
Историята на българския социализъм е пропита с любов и омраза. Тя е вековната история на един идеал, преследван с вяра, светъл разум и жертвоготовност. Но тя е история, обагрена с фанатизъм, догматизъм и жестокост – най-вече към своите, към бившите, към довчерашните, към „враговете“ с партиен билет. Към онези, които не се вписват в схемите на старите учебници.
Стогодишната омраза тегне върху много имена, обрекли целия си жизнен път на своя идеал. При всичките им грешки, колебания, отстъпления и заблуди те заслужаваха и справедливост, и благодарност, и уважение. Не само заради себе си, а заради самите нас.
Жестоките партийни страсти не пожалиха и Рицаря на чучулигите Никола Габровски. Не му простихме отиването при „широките“ през 1903-а, дори когато се завърна в партията на „тесните“ през 1914-а, дори когато бе застрелян от фашистки куршум като комунист през 1925-а.
Затова днес се ровим в задния двор на собствената си история – разединени, разколебани или отстъпващи – да преживеем миналото си отново, след като вкупом го забравихме…
* * *
Никола Габровски заема особено място сред първопроходците на българския социализъм. Своето неповторимо, лично място сред най-първите, най-умните, най-талантливите дейци на сто и петнадесет годишната ни партия.
Появата му в блестящата плеяда на нашите предтечи съвсем не е случайна. Както и появата на Димитър Благоев, Георги Бакалов, Кръстю Раковски, Георги Кирков, Янко Сакъзов, Евтим Дабев, Гаврил Георгиев – първото социалистическо ято на чучулигите.
Обединяваше ги властната обществена необходимост – да се даде отпор на новото, още по-уродливо социално робство, потъпкало мечтата на Апостола с една продажна монархия, с едно общество, ограбващо труда на деца и жени. Да осъдят нравствено моралния цинизъм на новоизлюпените фабриканти, предприемачи и рентиери, пълнещи новичките си виенски каси с цената на ограбен труд, мизерия и болести. Да осмеят парвенюшките демонстрации на байганьовците, като докажат на обществото правотата на Балзаковата мисъл, че зад всяко голямо богатство се крие по едно голямо престъпление.
И за да могат да постигнат всичко това, те създадоха своята партия.
Първата крачка бе през април 1891 година. Събраха се в Търново в лозето на Никола Габровски. Там приеха теоретичните основи на Българската социалдемократическа партия „по принцип“ и насрочиха Учредителния конгрес на Бузлуджа. Програмата и Уставът предизвикват най-малки възражения. При създаването им Благоев и Габровски се ползват от програмите на най-авторитетните социалистически партии в Европа – Германската социалдемократическа партия и Френската работническа партия. Влиянието на европейската социалистическа мисъл е ясно доловимо, но то не е механично подражание, а творческо преосмисляне и адаптиране към конкретните социално-икономически и политически условия в България.
В лицето на Никола Габровски Димитър Благоев намира своя дългоочакван съмишленик. Габровски е истински европеец – и по образование, и по дух. Руски възпитаник, студент по право в Женева, той е узрял за изпълнението на своята историческа задача. Преминал е през школата на великите руски демократи и най-вече на Лавров. В Швейцария е заедно с Плеханов, Засулич и Акселрод. Приятели са му много величия от Интернационала и лидери на европейските социалистически партии. През 1889 година Н. Габровски присъства на учредяването на Втория интернационал.
В Женева Габровски изучава теоретичните трудове на Маркс и Енгелс и подобно на Ботев „раздъвква“ „Капиталът“ като екзотичен чуждестранен плод. Тук той се оформя като марксист, но онова, което вдъхва особена енергия на бурната му политическа дейност, е запознанството с едно реално, мощно работническо движение и една голяма работническа партия, които печелят много трудни и ценни победи в борбата между труда и капитала. Тук се запознава лично с Жан Волдерс и с онзи особен женевски привкус на швейцарския социализъм, с хармоничната интеграция на социалистическия идеал в една европейска страна, където политическият разум много често взема връх над партийните страсти. Където ориенталската злоба и отмъстителност са непознати, а келепирът се преследва с регламентирана институционална благообразност.
От Женева Никола Габровски донася и своя исторически оптимизъм, който го крепи през многото му лични, обществени и вътрешнопартийни изпитания. Този европейски дух на цивилизованост, на достолепие до такава степен се пропива в личността му, че става основен белег на неговата същност. И още един щрих към портрета на Габровски – удивителният му личен кураж. Той е редом с Дядото във всички превратности на общата им политическа съдба. И тази хармонична общност на личности от такъв калибър се основава на нравственост, целеустременост и жертвоготовност. В отношенията им няма и следа от подчиненост или от безпринципни приятелски компромиси. В техните теоретични и политически свади често проехтява звън на метал, но никога не се вади оръжие – даже след разцеплението през 1903 г., когато двете социалистически партии започват тежка, окопна, междуособна война.
Защото Габровски и Благоев се допълват взаимно. И ако Благоев е теоретикът на българския социализъм, Габровски е неговият организатор и пропагандатор.
Блестящите публицистични дарби на Никола Габровски се открояват веднага на страниците на първия партиен вестник „Работник“. Той е главният редактор, свързал името си с началото на левия партиен печат – пише, превежда, издирва автори, поддържа кореспонденцията с чужбина и в редакцията на вестника се стичат дописки, кореспонденции, статии от цяла Европа. Още с първия брой на в. „Работник“ (1 ноември 1892 г.) Никола Габровски отваря вестника за всички талантливи пера на партията. Затова на неговите страници израстват толкова много млади публицисти, теоретици, преводачи.
Година по-късно името на главния редактор на „Работник“ е известно на цяла България. Мразят го и му се възхищават – според кантара на политическите си пристрастия – и му се възхищават, мразейки го. Клеймят го, но го уважават – заради високата му нравственост, лична безкористност и преданост към идеала. В партията Габровски е „вторият стълб“ и затова, когато през лятото на 1893 г. БСДП решава да изпрати делегат на Цюрихския конгрес на Социалистическия интернационал, всички местни дружинки единодушно го определят да ги представлява.
В Цюрих Габровски се качва на високата конгресна трибуна, следван от погледите на най-известните лидери на световната социалдемокрация, за да обяви раждането на партията на българските социалисти, краткото ú минало и вековното ú бъдеще: „… младата партия на нашата малка страна ще става все по-силна и по-силна и ще може към делата на другите партии в другите страни да внесем и своята лепта.“
Политическото самочувствие на главния редактор на „Работник“ е завидно. Партията му е реален факт. Общественият интерес към нея е изключителен. И най-върлите противници на българската социалдемокрация са осъзнали, че в политическата система на следосвобожденска България се е интегрирал нов политически субект с ясни цели, дългосрочна програма, стройна организация и сериозен обществен кредит на доверие. Ироничните подмятания в официоза „Свобода“ за „разпалените мозъци на десетина дечурлига“ в края на 1893 г. се заменят със сериозна, последователна критика на българския социализъм. И най-сериозното доказателство за нарасналия престиж на партията, за превръщането ú във важен политически фактор – настъпва епохата на политическите преследвания. Тайните агенти на Стамболовата полиция донасят за всяка крачка на социалистическите лидери. Започват уволненията, гоненията, процесите и затворите.
Габровски, разбира се, пръв усеща резултатите от високия обществен престиж на собствената си партия. Той е особено опасен за политическите си противници, защото е теоретик, който може да вдъхне живот и на най-отвлечената социална концепция. И защото Рицарят на чучулигите възприема Марксовото слово като програма за действие и не воюва с вятърни мелници, а се стреми към най-сериозната арена на политическата борба – парламента.
И Благоев, и Габровски съзнават много добре, че надценяването на политическите ресурси, с които разполагат, е гибелно за партията. Те предпочитат един продължителен организационен период на консолидация на партийните сили, на плодотворна пропаганда и агитация, на широка издателска и теоретична дейност. Живият живот ги тласка във вихъра на политическите страсти. Затова в края на 1893 г. Никола Габровски прокламира своята идея за бързо усилване на партията, за създаването на една голяма социалистическа партия, способна сама да решава сложните проблеми на всекидневието в полза на „угнетените слоеве“. Бедните, гладните, голите, унижените и оскърбените вече имат своята политическа перспектива – групирани около партията на българските социалисти, работниците, занаятчиите, земеделците и дребните търговци трябва да тръгнат на съзнателна политическа борба. „… Ний не можем да вярваме в подкрепата на разните буржоазни партии. Работниците, обществото ще следят за нашето поведение и ний трябва да държим о принципите си и без страх да си служим с всички легални средства за борба, която нашата конституция ни дава“ – заявява Габровски от трибуната на Третия извънреден конгрес на партията през лятото на 1893 година.
Първият опит на българските социалисти за открито излизане на политическата сцена на изборите за Седмото обикновено Народно събрание дава сериозна заявка за бъдещето. БСДП се явява със самостоятелна бюлетина в няколко избирателни окръга. Габровски се кандидатира във Велико Търново. Срещу него застава лично Стефан Стамболов. Резултатите са предопределени от бруталния терор на властта. Остава фактът: партията раздава над седем хиляди бюлетини и среща голямата готовност на селската маса да подкрепи кандидатите социалисти.
Година по-късно в Осмото обикновено Народно събрание Българската работническа социалдемократическа партия изпраща двама свои най-видни представители – Никола Габровски и Янко Сакъзов. Те сядат в лявото пространство на заседателната зала и формират първата парламентарна група на българските социалисти. С този акт БСДП заема своето естествено място на парламентарната арена. Гласът на партията ехти в многобройните политически битки и отстоява интересите на „българското работно население“. Парламентарните анали са запечатали страстните речи на Габровски и Сакъзов, остроумните им реплики, сериозното националноотговорно отношение на партията към съдбовните въпроси на нацията. И още нещо: в парламента българските социалисти се изявяват като истински демократи. Като безкомпромисни борци срещу настъпващия личен режим на Фердинанд, срещу подмяната на резултатите от народния вот и срещу ограничаването на конституционните права и свободи.
Годината 1894 е преломна в живота на Никола Габровски. Той вече не е само публицистът, главният редактор, народният представител – той е един от безспорните лидери на българската социалдемокрация. Непрекъснато в центъра на общественото внимание, Габровски все по-болезнено усеща тежката сянка на Дядото. В една партия има място за много водачи, но лидерът винаги е един. В партията на българските социалисти Благоев и Габровски са един до друг. Свързват ги съзнанието им на първооснователи, на теоретици и организатори, близката им съдба, културата и нравствеността им, духовните ценности. Разделят ги мъченическото упорство на Димитър Благоев в увереността и правотата на поетия път, стратегическото му изчакване в преследването на „крайната цел“ и политическото нетърпение на Габровски да обедини партията с целия народ. Да намери в бедните селски маси естествен и верен съюзник, да живее със сладката надежда, че победата е тъй близко.
Конфликтът между двамата започва, както винаги в историята на партията, маскиран като въпрос за печата. Причината е по-дълбока. Благоев държи фанатично на стратегията, на крайната цел, на „бъдъщността“ на движението. Габровски разчита на тактиката, на естествения ход на живота, на всекидневните малки, но ценни победи на труда над капитала. И в преследването на тази цел той е готов на определени отстъпки, вярвайки в собствените си възможности да насочва събитията точно в избраната от него посока. Така Стратега и Тактика от един до друг постепенно застават един срещу друг.
Отдалечаването, отчуждението, разривът са голяма лична драма за двамата и в значителна степен предопределят бъдещото разцепление на партията на „тясна“ и „широка“ фракция.
В започналата полемика веднага се намират съюзници – Благоев се опира на Георги Кирков, Гаврил Георгиев, Георги Бакалов, а Габровски – на дейците от старата гвардия Евтим Дабев, Константин Бозвелиев и Янко Сакъзов. Споровете между най-видните дейци на българската социалдемокрация вкарват партията в тежка политическа междуособица. И причината не е (само) кой да води бащината дружина. Ожесточената полемика повтаря като огледално отражение споровете и разцеплението между най-видните дейци на европейската социалдемокрация. Едните застават на позициите на „папата“ на европейския социализъм Карл Кауцки, другите – на страната на продължителя и тълкувателя на теоретичното дело на Маркс – Едуард Бернщайн.
1903 година донася разцеплението. Благоев и Габровски застават от двете страни на барикадата. И колкото и да е ожесточена разпрата между тесните и широките социалисти, историците не могат да не отбележат нещо съвсем изненадващо за грубите политически нрави от онова време – и двамата се щадят взаимно. Благоев е удивително толерантен към историческите заслуги на бившия си съратник. Габровски не крие огорчението си от раздялата, но не си позволява да изтърве обидна квалификация за Дядото. Мостовете са вдигнати, но не са взривени. Никола Габровски остава в партията на „широките“ социалисти с ясното съзнание на пазител на историята, ценностите и победите на ранното социалистическо движение. Затова той непрекъснато отстоява „социалистичността“ на социалистическата партия на широките. Дядото води партията си с твърда ръка и с непреклонния си македонски характер към далечната, но сигурна победа на българския пролетариат в „грядущата“ социалистическа революция.
Престоят на Никола Габровски в партията на широките социалисти продължава цели единадесет години. И през всичкото това време той прави същото, което Благоев прави за своята партия – не позволява радикално изменение на партийната програма. Отстоява марксисткия характер и класовата същност на социалдемокрацията. Води полемика със собствените си съпартийци срещу безпринципното политическо съглашателство в преследването на депутатски места и срещу опасността от израждането на партията в дребнобуржоазна котерия с неясна политическа физиономия и със слугински политически функции по отношение на буржоазните партии. Политическите му послания са обърнати към партията. Словото му е като морски фар – предпазва кораба от рифове. Непресъхваща е вярата му в обединението на всички социалистически сили около една обща програма и с единна воля за действие.
През 1910 година Габровски все още вярва в собствената си правота и се надява на обединението. Надеждите му се подхранват от решението на Амстердамския конгрес на Социнтерна, който приема в своите редове БРСДП (обединена) и се обявява за незабавно сливане на двете социалистически партии. Със същата цел са свързани и мисиите на Лео Троцки и д-р Кръстю Раковски. Провалът на обединението е неизбежен. Малко преди да си тръгне от България в края на 1912 г., членът на Международното социалистическо бюро на Втория интернационал д-р Кръстю Раковски написва: „… Завистта, която те изпитват един към друг, е феноменална, мнението, което имат един за друг, не ще чуете и от най-големите им политически противници… те могат да бъдат лоши социалисти, но добри буржоазни демократи…“.
Балканската, Междусъюзническата, Първата световна война донасят масова покруса и олевяване на масите. Габровски отново застава на тяхна страна. Връщането към Благоевата партия е неизбежен и логичен ход в сложната му политическа съдба: „Аз напускам широката партия – пише той в специална декларация, – но както вчера, тъй днес и утре, ще стоя твърдо и будно на поста си и с гордото съзнание за правотата в силата на социалната демокрация ще продължа под нейното знаме борбата за възтържествуването на социализма.“
Както е известно, Никола Габровски умира като комунист през 1925 г., пронизан от куршума на наемен убиец фашист.
* * *
Делото на Никола Габровски е вградено в темелите на българския социализъм. Един век съдържа достатъчно време да разберем поне това. Той няма своята научна биография, изящно томче с негови писма, тритомник с отбрани статии. Но има пример, призив и съдба – отдадени на партията. Време е да му простим. Време е да си простим. И да поемем заедно по вековния си път, към заветната цел – възтържествуването на социализма.
От книгата на доц. Димитър Генчев „Първоапостолите на идеала”, ИК „Христо Ботев”, София 2006
Няма коментари:
Публикуване на коментар