Кирков, Гаврил Георгиев и Васил Коларов. За него това е велика чест и огромна отговорност. Редовните му публикации в „Работнически вестник“ и „Ново време“ шлифоват публицистичния му талант. Той пише с някакво неистово настървение стотици статии, книги и брошури от 1905 до 1910 г., когато наследява поста на главен редактор на „Работнически вестник“ от Гаврил Георгиев. Само след няколко месеца вестникът на партията става ежедневник с тираж от петнадесет до тридесет хиляди екземпляра.
През 1914 г. Христо Кабакчиев е избран за народен представител. От този момент в продължение на десетилетие той е един от най-ярките и убедителни оратори на социалистическата парламентарна група. С годините Дядото все по-често търси неговата помощ. Защото Христо Кабакчиев не само държи здраво в ръцете си литературното кормило на партията, той все повече се налага като негов заместник. Благоев го използва за сложни международни мисии в Социалистическия интернационал, особено когато е необходима защитата на принципите на тесния социализъм срещу многобройните опити на Международното социалистическо бюро за обединение на тесните и широките социалисти.
С годините и опита Кабакчиев все по-видимо се налага като един от най-видните идеолози на партията. Теоретичните му разработки се ценят високо от партията заради тяхната принципност и прозорливост. Събитията по време на Първата световна война, Февруарската и Октомврийската революция безусловно потвърждават правотата на неговата стратегическа позиция. Именно поради това Централният комитет на партията му възлага да обоснове новата програма, която да изведе партията в новата революционна епоха, започнала от Октомври 1917 година.
През 1919 г. Христо Кабакчиев публикува брошурата „Лозунгите и програмата на Работническата социалдемократическа партия“. В нея ясно личи следата от пъпната връв на болшевизма: класа против класа, диктатура на пролетариата, червена армия и народна милиция, експроприация на експроприаторите и социалистическа република във форма на съветска власт. Всичко това ще се осъществи четвърт век след приемането на програмата и шест години след смъртта на нейния автор, а ще се унищожи след още четиридесет и пет години.
Но да се върнем към единичната килия на Централния затвор. Вече е началото на ноември 1923 г. Кабакчиев изпраща писмо декларация: „Да се признае 9 юни за тактическа грешка на партията... На 9 юни партията трябваше да се хвърли решително в борбата заедно със Земеделския съюз против буржоазията с лозунга за работническо-селско правителство.“
Вината е поета с достойнство. Както го прави Дядото: „... трябва безусловно да се признае грешката“.
И Димитров също: „Деветоюнската грешка ми тежи като Монблан и ще ми тежи до гроба. Тая грешка бе открай докрай опортюнистическа. Това съм го писал още в 1923 година. Тая грешка бе едно черно петно върху моя революционен живот, който аз съм започнал още от 12-годишна възраст като чирак стачник.“
По-нататък е разбираемо – след като има грешка, трябва да има грешници. Големи и малки. Големите поемат вината, малките се скриват в колектива. Големият Благоев е вече тежко болен. Големият Димитров ръководи Септемврийското въстание. Големият Кабакчиев е в затвора, на една крачка от бесилото. Виновни има, но никой не може да бъде наказан засега.
Следващите години от живота на Кабакчиев са известни.
Около две години затвор. Присъда от 12 години и половина. Амнистия от правителството на Андрей Ляпчев. На 16 февруари 1926 г. излиза от затвора. През май 1927 г. заминава за СССР. Посрещат го като герой (в началото). Включват го в представителството на БКП в Коминтерна. Член е на Интернационалната контролна комисия. Преподавател по история на БКП и по марксизъм-ленинизъм в Комунистическия университет.
Година по-късно е вече само преподавател. Новото революционно поколение от български емигранти жадува възмездие за деветоюнската грешка, за проваленото Септемврийско въстание, за партийния аристократизъм на старците опортюнисти, неспособни да провеждат революционната партийна линия. Атаките на левите сектанти рикошират в Димитров, обхождат Коларов и неизменно точно поразяват Кабакчиев. Той пише статии, изказва се на поредицата от т. нар. московски съвещания, прави си самокритика и продължава да отстоява революционната история на тесняшката партия. Димитров се опитва да го защити с известна предпазливост: „Той показва пример за превъзпитание на българския тесняшки революционер-марксист и настоящ марксист-ленинец. „
Само че е вече късно: „левите сектанти“ са го обявили за десноопортюнистически ликвидатор и той огорчен се затваря в себе си. Започва вторият период от живота му – този на историка. Впрочем помагат му в научната кариера – сталинисткият терор не е само „черни Тамари“ и заредени винтовки, той приема и по-рафинирани форми на насилие. Основната научна задача на Хр. Кабакчиев е да изучава грешките в историята на партията. И най-вече собствените си грешки. Колкото повече грешки, толкова повече растеш в науката.
През 1936 г. Христо Кабакчиев израства като старши научен сътрудник в Института по история на Академията на науките и доктор на историческите науки. Даже успява да издаде и един сборник „БКП в резолюции и решения“. Книгите му „Димитър Благоев и партията на тесните социалисти“ и „Спомени“ така си и остават много години в ръкопис. Толкова успява като историк. Като герой е публикувал над две хиляди статии и около тридесет книги и брошури.
На 6 октомври 1940 г. Христо Кабакчиев се преселва в света на любимите си герои. При Дядото, Майстора и Гаврила. Третият инсулт радикално премахва шизофреничното раздвоение на личността му. Историкът и неговият герой се сливат в единното си цяло – човека Христо Кабакчиев. Месец по-късно Георги Димитров ще напише какъв беше този човек: „Христо живя, бори се и умря като истински герой, винаги верен на великото дело, на което бе посветил живота си, огромните си способности, цялото си благородно сърце и могъщ дух.“
Тези думи са написани на 10 ноември 1940 г. Изглежда, оттук идва историческата традиция на социалистическата партия да казва на 10 ноември верни, но трагично закъснели истини.
Закъснели, защото ако бяха казани навреме, Кабакчиев щеше да се радва на дълъг и достоен живот.
Трагични, защото ако виждахме и казвахме истината навреме, партията ни щеше да е още жива.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
С малки съкращения от книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Паметникът на Христо Кабакчиев се е намирал в зелената площ на ъгъла на бул. “Приморски” (тогава “Червеноармейски”) и улица “Княз Батенберг” (тогава “Хр. Кабакчиев”) във Варна. За неговото изграждане местният Изпълком взел решение още през 1946 г., възложил го на софийския скулптор Константин Любенов Доганов, който го изпълнил през 1947 г. Паметникът бил изграден на мястото си чак в края на 1961 г. и открит най-тържествено на 15 януари 1962 г. След промените бюстът е преместен на една от алеите на Ловен клуб „Диана” край гр. Тервел, където е оставена от Община Варна на отговорно пазене.
Няма коментари:
Публикуване на коментар