От книгата на Здравко Петров „Силуети на любими автори”, издателство „Народна младеж”, София, 1978 г.
Появата на Маркс не е случаен феномен на историята. И за него може да се каже, че е „филигранна работа на цяла епоха". За него са работили дълго и упорито няколко исторически периода. Големи културни пластове са се разместили, за да се яви в тая сънна, геологична, благодушно-сантиментална Германия на Нибелунгите и детските градини фигура, подобна на тая на Маркс. И най-вече философското учение, което ще замени „оръжието на критиката" с „критиката на оръжието" и ще даде един нов социален модел на света.
Фридрих Енгелс разглеждаше научния комунизъм като приемник и наследник на немската класическа философия, на английската политическа икономия и френския утопичен социализъм. Тия три могъщи потока на човешката мисъл през XIX в. се вляха в марксизма. В края на краищата самият философски материализъм на Маркс и Енгелс беше един величествен синтез, едно материалистическо тълкование и продължение на Хегел, гениална реконструкция на неговата идеалистическа диалектика. Същевременно сам по себе си марксизмът е качествен скок в областта на философията. Маркс и Енгелс ориентираха философията към земни проблеми, тя се превърна в духовно оръжие на пролетариата. Тя стана сила в ръцете па революционните маси. Това търсене на предметния критерии на истината в сферата на практиката никак не е случайно, не е някаква прищявка на двама гениални хора, а чисто и просто го изискват историческите потребности на епохата. На обществената арена се е появила една нова, енергична класа, която намира в лицето на Маркс и Енгелс своите идеолози и първоучители.
Създаването на марксизма е една непосилна трудна историческа и културна задача. Сега някои неща изглеждат всеобщо достояние, но за тяхното изясняване са работили два колосални ума, които са стояли на върха на човешкото познание на своята епоха. Известна е енциклопедическата пълнота на знанията на Енгелс, а самият Маркс е дълбокообразован философ, икономист и историк. Даже най-големите противници на Маркс и най-вече тия, които отричат философските му идеи, признават в негово лице гениалния историк. Без неговия гений на историк-анализатор са невъзможни такива шедьоври на историческото мислене, като „Класовата борба във Франция" и „18 брюмер на Луи Бонапарт", които се отличават със своята художествена архитектоника и аналитична сила. За да се напише едно такова произведение като „Капиталът", е нужна грамада от човешки знания, колосална сила на интелекта, голям усет за хода на историята.
Маркс сам по себе си, като всяка гениална натура, е един велик синтезатор. Той съумя да абсорбира в себе си всичките истини, които се носеха във въздуха на неговото време. А това бе време на критика на религията, появата на Хегел, разпадането на Хегеловата школа, „Млада Германия", „истинския социализъм", Вайтлинг, хегелианската левица, Фойербах. Епохата на Маркс е богата на личности и кипеж на идеи. Ние просто се сблъскваме с един блестящ концерт на гении и таланти от първа величина. Маркс носи в себе си частица от тях. Някой беше казал: съберете на едно място Хегел, Сен Симон, Фурие, Спиноза, Хайне, Ласал, Анфантен и ще се получи една неповторима духовна сплав, наречена д-р Маркс — специалиста по идеология и революции. И все пак тоя „червен доктор" е твърде различен от своите велики съвременници и предшественици. Макар и излязъл от съзерцателните покои на Хегелова Германия, той става нещо качествено ново. Макар че в своето ранно развитие е един от „диадохите на хегелианството", той много бързо отхвърли чуждите влияния и намери пътя за собствената си философия. В своя път на велик материалист-диалектик той се освобождава от много митологически и философски предания на миналото. Сам развенчава кумири и фетиши, безпощадно къса сантименталните връзки с първоначалното си духовно обкръжение, с единствената цел да намери правилния път към оная философия, която ще измени по научен път действителността. И в това отношение той е твърде самотен, като всеки гений, даже жестоко самотен и би страдал от това, ако не беше пламенната му дружба с Енгелс.
Маркс взе всичко, което можеше да вземе от своите гениални предшественици, отхвърляйки само заблудите на класовата им ограниченост. Но там, където той намираше истини, черпеше с пълна шепа. Известно е, че Мишле и Мине лансираха понятието „класа", френските историци на епохата на Реставрацията откриха класовата борба. Но те я виждаха само в сферата на историята на Англия, Маркс я разпростря върху историята на цялото общество. Най-вече учението за класовата борба той превърна в смъртоносно оръжие, насочено към сърцето на буржоазията. Доказа, че класовата борба води до социална революция и идването на власт на работническата класа. Маркс взе и много от сенсимонизма, много неща от неговите съставни части: като критиката на капиталистическото общество, второстепенната роля на въпроса за държавната форма, пренасянето на центъра на тежестта в икономиката и науката, космополитизма, борбата с религията и „старото християнство". Но той превърна социализма от утопия в наука. Като човек бе твърде различно устроен в сравнение с гениалните чудаци и сантименталистите Сен Симон и Фурие. Авторът на „Капиталът" и „Към критика на политическата икономия" видя всички отрицателни страни на буржоазния строй, който осъжда милиони хора на глад, мизерия и израждане. Но всичко това той видя не като благодушен утопист, който строи миражни кули и слънчеви царства или си урежда срещи с ротшилдовци по ъглите на улиците, или търси филантропични рецепти за спасение на човечеството, а като създател на системата на научния комунизъм.
Маркс не се задоволява със сантиментална критика над язвите на капитализма. Той влезе в историята не само като „рицар на класовата борба", която, колкото да е велико откритие в историята, не принадлежи само на него, ако съдим по собствените му думи, а преди всичко като откривател на работническата класа, като гробокопач на капитализма. И в това се състои неговото величие на пролетарски мислител и триумфът на неговата историческа диалектика. Той е изпълнен през целия си живот с една необикновена омраза към буржоазното общество. Разбира се, като всеобхватен ум признава историческата роля на буржоазията за развитието на производствените сили, и за това има и лични мотиви. По рождение му е отнето правото на катедра, търпи несгодите на емигрантския живот. Но той не е един обикновен честолюбец, ранен от нелепостите на системата, не се ръководи само от лични мотиви подобно на Ласал, който обичаше да казва: „Ако бях се родил принц или княз, щях да бъда, по външност и начин на живот, аристократ. Но така, понеже съм син на прост гражданин, когато му дойде времето, ще стана демократ."
При Маркс случаят е много по-сложен. Тук има нещо по-голямо, което не се покрива с обикновена човешка мярка. Ние се сблъскваме при определения случай с един велик хуманист (което проличава не само при младия Маркс с неговото съчувствие към индивида; както искат да ни внушат екзистенциалистите и персоналистите), който зад хладния си слог крие своето голямо човеколюбив. Гениалният създател на научния социализъм вижда в лицето на борбата на пролетариата едно спасително дело, което има значение не само за тая класа, но и за цялото човечество. Безкласовото общество е безпощаден извод на едно историческо развитие, което ще погребе експлоататорската система на буржоазната класа, която ще погине от тежестта на собствените си социални престъпления. В една забележителна реч на Карл Маркс, произнесена във връзка с юбилея на чартисткия „Народен вестник", се казва: „През Средните векове в Германия съществувало тайно съдилище — „Съдът на фема", което си отмъщавало заради злодеянията на управляващите класи. Ако на някой дом се появи черен знак, то това означава, че притежателят е белязан с „фема". Сега по всички домове на Европа е начертан тайнственият червен кръст. Самата история ръководи съда, а пролетариатът е изпълнителят на присъдата. "
Гулиелмо Фереро в своята книга „Млада Европа" на едно място отбелязва: „Всички велики произведения на семитския дух са тъжни: и раждането на един еврейски гений почти всякога означава една тъжна вест за човешкия род. Спиноза му възвести, че доброто и злото не съществуват; Маркс — че обществата са една отчаяна борба на класите, чийто най-върховен закон е заключен в мотото: „Твоята смърт е моят живот".
Но знаменитият автор на „Величието и падението на Рим" не е много точен в своята преценка за Маркс. Защото появата на Маркс е само лош знак за една част от човечеството, и то нищожната, свързана с експлоататорската върхушка, за останалата, за народите, тя е симптом на социално освобождение, обновление, духовна пролет. Вярно е, че от произведенията на Маркс не вее евтин оптимизъм, най- вече от ония, в които той подлага на унищожителна критика капитализма и неговите язви. Защото носи вече в себе си едно горчиво познание за историческата диалектика, за залеза на класите, за тъжното разположение на богати и бедни, експлоатирани и експлоататори в обществото. Особено когато четеш някои страници от най-голямата книга за неговия живот, просто настръхваш за престъпния лик на младия капитализъм в Англия от епохата на „акумулацията на капитала". Виждаш как това младо, кръвожадно животно не се спира пред нищо: не обръща внимание и на крехките детски кости, и на нощния женски труд. Тия страници от „Капиталът" са написани по-вълнуващо от всеки социален роман, те са пропити с изобличителна сила, нравствен патос, човеколюбие, гняв й болка.
И за всичко това най-малко може да бъде обвинен Маркс и неговата вродена меланхолия. За нерадостното състояние на тоя ум е виновна буржоазната система, взета с цялата нейна престъпност.
Маркс живее в една епоха, която не позволяваше аристотеловска пълнота на човешките знания. И въпреки това той беше един високообразован ум, една енциклопедична глава. Разбира се, неговите знания не могат да бъдат мерени по стария начин или по филистерски, типично немски, педантично: по томове. Защото той беше не само кабинетен човек, но и енергичен деятел на зараждащото се работническо движение по света. Той кореспондираше и напътстваше дейците на работническото движение не само на Европа и Америка. Той не успя да напише многотомна „Естетика", но с тая задача би се справил и някой по-среден ум. Но той успя да изложи своите възгледи върху изкуството в една по-свободна форма, които по-късно влязоха в основата на изработването на марксическата естетика, развита от Меринг, Ленин, Плеханов, Луначарски.
И досега неговата „Изповед" е едно необичайно явление. Това произведение на Маркс говори за широтата на една многостранна натура. Той е живо въплъщение на многообразието на човешката култура. Тоя всеобхватен ум от всичко се вълнува, като се почне от древния герой Спартак и Гракхите и се стигне до големите реалисти на XIX век, за които той има много ласкави отзиви. Прави впечатление, че естетиката на неговия литературен вкус е твърде широка. Вярно е, че той се отличава с класическото си образование, има пиетет към древността, но той не е вкостенял в своите естетически предпочитания. На някои може да се стори странно това съчетание с култа към Шекспир и предпочитанието на любими автори като Дюма и особено тоя Пол де Кок. Но това при човек като Маркс никак не изглежда чудно.
Марксизмът е рожба на европейската култура. Той е висш концентрат на култура и интелигентност, блясък и финес. А европейската цивилизация почива върху полуразвалините на античността и ренесансовата култура, която се строи върху индивида, освободената личност. Маркс, по думите на Меринг, смяташе за „непоправим идиот" тоя, който не вижда значението на античната култура за работническата класа. Защото именно тя, като най-безкористната социална и историческа класа, трябва да съхрани в себе си всичко светло, красиво и хармонично, което са ни завещали древните гърци и латинците. Маркс особено ненавиждаше апологетите на капиталистическото общество, които възхваляват „свободната" конкуренция и наемното робство и ги противопоставят на робовладелството. Те искат античната радост от живота да подменят с мизерните идеали на собственическото общество. Още Николай Ленге, писател от XVIII в., когото Маркс ценеше много високо, даже го считаше за гениален, твърдеше, че положението на наемния работник е най-лошият вид робство.
Класиците на марксизма се отнасяха с дълбоко уважение към културата на античността, по тоя въпрос те се изказват нееднократно. Те имаха отрицателно отношение към еснафско-сантименталната критика на робството, особено когато зад нея се крие открита апология на „свободния" труд на капиталистическата фабрика.
Енгелс пише: „Без робство не би имало гръцка държава, гръцко изкуство и наука, без робство не би имало и Рим. А без поставената от Гърция и Рим основа не би имало и съвременна Европа. Ние никога не бива да забравяме, че цялото наше икономическо, политическо и умствено развитие е излязло от такова предварително състояние, при което робството е било толкова необходимо, колкото и общопризнато. В тоя смисъл ние имаме право да кажем, че без античното робство не би имало и съвременен социализъм."
Самият Маркс дължи своето образование предимно на античността. В неговите съчинения се срещат предимно стилистични фигури и имена, почерпани повече от античността, отколкото от християнската цивилизация. Той превъзходно познава митологията. В тия години тая дисциплина е застъпена много добре в германските университети. Младият Маркс слуша лекциите на Велкер. Той слуша също така лекциите на Август Шлегел, професора, и на Хайне по въпросите на историята на античната литература (Омир, Проперций). През целия си живот Маркс е обичал да се връща към класиците на античността, особено той е обичал да препрочита Есхил в оригинал всяка година. Тоя култ към античността го съпътства цял живот. Маркс неведнъж говори за голямото значение на културата за бъдещото социалистическо общество. Новото общество може да създаде нови форми на културата само ако хвърли мост между миналото и настоящето. Защото на голо пространство не се строи култура. И досега в трудовете на Маркс и Енгелс се концентрират на много гениални идеи. Те още в зародиш са забелязвали опасността на някои плебейско-нихилистични идеи и настроения за културата. На едно място в „Светото семейство" Маркс пише:
„Грубият комунизъм е само завършена форма на тая завист и на тая жажда за изравняване, за установяване известен равен на всеки минимум. Той има определена, ограничена мяра. Че това унищожение на частната собственост съвсем не е действително присвояване и обогатяване, показва присъщото му абстрактно отричане на целия свят, на образованието и цивилизацията: то е само връщане към неестествената простота на нищия и нуждаещия се човек, който не само не е прекрачил през границата на частната собственост, но дори още не е достигнал нейното равнище."
Историята е богата с всякакви примери. Тя познава епохи на веротърпимост и на фанатизъм, на бляскав разцвет на културата и на разрушение на стари културни ценности, на войни и варварски нашествия. Открай време Азия е била огнище на ереси и иконоборство. Неведнъж варварските нашествия са осуетявали разцвета на стари, плодоносни култури. Особено много са жертвите на фанатизма, еднокнижието, религиозната нетърпимост. И тук не са пощадени и стари градове. В Александрийската библиотека биват унищожени 600 000 ръкописа в единични екземпляри, древната астрономичка и еманципаторка Хипатия, това свещено цвете на александрийските градини, става жертва на религиозната тълпа. Тертулиан — ранният идеолог на християнството, наметнат с червен мантел, с жезъл в ръка е ходел да чупи прекрасните мраморни статуи на древността. Първите революционни рефлекси на плебейско-пролетарските маси бяха отправени не само към богатите, но и против света на цивилизацията и образованието. На „философията на наслаждението" те противопоставяха своята уравниловска бедност и пословична простота. В епохата на Саванарола масите се нахвърляха върху всички статуи, картини, предмети, които служеха за обект на наслаждение на флорентинските патриции. В епохата на Кромуел английските пуритани унищожаваха театрите и подлагаха на мъчения актьорите. Но не това прави величието на човешката история, не по завоевателните походи на Тамерлана съдим за историческия процес!
Ние сме съвременници на зараждане на нови, културноизостанали настроения срещу общочовешката култура. Тъмните инстинкти в някои страни на земното кълбо се насочват по фалшива посока, подлагат се на разрушение общочовешки ценности. И срещу тия разрушителни инстинкти на необразованата тълпа се изправя гигантската сянка на Маркс.
Няма коментари:
Публикуване на коментар